א,
בפרשתינו [ויצא] מופיע חלום יעקב "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה"
וברשי - א"ר אלעזר בשם רבי יוסי בן זמרא הסולם הזה עומד בבאר שבע ואמצע שיפועו מגיע כנגד בית המקדש שבאר שבע עומד בדרומה של יהודה וירושלים בצפונה בגבול שבין יהודה ובנימין ובית אל היה בצפון של נחלת בנימין בגבול שבין בנימין ובין בני יוסף נמצא סולם שרגליו בבאר שבע וראשו בבית אל מגיע אמצע שיפועו נגד ירושלים..
ב,
ורבו הפירושים השונים בכך, ובתמצית יש מספר גישות שונות,
א, יעקב לן ב: באר שבע, או בירושלים,או בבית קל.
ב, יעקב הקים מצבה בירושלים, או בבית קל.
ג, האיך היה השיפוע של הסולם: 1- או רגליו בב"ש - וראשו בירושלים,2- או רגליו בירושלים - וראשו בבית קל. 3-או שרגליו וראשו היו בירושלים (בפרקי דר"א), 4- ולרשי - רגליו בבאר שבע - וראשו בבית קל, וירושלים באמצע שיפועו , וכולם נמצאים במפרשים השונים.
ג,
והקושי עליו אדבר הוא בכך שלפי התיאור הנל , ירושלים אינה באמצע שיפועו , המרחק בין ב"ש לירושלים גדול בהרבה [70 ק"מ], מהמרחק בין ירושלים לבית קל [20 ק"מ] ! ראו מפה מצורפת- למטה.
בנוסף לכך יש צורך להסביר את חשיבותו של האמצע, ומה בכך ? דומה שראש הסולם המרמז לשער השמיים - חשיבות לכאורה גדולה בהרבה ?
ד,
ולהלן הכלי יקר שיש הרוצים לראות בו תירוץ והסבר מעניין ומפתיע המסלק את התמיהות.
וז"ל " ולדעת רז"ל (בר"ר סט.ז) היה הסולם מוצב בבאר שבע, וסוף הסולם בבית אל, ואמצע שיפועו כנגד בהמ"ק, היינו להורות שהמקדש הוא האמצעי, המחבר שני הקצוות העליונים אשר ראשם בשמימה ותחתונים מוצבים ארצה, כי שם מדור לשכינה עם התחתונים כמ"ש (שמות כה.ח) ושכנתי בתוכם.
היינו בתוך המקום העומד באמצע כדי לחבר הקצוות והיו לאחדים בארץ. (כח, יב,)