איש-אחד כתב:מזמור שיר כתב:חפשתי קלות בדרך אמונה ולא מצאתי מש"כ בשמו לעיל, אבל מצאתי בציון ההלכה שמביא בשם המטה משה, שאם לא נתעשר, כנראה שטוב לו יותר לא להיות עשיר..
עדיין צ"ע, דא"כ איך שייך "ובחנוני נא בזאת" אם ניתן תמיד לפרש את זה בסיבות אחרות?
מסכים איתך.
זה הרי לא יתכן שאפשר לבחון, ויש אפשרות שהבחינה איננה בחינה!
לעולם יהיה אדם כתב:מזה שנים אני תמה מהו הביטוי "ובחנוני",
בחינה משמעה לבדוק.
נניח שאני בוחן מכונית, אם הביצועים שלה לא טובים, אני לא קונה אותה.
כשאדם מנסה את הקב"ה, הרי אין צד שהקב"ה לא ימלא את הבטחתו,
ואם נראה שאדם לא קיבל עשירות נתרץ איזה תירוץ, אבל וודאי לא נסיק מסקנות אחרות רח"ל.
אז מה פירוש "ובחנוני נא בזאת"?
וכאמור, ברור שאין תירוצים ותליות.
מי שמפריש חומש מתעשר.
אמנם מתעשר לפי ערכו, אברך שיתן חומש אין הכוונה שיהפך למליארדר, אך יהיה עשיר על פי ערכו. יהיה לו כל צרכו והותר.
וידוע כיצד הגאון ר' חיים פנחס שיינברג זצוק"ל היה מזרז אפי' בחורי ישיבה שיש להם רק כמה פרוטות שייתנו חומש.
ולא שמענו על אחד שחזר אליו, שלא התקיימה.
זכור לי, ויבואו התלמידים ויכחישו או יאשרו, שהיה סובר שאפשר להסב ברכת העשירות הממונית, לעשירות אחרת. וכאשר ביקשו ישועה בשידוך וכדומה, היה מורה לתת חומש על סמך עשירות זו.
וידוע שזו איננה סגולה, אלא הבטחת התורה, בדוק ומנוסה!
אלא, ש'אני ה' אלוקיכם', אולי יש הטוענים שנותנים ואינם נותנים.
לא הכרתי מעודי, אדם שטוען שנותן ואינו מתעשר.
הענין עם עשירים, שהם נוטים להתייחס לחלק מרווחיהם כאילו אינם רווחים, וחלק מהוצאותיהם מחשבים למעשר...
והמתעסקים עם הגבירים טוענים, שיש מהם שאפי' קרוב למעשר אינם נותנים.
אך אינני יודע באמת, ולא רוצה להוציא לעז על גביר זה או על כלל הגבירים.אך יותר חושש מלשתוק על הוצאת לעז כלפיו יתברך.