מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
צופה_ומביט
הודעות: 5373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' דצמבר 18, 2021 7:40 pm

בנותן ענין לאשכול זה ולדברים שדוברו בו, אוה"ח הק' בפרשתן ויחי:
ויחנטו הרופאים. עשה כן יוסף משום כבוד אביו כי כן משפט הנכבדים ומכל שכן גדולי המלכות, או כדי שלא יטעו בו כשלא יחנטוהו שלא מת או שמת ולא הסריח ויעשוהו אלוה כי הוא פלא בעמים המזוהמים וסובב לבלתי יעלהו לארץ קבורתו. ואם לא היה טעמים הנזכרים הדבר פשוט כי בלא חניטה לא היה מסריח, וצא ולמד ממעשה ר' אלעזר ברשב"י כאמור בש"ס (ב"מ פד:): או אפשר לומר כי לצד שישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן (שבת קמו.) ולזה צדיקי ישראל מאז והלאה לא היו מסריחין אחר מותם ואפילו עיפוש הנשאר בבטן יבש ויהיה לעפר כי זוהמת הגוף היא המסרחת אוכל שבמעים מה שאין כן קודם לכן. והגם שנאמר שגופו של יעקב לא יסריח כי לא מת אבל על כל פנים עיפוש המאכל אשר ישאר בגוף האדם כנוס כי ירבו לו הימים יתעפש ויסריח ולזה חש יוסף וצוה לחנוט: או אפשר כי יוסף לא ידע מסוד זה וצוה לחנוט.

יל"ע מאיזה סוד אפשר שלא ידע יוסף: מסוד שיעקב אבינו לא מת, או מסוד שצדיקים לא מסריחים אחר מותם.

ועכ"פ הא קמן שלא מן הנמנע אצל האוה"ח הק' לומר שיעקב אבינו [אלמלא לא היה בו דבר מיוחד במינו ש"לא מת"] היה מסריח אחר מיתתו.

יש להעיר שהאוה"ח הק' לא מביא את הדעה בגמרא שכבר אצל יעקב פסקה זוהמה, אבל יש לומר שהמהלך הראשון שכתב [שבו לא חילק בין לפני ואחרי הר סיני] הוא [ועכ"פ ודאי מתאים גם] לדעה זו.

עוד צ"ב, אם עיפוש המאכל במעי הצדיקים לא מסריח כי "זוהמת הגוף היא המסרחת אוכל שבמעים" א"כ למה "הגם שנאמר שגופו של יעקב לא יסריח כי לא מת אבל על כל פנים עיפוש המאכל אשר ישאר בגוף האדם כנוס כי ירבו לו הימים יתעפש ויסריח"? ויש לחלק בין "פסקה זוהמתן" של הצדיקים שמסיני והלאה, לבין "לא מת" של יעקב בלי שפסקה זוהמתו, שממילא הוא כמו כל אדם חי שאם יתעכב המאכל במעיו יתעפש ויסריח. אמנם א"כ יקשה לאידך גיסא, למה צדיקים שאחרי סיני רק אחרי מותם לא מסריחים אבל בחייהם כן נמצא שיתעפש המאכל במעיהם.

יש עוד להבין, אם תלוי בפסקה זוהמתן בסיני למה מתקיים דבר זה רק בצדיקים ולא בכל ישראל?

לבי במערב
הודעות: 9501
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' דצמבר 18, 2021 10:00 pm

צופה_ומביט כתב:יש עוד להבין, אם תלוי בפסקה זוהמתן בסיני למה מתקיים דבר זה רק בצדיקים ולא בכל ישראל?
לכאו' בנו"ט לציין בזה לזח"א נב, ב.

באמונתו
הודעות: 3353
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

הודעהעל ידי באמונתו » ש' דצמבר 18, 2021 11:33 pm

צופה_ומביט כתב:בנותן ענין לאשכול זה ולדברים שדוברו בו, אוה"ח הק' בפרשתן ויחי:
ויחנטו הרופאים. עשה כן יוסף משום כבוד אביו כי כן משפט הנכבדים ומכל שכן גדולי המלכות, או כדי שלא יטעו בו כשלא יחנטוהו שלא מת או שמת ולא הסריח ויעשוהו אלוה כי הוא פלא בעמים המזוהמים וסובב לבלתי יעלהו לארץ קבורתו. ואם לא היה טעמים הנזכרים הדבר פשוט כי בלא חניטה לא היה מסריח, וצא ולמד ממעשה ר' אלעזר ברשב"י כאמור בש"ס (ב"מ פד:): או אפשר לומר כי לצד שישראל שעמדו על הר סיני פסקה זוהמתן (שבת קמו.) ולזה צדיקי ישראל מאז והלאה לא היו מסריחין אחר מותם ואפילו עיפוש הנשאר בבטן יבש ויהיה לעפר כי זוהמת הגוף היא המסרחת אוכל שבמעים מה שאין כן קודם לכן. והגם שנאמר שגופו של יעקב לא יסריח כי לא מת אבל על כל פנים עיפוש המאכל אשר ישאר בגוף האדם כנוס כי ירבו לו הימים יתעפש ויסריח ולזה חש יוסף וצוה לחנוט: או אפשר כי יוסף לא ידע מסוד זה וצוה לחנוט.

יל"ע מאיזה סוד אפשר שלא ידע יוסף: מסוד שיעקב אבינו לא מת, או מסוד שצדיקים לא מסריחים אחר מותם.
ועכ"פ הא קמן שלא מן הנמנע אצל האוה"ח הק' לומר שיעקב אבינו [אלמלא לא היה בו דבר מיוחד במינו ש"לא מת"] היה מסריח אחר מיתתו.
יש להעיר שהאוה"ח הק' לא מביא את הדעה בגמרא שכבר אצל יעקב פסקה זוהמה, אבל יש לומר שהמהלך הראשון שכתב [שבו לא חילק בין לפני ואחרי הר סיני] הוא [ועכ"פ ודאי מתאים גם] לדעה זו.
עוד צ"ב, אם עיפוש המאכל במעי הצדיקים לא מסריח כי "זוהמת הגוף היא המסרחת אוכל שבמעים" א"כ למה "הגם שנאמר שגופו של יעקב לא יסריח כי לא מת אבל על כל פנים עיפוש המאכל אשר ישאר בגוף האדם כנוס כי ירבו לו הימים יתעפש ויסריח"? ויש לחלק בין "פסקה זוהמתן" של הצדיקים שמסיני והלאה, לבין "לא מת" של יעקב בלי שפסקה זוהמתו, שממילא הוא כמו כל אדם חי שאם יתעכב המאכל במעיו יתעפש ויסריח. אמנם א"כ יקשה לאידך גיסא, למה צדיקים שאחרי סיני רק אחרי מותם לא מסריחים אבל בחייהם כן נמצא שיתעפש המאכל במעיהם.
יש עוד להבין, אם תלוי בפסקה זוהמתן בסיני למה מתקיים דבר זה רק בצדיקים ולא בכל ישראל?

בבא בתרא יז, א:
תנו רבנן: שבעה לא שלט בהן רמה ותולעה, ואלו הן: אברהם, יצחק ויעקב, משה, אהרן ומרים, ובנימין בן יעקב. אברהם, יצחק ויעקב, דכתיב [בהו:] בכל, מכל, כל; משה, אהרן ומרים, דכתיב [בהו:] ע"פ ה'; בנימין בן יעקב, דכתיב: ולבנימין אמר ידיד ה' ישכון לבטח עליו. וי"א: אף דוד, דכתיב: אף בשרי ישכון לבטח. ואידך? ההוא רחמי הוא דקא בעי.

צופה_ומביט
הודעות: 5373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' דצמבר 19, 2021 12:18 am

באמונתו כתב:בבא בתרא יז, א:
תנו רבנן: שבעה לא שלט בהן רמה ותולעה, ואלו הן: אברהם, יצחק ויעקב, משה, אהרן ומרים, ובנימין בן יעקב. אברהם, יצחק ויעקב, דכתיב [בהו:] בכל, מכל, כל; משה, אהרן ומרים, דכתיב [בהו:] ע"פ ה'; בנימין בן יעקב, דכתיב: ולבנימין אמר ידיד ה' ישכון לבטח עליו. וי"א: אף דוד, דכתיב: אף בשרי ישכון לבטח. ואידך? ההוא רחמי הוא דקא בעי.

מצד הכתוב שם על יעקב היה מקום לומר שהגמרא אומרת רק מה היה בפועל, וראיה לזה מפסוק. אבל לא כתוב מה באמת הטעם שלא הסריח, ואולי הטעם הוא שלא מת.
אבל מה שכתוב שם על שאר צדיקים מלפני מתן תורה הוא לכאורה קושיה על המהלך השני של האוה"ח הק'.
אמנם אדרבה, משם נראה לכאורה ראיה לדבריו במהלך זה [כלומר למצער על לפני מתן תורה, אם לא נרצה לומר מזה - שיש מכאן ראיה גם כלפי צדיקים שלאחרי מתן תורה, ויהיה צ"ע לזה ממעשה דראב"ש], כי בפשטות הסיבה כן כתובה בגמרא, והיא ברכת ה' מיוחדת לאותם הנזכרים. ומשמע שצדיקים שלא נתברכו בברכה מיוחדת זו לא זכו לכך. [וכאמור, למצער נעמיד "הכא במאי עסקינן" לפני מתן תורה. ונצטרך לומר שמימרא זו אינה כהמ"ד בשבת שפסקה זוהמה כבר מיעקב והלאה].
ולגבי יוסף י"ל שלא ידע מברכה זו [אף שלכאורה היה יוסף נוכח כשאמר זאת יעקב לעשיו] או מזה שהיא כוללת ענין זה ג"כ, והוא בכלל הסוד שלא ידע.

ומאידך פלא שלא הזכיר האוה"ח הק' גמרא מפורשת זו שזהו הטעם שיעקב לא הסריח, ולא משום שלא מת. [ובאמת וכי לדבריו כאן אברהם ויצחק כן הסריחו ח"ו? הלוא פלא והפלא הוא, ויש בגמרא שהם רק נראים כישנים]. אבל מי יודע מה הכוונה בדיוק לא מת, ויש בזה כל מיני ביאורים, ואולי זה היינו הך עם ברכת "כל", ואה"נ אולי גם אברהם ויצחק לא מתו [אמנם אז יקשה למה לגבי יעקב הוצרכו להביא ראיה שלא מת מפסוק בנביא, ולא ממה שכתוב בו כל - או ממה שפשיטא כן - כמו אצל שאר האבות]. נדמה לי שיש בחז"ל שכל האבות לא מתו אלא רק שוכבים וישנים [וכמדומה שנאמר שם שהם חלוקים בזה משאר כולי עלמא, וען כן נקראים "ישני חברון"] אולי מישהו ישיב לי אבידתי [או יעמידני על טעותי].

וכמו"כ הגמרא מצרפת את דוד לאותה הרשימה, ודוד הוא אחרי מתן תורה. ומזה משמע לכאורה שאין חילוק יסודי בענין בין לפני ואחרי מתן תורה.

וגם צ"ע מה היה צריך דוד לבקשה מיוחדת [וידועה המחלוקת איך לפרש את ה"ואידך", האם נענתה בקשתו או לא]? ומה צריכה להביא הגמרא ראיה מפסוק לגבי דוד המלך שלא שלטה בו רימה - מה שפשיטא לאמוראים לגבי עצמם ופשיטא להרבה יהודים לגבי צדיקים? האם מכאן אין ראיה שדבר זה אינו מובן מאליו כלל אפילו אצל גדולי הצדיקים? או שמא בדוד [ואולי גם בשאר הנזכרים] היתה איזו סיבה להיפוך שעל כן היתה הו"א שכן תשלוט בהם רימה ולכן הוצרכו לברכה/תפילה?

ואולי מאיזו סיבה נחשב דוד כלפני מתן תורה, כי שנותיו הן סיום שנות אדם הראשון, ונחשב כאחרי החטא וכלפני מתן תורה? הלוא דבר הוא שמכל הצדיקים שהיו בעולם מוזכרים בגמרא כאן רק ששה מלפני מתן תורה - ודוד המלך ע"ה.

ואולי "שלטה רימה ותולעה" לאו היינו "הסריח"? אלא תרי מילי נינהו, ומדברים למשל על איזו שליטה בעלמא "לצאת יד"ח" מה שאינו נראה כלל לעיניים?

ואולי כל הגמרא כאן מדברת בלשון חידות על איזה סוד השייך במסוים לשבעת הנזכרים דייקא, ואני פשוט קורא כעיוור ממש וממילא יש לי שאלות.

אין איתי יודע מאומה בעניינים עמוקים ונסתרים אלה, ואולי שאלות אלה מצחיקות כפשוטו [עצם הגישה וגם תוכן השאלות] את המצוי בסוד העניינים, עכ"פ אני רק מציע השאלות כלומד גמרא בעלמא.

באמונתו
הודעות: 3353
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

הודעהעל ידי באמונתו » ד' דצמבר 22, 2021 6:42 pm

בעל השדי חמד זצ"ל, מצ"ב:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_על חומותיך ירושלם - בלוי, משה בן יצחק שלמה_28_29.pdf
(2.1 MiB) הורד 140 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2762
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: רבי שרגא פייבל מנדלוביץ' זצ"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' דצמבר 22, 2021 7:50 pm

באמונתו כתב:https://did.li/Q79ql:
הגאון רבי שרגא פייבל מנדלוביץ' נפטר בג' באלול ה'תש"ח. שנתיים לאחר מכן, הועלה ארונו לא"י.
'רבי פנחס מנדל ז"ל שהתעסק בהעברה סיפר, כי כשבאו להעבירו לארון אחר מצאו את גופו שלם, למרות שחלפו כשנתיים מפטירתו'. הוא נקבר בחלקת "שומרי שבת" בבני ברק. החלקה הייתה ריקה באותה עת, ומאוחר יותר נקברו לצידו גדולי ישראל רבים כהרב סגל זצ"ל ממנצ'סטר, הגר"א דסלר ועוד.
האדמו"ר מצאנז בעל 'שפע חיים' זיע"א אמר, כי 'עד סוף הדורות תהיה יהדות אמריקה אסירת תודה לרבי שרגא פייבל מנדלוביץ', עבור עצם קיומה'...

הרב יהודה זאב סג"ל ממנשסתר קבור במנשסתר, ואני הייתי שם אז.
אמנם ראיתי כאן שאביו הגאון ר' משה יצחק העלו עצמותיו לארץ ישראל, ואכן קבור ב'זכרון מאיר' סמוך לקברו של הרש"פ מנדלוביץ זצ"ל

באמונתו
הודעות: 3353
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: רבי שרגא פייבל מנדלוביץ' זצ"ל

הודעהעל ידי באמונתו » ה' דצמבר 23, 2021 12:10 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
באמונתו כתב:https://did.li/Q79ql:
הגאון רבי שרגא פייבל מנדלוביץ' נפטר בג' באלול ה'תש"ח. שנתיים לאחר מכן, הועלה ארונו לא"י.
'רבי פנחס מנדל ז"ל שהתעסק בהעברה סיפר, כי כשבאו להעבירו לארון אחר מצאו את גופו שלם, למרות שחלפו כשנתיים מפטירתו'. הוא נקבר בחלקת "שומרי שבת" בבני ברק. החלקה הייתה ריקה באותה עת, ומאוחר יותר נקברו לצידו גדולי ישראל רבים כהרב סגל זצ"ל ממנצ'סטר, הגר"א דסלר ועוד.
האדמו"ר מצאנז בעל 'שפע חיים' זיע"א אמר, כי 'עד סוף הדורות תהיה יהדות אמריקה אסירת תודה לרבי שרגא פייבל מנדלוביץ', עבור עצם קיומה'...

הרב יהודה זאב סג"ל ממנשסתר קבור במנשסתר, ואני הייתי שם אז.
אמנם ראיתי כאן שאביו הגאון ר' משה יצחק העלו עצמותיו לארץ ישראל, ואכן קבור ב'זכרון מאיר' סמוך לקברו של הרש"פ מנדלוביץ זצ"ל

תודה על ההבהרה!
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' מרץ 22, 2022 3:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: צדיקים שנמצאו שלמים בקברם

הודעהעל ידי אישצפת » ב' מרץ 21, 2022 2:49 pm

הרב הגאון יצחק שרים זצ"ל מחלב
קבצים מצורפים
משואות.PDF
(155.88 KiB) הורד 97 פעמים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים

cron