איש_ספר כתב:הוא כותב: ודרשו שהראה באצבע כלפי מעלה.
מי הם הדרשנים?
איש_ספר כתב:לא מצאתי את זה בזוהר
ורוח דקודשא אקרי 'זאת', דאיהו רזא דברית רשימא קדישא דאשתכח תדיר בבר נש, וכן "זה א-לי ואנוהו", "זה הוי’" (ס"א: הוא הוי').
לבי במערב כתב:איש_ספר כתב:לא מצאתי את זה בזוהרורוח דקודשא אקרי 'זאת', דאיהו רזא דברית רשימא קדישא דאשתכח תדיר בבר נש, וכן "זה א-לי ואנוהו", "זה הוי’" (ס"א: הוא הוי').
מקדש מלך כתב:איש_ספר כתב:הוא כותב: ודרשו שהראה באצבע כלפי מעלה.
מי הם הדרשנים?
הדרשן הוא רבי יוחנן בגמרא בבבא בתרא שדבריו צוטטו בגוף הספר למעלה.
ובהערה הוא מסביר מניין שיצא לו ש"למה זה לי בכורה" רומז על כופר בעיקר, ומבאר שרבי יוחנן דרש 'זה' כמראה באצבע, וכיון שלא יתכן להראות באצבע על הבכורה, לכן דרש שהראה באצבע כלפי מעלה על הקב"ה שנקרא זה.
זה בנוגע לכוונת דברי התורה תמימה. השאלה מדוע הוצרך לכל הפלפול, ולא פירש כפשוטו שדרש גזירה שוה, היא כבר עניין לדיון נפרד.
דרומי כתב:השימוש במלה 'זה' כמתייחס לקב"ה - ראה גם סנהדרין מב, א: "כל המברך את החודש בזמנו כאילו מקבל פני שכינה. כתיב הכא 'החודש הזה' וכתיב התם 'זה א-לי'". וכן במנחות נג, א וראה במהרש"א שם: "מלת זה הונח על דבר מיוחד וידוע כאילו הוא במקום האומר, והקב"ה .. מלא כל הארץ כבודו".
ובערכי הכינוים ערך 'זה': "כל הנבראים הם משתנים, מה שהיה אתמול אינו היום ומה שהוא היום אינו למחר, ולא יצדק עליו לומר 'זה הוא', אבל הקב"ה אין לפניו שינוי .. ומשה נתנבא בזה דשכינה הנקראת זה מדברת מתוך גרונו".
כמובן, הי' פשוט בעיני כמ"ש לעיל (ש'ודרשו' לא קאי על הזה"ק), ולכן לא זכיתי להבין שאלתו (כעת כבר הבנתי...).איש_ספר כתב:שאלתי היכן כתוב שם שעשיו הראה באצבע לשמים.
מקדש מלך כתב:איש_ספר כתב:הוא כותב: ודרשו שהראה באצבע כלפי מעלה.
מי הם הדרשנים?
הדרשן הוא רבי יוחנן בגמרא בבבא בתרא
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים