קשר של קיימא כתב:מורה צדק כתב:הכל זה בליל של שמועות ומעשיות. ובל נשכח שאפילו אם העבודה נעשית ע"י יהודים יש צדדים רבים להתיר.
לא אבין דבריו, הרי 'מאירי' הביא דברים מדברי חברת החשמל בעצמם וכן אני הלכתי לחפש ברשת ומצאתי הדברים הללו באתר הרשמי שלהם, יש פה תמונה (עי' קובץ המצורף). ויש בזה הודאת בעל דין גמורה שעובדים שם ללא הרף. אני חושב שהגיע הזמן שתעצור, תחשוב בלא כל הנגיעות, אולי יש פה מקום לשקול פעם שנייה שהמדקדק באמת בהלכות השבת וכבודה, ראוי עכ"פ [אם לא מעיקר הדין כדעת רבים מגדולי ישראל מדור הזה ומהעבר] להמנע מהחשמל של חברת החשמל, ולכבד השבת באורות שאין בהם כל חשש חילול השם ומעשה שבת ויש בזה משום קידוש השם, שרואים רבים נמנעים מחשמל שלהם [מאחר ומוסיפים בייצור עבור הבריאים בערך פי מיליון ממה שצריך לבתי חולים וכדו']. ולא פעם שהיו דיונים סביב שמירת שבת, שאלו בכנסת שלהם "למה אתם משתמשים בחשמל שלנו".
והנני מבין שכבודו הולך לפי דעות רבני ספרד שליט"א, והנה לך (עי' קובץ המצורף) מכמה ת"ח גדולים שחששו מאד מאד לדברי הפוסקים האוסרים. ואולי אף לך עכ"פ יהיה הדבר בגדר "ראוי" ו"מהודר" להמנע מחשמל זה ולהתחבר לגנרטור השכונתי, ותע"ב מרובה כי שבת מקור הברכה. אם יהיה כבד על מר הוצאות החיבור, בלנ"ד אולי אוכל לעזור קצת בזה.
ראיתי את הדברים, גם המובאים באשכול וגם את מה שצירף קשר של קיימא, וביניהם מכתב מגדולי עדות המזרח ובכללם מו"ז הגה"צ זצוק"ל. אך אין ספק שהחילול שבת הישיר של עשיית החשמל אינו דומה כלל לחילול שנעשה היום, שאף שאין תיקונו מלא ועדיין ישנם בעיות הרי שהוא שונה לחלוטין מעשיית החשמל דאז.
מכל מקום, בעבר שאלתי בזאת כמה מגדולי הפוסקים שיחי' והסכימו בזה שוודאי יש להשתדל בדבר ולהשתמש בגנראטורים (שאין בהם חשש סכנה, ואי"צ להאריך בנזק הרב שנגרם מהפיח והכבשן שיוצא ממכשירים אלו בסמוך לבתי מגורים, ובבקשה מכם אל תתחילו להתווכח על זה כי זה לא העניין, אלא בקשה מהגורמים בדבר לטפל בזה לפני שח"ו יגיעו לידי סכנה), אך ישנם הרבה דברים שקודמים לזה בהוצאת הממון וכל אחד ישאל את רבו אם לעשות כן. וכבר נתפרסם הדבר שמרן הראש"ל שליט"א הורה לשליח הציבור הרב יצחק כהן (סגן שר האוצר בממשלת המינים ובעבר שר הדתות) לחוקק בזה חוק שיסדיר את הענין, ואף שהחוק עדיין לא עבר, הרבה דבר התקדמו בנושא זה.
ועוד שמעתי מרבותי, כמה יש להזהר בדברים אלו שלא להורות אותם כהוראה לרבים להכריז קבל עם ועדה שאסור להשתמש, והמשתמש פושע ומחלל שבת, ובזה גורמים לרבים וטובים, שמוטב יהיו שוגגים ואל יהיו מזידים (לשיטת האוסרים...), וכן מעורר הדבר הרבה מחלוקות ומדנים, ומוטב שהחמירים יחמירו לעצמם ולא יגנו את המקלים.
והאמת והשלום אהבו.