מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות צריכות כוונה במצוה שהיא בשב ואל תעשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

מצות צריכות כוונה במצוה שהיא בשב ואל תעשה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ו' מרץ 25, 2022 3:11 pm

מצאתי שדעת האבני נזר בספרו אגלי טל דוודאי אינו צריכות כוונה, ויסוד דבריו בנה על דברי הר"ן, ודעת הרה"ק מסאטמאר זצ"ל שבוודאי צריכות כוונה, ויסוד דבריו בנה על דברי רבינו יונה.
בתספות שבועות י"ג. ד"ה לא קראו מקרא קודש. פירש בקונטרס שלא קיבלו עליו בברכותיו לומר מקדש ישראל ויום הכפורים ואין נראה דלא אשכחן ברכות ביום הכפורים דליהוו דאורייתא, ונראה לר"ת קראו מקרא קודש שמודה שב"ד קדשוהו ושובת ממלאכה בשביל קדושת היום ולא קראו מקרא קדש שאינו שובת מחמת קדושת היום אלא מחמת שמתעצל לעשות מלאכה:
ועדיין קשה לכאו' גם לדידהו מהיכ"ת לומר שאם שבת ממלאכה מחמת עצלותו אינו מקיים בזה מצות שביתת יוהכ"פ.
ותירץ הרה"ק מסאטמר זצ"ל בדברי יואל (פ' בהר דף רצ"ד) עפ"י מש"כ רבינו יונה (סוף פ"א דברכות) דאפילו למ"ד מצות אין צריכות כוונה היינו רק במצוות המעשיות שהמעשה היא במקום כוונה אבל במצוה שתלוי' באמירה בלבד לכ"ע בעי כוונה לקיים המצוה, ולפי דבריו נמצא דמצות שביתה בשבת שנצטוינו בה במ"ע דכתיב וביום השביעי תשבות כלי עלמא מודי שהיא צריכה כוונה דהיינו לשבות בשבת בעבור שכך צוה הבוי"ת, ובלא"ה לא קיים מ"ע דביום השביעי תשבות שהרי מצות עשה זו אינה תלויה במעשה, וא"כ היא גרועה אפילו ממצות התליות בדיבור דאית בהו עקימת במעשה, ואם במצוות התלויות בדבור כו"ע מודי דצריך כוונה עאכו"כ במ"ע דתשבות לא יצא יד"ח אא"כ כיון בה שהוא שובת ממלאכה כדי לקיים מ"ע דתשבות ומצוות ל"ת שהזהירה תורה לא תעשה כל מלאכה, עיי"ש שמישב בזה הגהות החת"ס בשו"ע או"ח סי' רע"א דאם אין מקדשין את השבת אין יוצאין מצות שביתת שבת.
ולפ"ז יוצא דלגבי שביתת מלאכה ביוהכ"פ שהיא שב ואל תעשה גרידא בודאי בעי כוונה סה"ת ולכן שפיר כתבו התוספות שאם מתעצל הוא ממלאכתו ומשום כן שובת הוא ממלאכה ביוהכ"פ מן התורה אינו מקיים מצות שביתה דבזה לכולי עלמא מצוות צריכות כוונה.
אבל מצאתי באגלי טל (הקדמה) דמאריך לישב דעת הרמב"ם בפ"ג מהל' ת"ת ובפ"י מהל' תשובה שהעתיק הא דאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה פסחים (נ:) ושייר "מצות" ובתוך דבריו כתב וז"ל: הרמב"ם (שופר פ"ב ה"ד) פסק דמצות צריכות כוונה ואף על פי כן כפאו ואכל מצה פסק דיצא, ופי' הר"ן (ראש השנה ז:) דבמצה הרי נהנה באכילתו, ואמרינן בעלמא (כריתות י"ט:)המתעסק בחלבים כו' חייב שכן נהנה, וה"נ במצוה שנהנה בעשיתה יוצא אפילו בלא כוונה, וכו',
והא דמתעסק פטור ודשא"מ מותר הוא דוקא במידי דמעשה, שהרי כתב הטור שהמשהה חמץ שאינו ידוע לו בפסח הוא כאוכל חלב בשוגג, הרי דאף שאינו מתכוין להשהות ומתעסק הוא דומה לאוכל חלב בשוגג, והטעם משום שאינו מידי דמעשה, וכן כתב המק"ח בהקדמה לבדיקה וביטול, וממילא כמו בעבירה שאינה במידי דמעשה לית בה משום מתעסק ודשא"מ, ה"ה במצוה שאינה במעשה לית בה משום אינו מתכוין למצוה וכמו שמדמה הר"ן מצוה דאית בה הנאה אף בלי מתכוין לעבירה דאית בה הנאה במתעסק ה"ה שנדמה באינו עושה מעשה בשב ואל תעשה.
נערך לאחרונה על ידי סייג לחכמה ב א' ספטמבר 03, 2023 7:25 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5346
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מצות צריכות כוונה במצוה שהיא בשב ואל תעשה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מרץ 25, 2022 3:21 pm

יעויין בספר בית ישי [דרשות] סימן ו עמוד מו ואילך וסימן יב עמוד קח ואילך.

סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: מצות צריכות כוונה במצוה שהיא בשב ואל תעשה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » א' מרץ 27, 2022 7:56 pm

לעומת זה הבני יששכר בספרו דרך פקודיך (הקדמה ב) דעתו דכל מצות לא תעשה אין צריכות כוונה עיי"ש
אבל המנחת חינוך (מצוה א אות כ"ט) כתב וז"ל: "ויש לומר דמצות צריכות כוונה היא רק בקום ועשה, הן במעשה כמו בשופר ודומיו, או באמירה כקר"ש, והדומה, אבל מצוה שאינו עושה שום דבר רק ממילא... לא שייך כוונה, ואין צריך כוונה כלל" וכן כתוב במצות השבתת חמץ (מצוה ט) לענין חקירתו הידועה במצות השבתת חמץ [אם יסוד המצוה היא שיהא החמץ מושבת, וקיום המצוה מתקיים בעיקרו בשב ואל תעשה - כשהחמץ מושבת מהבית, או דילמא יסוד המצוה היא בקום ועשה שישבית האדם חמץ מביתו, ואם לא היה לו חמץ בערב פסח בביתו, לא קיים המצוה, אחד החילוקים היוצאים מחקירה זו היא לענין כוונה] וז"ל: "גם נפק"מ אם המצוה היא בשב וא"ת, אין צריך כוונה לצאת... אבל אם היא בקום ועשה צריך כוונה, לדעת הסוברים מצות צריכות כוונה".

סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: מצות צריכות כוונה במצוה שהיא בשב ואל תעשה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » א' ספטמבר 03, 2023 7:29 pm

מצאתי בחת"ס תורת משה פרשת תבא ד"ה אשר לא יקום
מ"מ נ"ל דהשובת בשבת בשב ואל תעשה ואינו מקדש היום בכניסתו לומר הריני שובת על שם מצות שבת לא עשה כלום, ע"כ זכור ושמור בדבור אחד, והיינו ושמרו ב"י את השבת לעשות את השבת שמירה ע"י עשיית קידוש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 420 אורחים