הוד_והדר כתב:וכעת תגלה לנו כמה עבדת בסידור זה
הוד_והדר כתב:וכעת תגלה לנו כמה עבדת בסידור זה
ובעצם הנושא, בספר שער הכולל לרא"ד לאווט כבר התייחס לנושא זה, וכתב שאין לומר שובה אלינו באל"ף אלא בעיי"ן כי הוא ע"ש 'שוב מחרון אפך' כמ"ש האבודרהם, "ואמר שובה ולא אמר שוב לרמז על 'בשובה ובנחת תושעון'". וכן הכריעו להלכה בשו"ת שבט הלוי ח"י סי' כה ובתשובות והנהגות ח"ד סי' קיב.
כדכד כתב:הבנתי מרוב ההודעות פה באשכול שהשינוי מ"עלינו" ל"אלינו" תולדתו במשכיל אחד והוא מאוחר ואינו נכון.
הבנתי שכנראה הוא מאוחר, אך מבחינה דקדוקית מדוע אינו נכון? הלא אנו אומרים לשוב אל ולא "לשוב על" כמו השיבנו ה' אליך, שובו אלי, ותאמר אסתר להשיב אל מרדכי וכהנה רבים.
קו ירוק כתב:אינני מבין. גם אם סטנוס טעה בכוונת התיבה 'שובה',עדיין אפשר לכתוב 'אלינו' ג"כ.
אלא מצד ההכרח שכתבתי למעלה 'עלינו' דרך כבוד.
מחולת המחנים כתב:לשון התפילה 'שובה עלינו' יסודו מלשון הכתוב 'ושב ה' אלקיך את שבותך', וכדדרשינן במגילה (דף כ"ט ע"א) "ואף כשהן עתידין ליגאל שכינה עמהן, שנאמר ושב ה' אלקיך את שבותך, והשיב לא נאמר אלא ושב, מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות".
וסטאנוב שגה וחשב שהוא מלשון הכתוב 'שובו אלי ואשובה אליכם'.
ראיתי פעם מא' מספרי המנחת אלעזר ממונקאטש שכתב ששינוי זה גרע משאר שינוייו של סטאנוב, משום שיש בו כפירה, שובה עלינו - מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות.
יעקל כתב:אגב, מה הפשט "הידרש לנו", שמבקים ממנו ית' להידרש לנו, האם זה כמו קבל תפילותינו, עננו, וכדו' ?
אפרקסתא דעניא כתב:כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה עוֹד זֹאת אִדָּרֵשׁ לְבֵית יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת לָהֶם אַרְבֶּה אֹתָם כַּצֹּאן אָדָם.
כְּצֹאן קָדָשִׁים כְּצֹאן יְרוּשָׁלִַם בְּמוֹעֲדֶיהָ כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה.
הידרש לנו... בנה ביתך כתבחילה... והשב ישראל לנויהם... ושם נעלה ונראה ונשתחווה... ולא יראה את פני ה' ריקם, איש כמתנת ידו...
אשרי יושבי ביתך כתב:מישהו יודע כיצד נהג והורה מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה לומר, שובה 'אלינו' או שובה 'עלינו'?
אשרי יושבי ביתך כתב: דכיון שכך כלל ישראל התפלל כל השנים א"כ התקדש נוסח זה.
מה שנכון נכון כתב:אשרי יושבי ביתך כתב: דכיון שכך כלל ישראל התפלל כל השנים א"כ התקדש נוסח זה.
מה זה כל השנים?
אדרבה, לפי 'הסברא' הזו הנוסח הקודם התקדש יותר, כי אמרו אותו הרבה יותר זמן (ואולי גם בגלל שתקנוהו אכה"ג עם הסודות וכו'), ובמה התבטלה קדושתו.
אגב, אני מבין שבדבריך 'כלל ישראל' זה שם קוד ל'אשכנזים'. [שאר נדחי ישראל הנספחים לכלל המשיכו וממשיכים לומר עלינו].
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים