עץ הזית כתב:מקור ברכה זו בראיית ירושלים - מסדר אמירות בהקפת ירושלים הנמצא בכמה כתבי יד בגניזה הקהירית.
ולכאורה מקור העניין הוא שכשרואים קיום נבואת פורענות מברכים "אומר ועושה גוזר ומקיים" (בגמרא מצאנו זאת על עניין מסויים, אבל לא רחוק לומר שהוא הדין לכל כהאיי גוונא), וכאן באה ברכה זו בנוסח שונה ומורחב מעט ("מדבר" במקום "גוזר", ולפני "האומר ועשה מדבר ומקיים" אומרים "צור כל העולמים צדיק בכל הדורות הא' הנאמן", ואחר כך מוסיפים "שכל דבריו אמת וצדק"), ומכיון שבאותו עניין עצמו יש גם נבואות נחמה אז מוסיפים ומזכירים בברכה גם את זה שה' נאמן לקיים גם את הנבואות שטרם ראינו את קיומם.
ואי בעית אימא מקל וחומר למדנו ברכה זו - אם אחרי קריאת נבואות מברכים זאת, אז אחרי שרואים שהנבואות התקיימו לא כל שכן?
עי' בה"ל סי' רי"ד ד"ה ואם מפמ"ג בשם ב"י וב"ח, שאף בלא מלכות יש בזה לא תשא. (ויש להביא ראיה לזה ממה שמסיים למדיני חוקיך אע"פ שעדיין לא אמר מלכות).מקדש מלך כתב:יש לשים לב שאין כאן מלכות,
אז ר' אליהו לנדא הביא את זה מהגניזה? ואולי רש"א וורטהימר מכר לו איזו פתקא?עץ הזית כתב:מקור ברכה זו בראיית ירושלים - מסדר אמירות בהקפת ירושלים הנמצא בכמה כתבי יד בגניזה הקהירית.
איש_ספר כתב:עי' בה"ל סי' רי"ד ד"ה ואם מפמ"ג בשם ב"י וב"ח, שאף בלא מלכות יש בזה לא תשא. (ויש להביא ראיה לזה ממה שמסיים למדיני חוקיך אע"פ שעדיין לא אמר מלכות).מקדש מלך כתב:יש לשים לב שאין כאן מלכות,אז ר' אליהו לנדא הביא את זה מהגניזה? ואולי רש"א וורטהימר מכר לו איזו פתקא?עץ הזית כתב:מקור ברכה זו בראיית ירושלים - מסדר אמירות בהקפת ירושלים הנמצא בכמה כתבי יד בגניזה הקהירית.
איש_ספר כתב:עי' בה"ל סי' רי"ד ד"ה ואם מפמ"ג בשם ב"י וב"ח, שאף בלא מלכות יש בזה לא תשא. (ויש להביא ראיה לזה ממה שמסיים למדיני חוקיך אע"פ שעדיין לא אמר מלכות).מקדש מלך כתב:יש לשים לב שאין כאן מלכות,אז ר' אליהו לנדא הביא את זה מהגניזה? ואולי רש"א וורטהימר מכר לו איזו פתקא?עץ הזית כתב:מקור ברכה זו בראיית ירושלים - מסדר אמירות בהקפת ירושלים הנמצא בכמה כתבי יד בגניזה הקהירית.
בברכה המשולשת כתב:איש_ספר כתב:עי' בה"ל סי' רי"ד ד"ה ואם מפמ"ג בשם ב"י וב"ח, שאף בלא מלכות יש בזה לא תשא. (ויש להביא ראיה לזה ממה שמסיים למדיני חוקיך אע"פ שעדיין לא אמר מלכות).מקדש מלך כתב:יש לשים לב שאין כאן מלכות,אז ר' אליהו לנדא הביא את זה מהגניזה? ואולי רש"א וורטהימר מכר לו איזו פתקא?עץ הזית כתב:מקור ברכה זו בראיית ירושלים - מסדר אמירות בהקפת ירושלים הנמצא בכמה כתבי יד בגניזה הקהירית.
יעויין במאמרו של עזרא פליישר בספר היובל למשה גיל (כולל הסתעפות מטרידה מאוד עד לדורות קרובים)
איש_ספר כתב:בברכה המשולשת כתב:איש_ספר כתב:עי' בה"ל סי' רי"ד ד"ה ואם מפמ"ג בשם ב"י וב"ח, שאף בלא מלכות יש בזה לא תשא. (ויש להביא ראיה לזה ממה שמסיים למדיני חוקיך אע"פ שעדיין לא אמר מלכות).מקדש מלך כתב:יש לשים לב שאין כאן מלכות,אז ר' אליהו לנדא הביא את זה מהגניזה? ואולי רש"א וורטהימר מכר לו איזו פתקא?עץ הזית כתב:מקור ברכה זו בראיית ירושלים - מסדר אמירות בהקפת ירושלים הנמצא בכמה כתבי יד בגניזה הקהירית.
יעויין במאמרו של עזרא פליישר בספר היובל למשה גיל (כולל הסתעפות מטרידה מאוד עד לדורות קרובים)
יש"כ. לא ראיתי שם משהו על רושם המנהג בדורות קרובים. יתכן שהחמצתי מאורך היריעה. אשמח למר"מ מדויק יותר.
רציני כתב:יחוס הצדיקים שכ"א עמוד 204 מאוצר
איש_ספר כתב:לאיזה דע"ק כוונתו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 277 אורחים