מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גזירת נעלים של מת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מן הדרום
הודעות: 759
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי מן הדרום » ה' אפריל 14, 2022 8:08 am

מישהו שמע על מנהג כזה? אדם שאינו שומתו"מ אמר שיש להם מנהג כזה והוא שואל מתי עושים זאת? איני רוצה לדחותו בקש

אור עולם
הודעות: 1429
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי אור עולם » ה' אפריל 14, 2022 8:36 am

ייתכן ששורש הדבר הוא מהנהוג שלא ללבוש בגדים של אדם שמת (עכ"פ אם לבשם ב30 יום הסמוכים למיתתו).

שבענו מטובך
הודעות: 1022
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' אפריל 14, 2022 8:44 am

עי' ספר חסידים אות תנד שסכנה ללבוש נעליים של מת.

מה שנכון נכון
הודעות: 11930
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אפריל 14, 2022 8:48 am

עי' יבי"א ח"ג יו"ד ס"ה.

ש. ספראי
הודעות: 1718
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 14, 2022 11:56 am

מצו"ב שו"ת עצי הלבנון להגר"ל צירלסון אב"ד קישינב, יו"ד מ"ו, עם הערותי ומ"מ עה"ג.
קבצים מצורפים
שות עצי הלבנון להגריל צירלסון עם הערות ומקורות.docx
(19.7 KiB) הורד 116 פעמים

מן הדרום
הודעות: 759
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי מן הדרום » ה' אפריל 14, 2022 1:11 pm

תודה לעונים
האם לעולה מדברי הפוסקים שאין טעם למנהג בנעלים שלא לבש בשעת מותו, וזה בל תשחית
אין להתיר ליהודי לעשות זאת, או שמא כיון שבלא"ה יזרקו לפח, אין נפ"מ בין חיתוך לזריקה
או באו"א האם הנחת רוח שיהיה לו בקיום מנהג אבותיו , שמבחינתו [כך אני מנתח] זה קשר לאידשקייט [של קיבוצניק]
וממילא מתיר בל תשחית [הניתר כידוע בדרכים רבות]?

ש. ספראי
הודעות: 1718
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' אפריל 14, 2022 1:27 pm

יש מהפוסקים שקיבלו את דברי הס"ח כפשוטם. ראה בהערות הנ"ל. לכן אם רוצה לזרוק- יכול.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: גזירת נעלים של מת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אפריל 14, 2022 11:57 pm

מאתר שו"ת.
האם מותר לקחת מגמ"ח מסויים נעליים או שמא יש לחשוש שהם נעליים של נפטר?
תשובה:
לנעול נעליים של נפטר אין לזה מקור בש"ס שאסור זולת מה שכתב בספר חסידים (סי' תנד) שכתב, ולא יעשה אדם צדקה בדבר שיש בו סכנה. לאחד ניתנו לו מנעלים של מת ורצה לתת אותם לעני אמרו לו "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) אלא תמכרם לנכרי שלא יבוא לידי סכנה שום יהודי ויתן המעות לעני, ע"כ. הנה לא נאריך במה שהאריכו כבר בספרי הפוסקים בביאור דברי הספר חסידים. וראה למרן בעל היביע אומר בספרו (ח"ג חיו"ד סי' ה) שכבר האריך בזה. ובנדון דידן אפשר לצרף כמה צירופים. א. הולכים בתר רובא ורובא של הנעליים אינם של נפטרים. ב. יש לצרף מה שכתב בשו"ת עצי הלבנון (סי' מו) שנשאל על מנהג העולם לחתוך המנעלים של מת לחתיכות דקות ומאבדים אותם, שמנהגם זה עוקר הלכה מפורשת דאיסור בל תשחית. והביא ד' ר"י החסיד הנ"ל, ודקדק בדבריו שלא הזכיר מתחילה שאסור ללבוש מנעלים של מת, ותנא היכא קאי. ולכן כתב, שנ"ל שיש טעות סופר בדבריו, וצ"ל מנעלים של מתה, וכוונתו למ"ש בחולין (צד.) לא ימכור אדם לחבירו סנדל של מתה (של עור בהמה שמתה מאליה. רש"י). מפני ב' דברים, אחד מפני שמתעהו, ואחד מפני הסכנה. ופרש"י, שמא מחמת נשיכת נחש מתה והארס נבלע בעור. וזוהי גם כן אזהרת ריה"ח שלא ימכרנה לישראל אפילו מודיעו שהיא של מתה וליכא גנבת דעת, דאכתי איכא משום סכנה. ולפ"ז נפלה בבירא כל חומרת העולם בזה, ע"כ. ג. עוד יש לומר שלא החמיר רבי יהודה החסיד אלא במנעלים של מת שהיה לבוש בהם במותו, ולכל הפחות שלבשם בחוליו אשר מת בו. אבל בלאו הכי אין לחוש לזה. ראה בגשר החיים (עמ' נח). וכ"כ עוד כמה אחרונים. וכאן מי אמר שהיו עליו בשעת חוליו שמת בו או במיתתו גופא. ד. שמא מי שתרם נזהר שלא לתרום נעליים של נפטר כלל שהרי ידוע שרובא דאינשי מפחדים מדברים כעין אלו. וע"ע בילקו"י (אבלות, עמ' שפה). שו"ר בספר ציוני הלכה (עמ' תרכד) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב שארגונים שמקבלים נעליים לחלקם אינם צריכים להודיע שזה נעליים של מת, ע"ש. לכן למעשה, מותר לקחת נעליים מגמ"ח ללא שום חשש, וכל הקפידא היא לנעול נעליים שידוע בודאי שנעל הנפטר בעת מיתתו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים