חיים כתב:נראה שאשכול זה מתאים יותר לפורום מטפחת סופרים.
תחכמוני כתב:חיים כתב:נראה שאשכול זה מתאים יותר לפורום מטפחת סופרים.
חושבני שהחילוק בניהם הוא - אם זה שאלה/ חיפוש מקור וכד' או סתם מאמר מענין!.
תחכמוני כתב:קודם על אישית אי מציע לכבודו לפתוח ישר את תיבת -הצג נושאים פעילים - כך ימנע ממך טלטול,
ישראל הר כסף כתב:ממש לא, דבר שהוא חד פעמי אין בו ראיה, זה גם דברים שהם בכלל דעות , ואם כי בד"כ דעות משתנות מכח היצר- מ"מ אין כאן ראיה ליצרו גדול מאחרים, אלא שגם בצדיקים שייך יצר. ואל תאמין וכו'.
מחולת המחנים כתב:ידוע המעשה בהמגיד מדובנא שאמר להגר"א זצ"ל חפץ אני ביצה"ר של הרבי, שהרי באיזה אופנים מגיע היצה"ר לרבי, בביטול תורה באיכות, בפחות לשם שמים, אמר לו הגר"א ה' ישמור מן היצה"ר שיש לי, הוא מסית אותי בחמורות שבחמורות, וכן מקובל בשם הבעש"ט זצ"ל, ועיין באוה"ח הק' פר' אחרי מות (יח, ב).
וכפי שכבר הובא כאן זהו הביאור בדברי חז"ל "כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו", שאין הכוונה שהיצר גדול כפי גדלותו, אלא ככל שהוא גדול היצר הרבה יותר מכפי כוחותיו, וכמו שאמרו (סוכה דף נ"ב ע"א) "ובתלמידי חכמים יותר מכולם".
ויש להבין כיצד יתאים זאת עם היסוד הידוע של הרב דסלר זצ"ל על נקודת הבחירה?
ואולי כוונת הרב דסלר על אנשים פשוטים ולא על אנשים גדולים, שבהם היצר מתגרה אף בחמורות שבחמורות, או שנאמר שכל גירוי היצר הגדול לת"ח הוא רק בדבר ערוה, וכפי שמשמע מכל מאמרי חז"ל, ולא בשאר עבירות.
מגיב ומניב כתב:כבר מילתי אמורה ששמעתי ממו"ר שליט"א שהגדול יצרו גדול ויכול להפילו גם בעבירות הגסות והפשוטות ולא רק בדקי דקות. ויש בזה כמה הבנות, ונכתוב מעט מזעיר, וברובן כבר נגע ההר הגדול בדבריו לעיל.
א' כבר יסד הגרי"ס, ונמצא עוד בספרים הק', שישנם שני מיני יצה"ר, יצה"ר פנימי שהוא מכחות הנפש שישנם תאוות וכו', ויצה"ר חיצוני הוא השטן הוא מה"מ שמסיתו לעבירה. והיצה"ר החיצוני פשוט שאינו שייך כלל לדרגות של הגברא, אלא הוא נשלח מלמעלה לנסות את האדם כפי הנגזר מלמעלה בכל מיני מצבים, ולאנשים גדולים היצר מתגבר עליהם יותר להכשילם.
ב' ועיקר הקושי הנ"ל הוא בענין היצה"ר הפנימי וכמ"ש למעלה, צריך לומר, דאף כי פשוט שאינם מצויים בתאוות הפשוטות, מ"מ במה שמתאוים, ויש נגיעה של תאוה אצל כל בן תמותה כמעט, יותר קשה להם להתגבר על רצונם מלהוציאם לפועל, כי כוחות הנפש דידהו עזים עד למאוד, ויתכן עוד, שגם הוראות היתר שייך אצלם יותר כמובן לפי רום דרגתם, ועי'.
הרואה כתב:מר' נתן רוטמן שמעתי בערך הפוך,
שבתחילה האדם עדיין לא בדרגה כל כך של היצר הרע השטן החיצוני, ועיקר ההתמודדות שלו היא עם התאוות והמידות הרעות. וככל שמנצח בזה, נשלח אליו יצה"ר מלאך גדול יותר, רק שהיצה"ר הזה אין לו אחיזה כי אם במקומות של סרך תאוות ומידות רעות, וכעין רב עמרם חסידא שהיה לו משהו הרהור ובא אליו יצה"ר מלאך גדול מאד, ועל כן עבודתו היתה בלהשביע אותו, שזה לא תכסיסי מלחמה מול תאוה אלא מול מלאך.
וחייב להיות כך, כי הרי האדם הגדול תיקן כבר את מידותיו הרעות והתרגל להתגבר על תאוותיו הרגילות, ואם כך כדי שיהיה לו נסיון נשלח אליו מלאך מיוחד להכשילו.
ורוב הנסיונות השקולים שיש לאנשים גדולים הם לא בעבירות ממש, אלא בלימוד תורה לשם כבוד וכיו"ב, וחייב להיות כך, כי אם לא היינו רואים כל הזמן צדיקים גדולים שנופלים בעבירות חמורות, אלא שהנסיונות הרגילים בזה בהם גם אם היצהר שלהם חזק יותר הם הורגלו להתגבר עליו בקביעות והנסיון לא שקול, אלא אם כן בא מלאך וכרב עמרם חסידא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 325 אורחים