יעקובי כתב:א. נדפס לראשונה בקושטא, חסר שנת דפוס. משוער לשנת ר"ע.
ב. ר' יצחק מקורביל, מחבר הסמ"ק, נפטר קרוב למאתיים שנה קודם המצאת הדפוס בעולם.
ג. כנ"ל אות א.
ד. ר' פרץ מקורביל, בן עירו ובן מקומו של ר' יצחק מקורביל מחבר הסמ"ק, כתב בעצמו את הגהותיו על ספרו של עמיתו ר' יצחק (והסברה שר' פרץ היה תלמידו של ר' יצחק כבר הופרכה).
יוצר אור כתב:יעויין בהקדמת ר' צבי שפירא בחיבורו צביון עמודים על הסמ"ק מ"ש בנושא.
ושם כתב שהדפסה ראשונה לא ידועה זמנה, אך בבית עקד ספרים [ערך עמודי גולה - 848] כתב שהיה כן בשנת ק"ע, וא"כ לא הודפס בימיו. אך כפי שכתב הנ"ל בהקדמה, הסמ"ק כתבם ושלחם בתפוצות ישראל ללמדם הלכות, וא"כ יצא מתחת ידו.
הגהות ר"פ לא הודפסו בדפוס הראשון. ובתוך ההגהות הוכנסו הגהות נוספות ממחברים שונים.
יוצר אור כתב:יעויין בהקדמת ר' צבי שפירא בחיבורו צביון עמודים על הסמ"ק מ"ש בנושא.
ושם כתב שהדפסה ראשונה לא ידועה זמנה, אך בבית עקד ספרים [ערך עמודי גולה - 848] כתב שהיה כן בשנת ק"ע, וא"כ לא הודפס בימיו. אך כפי שכתב הנ"ל בהקדמה, הסמ"ק כתבם ושלחם בתפוצות ישראל ללמדם הלכות, וא"כ יצא מתחת ידו.
הגהות ר"פ לא הודפסו בדפוס הראשון. ובתוך ההגהות הוכנסו הגהות נוספות ממחברים שונים.
מהדורה של הסמ"ק ב-ה'תרצ"ה שהוצאה לאור על ידי דוד הרפעניס ניסתה לפתור בעיה זאת והבדיל בין הגהותיו של רבנו פרץ לבין דבריו של ספר סמ"ק עצמם.
אישצפת כתב:יוצר אור כתב:...בשנת ק"ע...
סליחה על הבורות. אבל האם היה קיים אז דפוס??
דרופתקי דאורייתא כתב:יש"כ
צ"ל שנת ע"ר (ולא ק"ע). (מסתמא כן הוא בבית עקד הספרים שציינת).
האם אלו ההגהות שבדפו"ר? ממחברים שונים? מי הם? והיום כולם חתומים על שם רבינו פרץ?
יוצר אור כתב:א"י היכן מצאת הדפו"ר שיש שם הגהות, אך מסתבר שאלו גדולי אשכנז שהזכירם החיד"א בשה"ג [שבהקדמת הגרצ"ש].
.pdf[/attachment].
יוצר אור כתב:אכן. וצ"ע כוונת הכותבים שאי"ז הגהותיו, ואלי כוונו לדפו"ר אחר לא קושטא.
הקיק כתב:למעשה אפ"ל שיש שני דפוסים ראשונים, כי דפוס קרימונה שהוא הדפוס השני כנראה שלא הועתק מדפו"ר קושטא. על שולחנם של גדולי המזרח היה מונח בעיקר דפוס קושטא, ועל שולחנם של גדולי אשכנז בדרך כלל דפוס קרימונה, ואלו שנדפסו אחריו העתיקו ממנו. במסגרת ההדרה החדשה של הסמ"ק שאנו עוסקים בה במכון שלמה אומן חלק משמעותי מהמלאכה הוא ההפרדה בין גוף הספר להגהות הר"פ, שחלקן גם לא נכתוב על ידו אלא ע"י תלמידיו. כמו כן גם בכתבי יד קדומים-יחסית קיימות הגהות של אחרים ולא רק של ר"פ. המלאכה באמת מסובכת, ואנו נעזרים גם בידידנו ד"ר יהודא גלינסקי נר"ו. בעזהי"ת. הק' יואל
מגופת חבית כתב:מצאתי אתמול בדברי הב''י שמציין לדברי הגהות כדברי הסמ''ק עצמו
דורשי יחודך כתב:בהגהות על הסמ"ק מצוה נה (או מצוה נז) שהיא מצות צניעות, כתוב "ותלמיד שאינו נוהג עצמו בצניעות חייב מיתה...וכולי." שמתי לב שכמעט אותם הדברים מילה במילה מופיעים בשערי תשובה לרבנו יונה שער ג' אות קי"ג. האם הגה זו היא מרבנו פרץ, או שמעתיק מאוחר העתיק מדברי השע"ת וקבען כאן? אשמח למידע.
רציני כתב:בצביון העמודים כתב להסתפק אם זה מהסמ"ק או מרבינו פרץ האם יהיה אפשר לפשוט את הספק?
רציני כתב:דורשי יחודך כתב:רציני כתב:
האם ידוע שרבינו פרץ תלמיד רבינו יונה או הכיר ספריו או כדומה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 228 אורחים