יודל'ה כתב:אני מכיר יהודי ת"ח ר' יהושע הכהן אני חושב שלא רבים מכירים אותו, הוא מתפלל לפעמים בביהכנ"ס שלנו, אומרים עליו שהוא בקי בשתי התלמודים בע"פ ממש כלשונו.
סימנא כתב:יודל'ה כתב:אני מכיר יהודי ת"ח ר' יהושע הכהן אני חושב שלא רבים מכירים אותו, הוא מתפלל לפעמים בביהכנ"ס שלנו, אומרים עליו שהוא בקי בשתי התלמודים בע"פ ממש כלשונו.
לא מדובר בר' יהושע כהן הבקי שכולם מדברים אודותיו?
אוצר החכמה כתב:היה בזמני בישיבה בחור שהיה בקי באופן הזה, והמעניין שאחר זמן שהפסיק ללמוד ולשים לב לעניין אמר שאיבד את הידיעה.
יודל'ה כתב:אוצר החכמה כתב:היה בזמני בישיבה בחור שהיה בקי באופן הזה, והמעניין שאחר זמן שהפסיק ללמוד ולשים לב לעניין אמר שאיבד את הידיעה.
ז"א שזה לא סוג ראש, אלא לימוד באופן שיזכרו בצורה הזאת, וא"כ מהו המיוחדות שבה?
הוגה כתב:ברור שיש כאן כשרון, אבל באותה מידה היו גאונים שידעו כך עיתון [או ספר טלפונים]... (וכמסופר)
יודל'ה כתב:הוגה כתב:ברור שיש כאן כשרון, אבל באותה מידה היו גאונים שידעו כך עיתון [או ספר טלפונים]... (וכמסופר)
אני חושב שעיתון לא היה כזה דבר שגאונים ייבחנן על עיתון או על ספר טלפונים במבחן סיכה, מעניין אותי מאוד על מי מסופר כך?
יודל'ה כתב:הוגה כתב:ברור שיש כאן כשרון, אבל באותה מידה היו גאונים שידעו כך עיתון [או ספר טלפונים]... (וכמסופר)
אני חושב שעיתון לא היה כזה דבר שגאונים ייבחנן על עיתון או על ספר טלפונים במבחן סיכה, מעניין אותי מאוד על מי מסופר כך?
ירושלמי כתב:הרב פינסקי - חתן הגר"א לפיאן זצ"ל?
גאולה בקרוב כתב:וזכורני שאמרו על הגר"פ הירשפרונג זצ"ל ממונטריאול שהוא בקי כך
יודל'ה כתב:ספרן: אתה יכול בטובך להעלות עלי הספר חבלים, היכן שצייינת לעיל, לא מצאתי את הספר, תודה.
ארי במסתרים כתב:כשהייתי בישיבה הגיע יום אחד ראש ישיבה של איזה ישיבה ספרדית עם 5 בחורים ספרדים מישיבתו והציעו שנעשה להם מבחן סיכה, הבאנו להם גמרות ושאלנו אותם מכל כיוון וידעו בצורה נפלאה.
כל הבחורים מהישיבה ירדו לחדר אוכל וניסו להתקיל אותם מכל כיוון אך הם עמדו במבחן בצורה מעוררת השתאות, ויהי לפלא
איש_ספר כתב:שאל נשאלו כאן מה המעלה בידיעה שכזו, וזה הרי כדברי הגר"ח שאמר שאחיו ר' זלמלה יודע התורה ישר ואילו רבו יודע ישר והפוך, וביאר, דמאי רבותא לדעת הפוך, אלא שהיכול לקרוא מהסוף להתחלה, הרי זה בדרגה שהכל כתוב במראה לפניו, בחינת 'כתבם על לוח לבך' ולכן יכול לקרוא בנקל גם מסוף לתחילה, כמי שהדברים כתובים לפניו. (ומה שכתבו כאן דגם חכמי אוה"ע וכו' וכו', לא הבנתי הטענה, הלא אפשר לומר את זה גם על סתם בקיאות, שיש מהם הבקיאים בחכמתם ואטו משום כך נעקור מצות ידיעת התורה? ) ומהגאון ר' איתמר גרבוז שליט"א שמעתי פעם רעיון נאה ע"ז, שידיעת התורה במראה, היא היא השגת הדרגה ד'רואים את הקולות', וביאר לפי"ז כמה עניינים ודפח"ח.
יודל'ה כתב:דא עקא, איך כל זה מסתדר עם מאמר חז"ל שע"כ נקראו החכמים סופרים שהיו סופרים את כל אותיות התורה, וכמובן שכל זה בא מחביבות התורה אבל הרי רואים בזה שיש ענין ידיעה בכל אותיות התורה חוץ מחלק הלימוד, וא"כ שמא זהו ענין ההתפעלות מאלו אשר בקיאים עד כדי יכולת להיבחן בסיכה ודומיהם שרואים בזה כמה הם החשיבו וספרו כל אותיות הש"ס על בוריו...
חכם באשי כתב:מהי משמעות 'פאלק' הזה?
בעלזער כתב:מעניין על איזה ש"ס עשו בשנות תק"ס מבחן סיכה.
טרם הופיע ש"ס וילנא.
יודל'ה כתב:לפי"ז י"ל הכוונה שהיו סופרים כל התורה פשוט שהיו כותבים את זה, ואכן אין הכוונה על ספירה מלשון מספר. כמובן כל זה בהשערה גרידא מבלי עיון בספרים ואני מבטל דעתי אם ימצא אחרת.
חכם באשי כתב:מהי משמעות 'פאלק' הזה?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים