מה שׁ(אולי) קרה בלג בעומר : ב 363 לספירה = ד"א קכג
א.
אש גדולה. אנשים נמעכו ומתו. בהלה ופחד. ..
היכן ? בהר הבית.
......משפינו את הריסות הבניין הקודם, הם חפרו באדמה ופינו את יסודותיו; נאמר כי למחרת, משהיו אמורים להניח את היסוד הראשון, התרחש רעש אדמה גדול,
ובשל רעידת האדמה העזה הושלכו מעלה אבנים ממעמקים, ומהן נפצעו אותם יהודים שעסקו בעבודה, כמוהם כמי שצפו במתרחש. הבתים
.. והאכסדרות הציבוריות ליד מקום המקדש, אשר בהם בילו, מטו לפתע;
רבים נלכדו כך, כמה מתו לאלתר, אחרים נמצאו מתים למחצה ופגועי ידיים או רגליים, אחרים נפצעו בחלקי גוף אחרים.
(סוזומנוס, היסטוריה )
ובמקור אחר מתאר :
..... ומתוך הבניין יצאה אש שלחכה את רובם, ורובם קרסו ומתו מול הבניין. הדלתות נסגרו מאליהן, בעוד העיר כולה מתבוננת במתרחש... מאורע זה התרחש ביום שני בשעה השלישית, ומקצתו בשעה התשיעית בלילה. היה כאן אובדן חיים כביר. ...
... בשנה זו מת יוליאנוס עובד האלילים, והוא שהסית במיוחד את היהודים לבנות מחדש את המקדש, כיוון שרחש להם טובה על שצלבו את הנוצרי. .
ב.
באם התיאורים לעיל הם של הנוצרים ,הרי יש גם מקור היסטורי בלתי תלוי המצביע על כך שאמנם הייתה רעידת אדמה בי"ח באייר = ל "ג בע ו מר . והיא עדות חיצונית ( דר א. אמיתי) . וכן יש תיאור על יהודים שהכינו כלי עבודה מכסף [אולי כדי להכין את אבני הבנייה למקדש ולמזבח. ובכך לא יעברו על האיסור של שימוש בברזל ? ]..
נ.ב
יש כמובן הכופרים באמיתות המסופר לעיל – שנכתבה ע"י שונאי ישראל ומתוך מגמתיות ברורה.
. .ועוד - לעצם האירוע על ההבטחה של יוליאנוס לבנות את המקדש אין איזכור בחזל. ואם היה ,כנראה שלא היתה לו משמעות דראמטית שדרשה התייחסות אליו.
ג.
מעניין שיש המקשרים את הסיפור הזה לכתובת המפורסמת .שחרוטה בדרום הכותל המערבי.
מתחת לקשת רובינסון שבה נאמר:
" וראית ושש ליבכם ועצמותם כדשא תפרחנה . שהיא מנבואת הגאולה של ישעיהו.
ונקראת בהפטרה של שבת ר"ח:
"וּרְאִיתֶם וְשָׂשׂ לִבְּכֶם וְעַצְמוֹתֵיכֶם כַּדֶּשֶׁא תִפְרַחְנָה וְנוֹדְעָה יַד-ה' אֶת.. " (ישעיהו סו, יד)
ויש שמשערים שכתב זאת אחד היהודים דאז. בדמותו שזוהי אתחלתא דגאולה.. וזמן תחיית המתים קרב.. כבר אז.. לפני כ 1650 שנה היו הוזים וחוזים.
הקיסר יוליאנוס נרצח מאוחר יותר בסוף יוני. אחרי הסיפור שקרה בהר הבית. ואפשר שאכן היתה זו המכה הסופית לחזון בניית המקדש.