ראש כתב:כתבתי בעוד אשכול, ולחיבת הקודש אכפול.
שמעתי שיעור נפלא לפני כמה שנים במסגרת ועד למחנכים.
מענין לשמוע מה דעת המשתתפים עליו.
https://jumbomail.me/j/SeiQE5i6cEuaEb-
עקביה כתב:ראש כתב:כתבתי בעוד אשכול, ולחיבת הקודש אכפול.
שמעתי שיעור נפלא לפני כמה שנים במסגרת ועד למחנכים.
מענין לשמוע מה דעת המשתתפים עליו.
https://jumbomail.me/j/SeiQE5i6cEuaEb-
פג תוקפו של הקישור. שמא יעלהו מר שנית?
דרומי כתב:הברקה מעניינת מאוד כתב הרב עושה חדשות. ויש להעיר כי גם לגבי איסור הבשר והיין, בימינו, שרבו התחליפים, רבים היו מרגישים יותר צער באם היו אוסרים עליהם את הפיצה או הגלידה החלבית. ואכן צ"ע האם ראוי בענין זה להמציא חומרות מדעתנו (אם כי הפורש מתענוגות בכל ימות השנה קדוש ייאמר לו בלי כל קשר לאבלות החורבן)
עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה העניין ברחיצת איבר איבר.
האם יש גם עניין לא להדליק את האור במקלחת?
עזריאל ברגר כתב:עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה העניין ברחיצת איבר איבר.
האם יש גם עניין לא להדליק את האור במקלחת?
ביו"ט - מבואר בפוסקים.
בת"ב - מסתמא כדי לשנות מהדרך הרגילה, ולא להגיע ל"הנאת-רחיצה".
אלכסנדרוס כתב:רחיצת אבר אבר אפשרית רק כאשר רוחצים כמנהג הימים ההם, שהכניסו גיגית עם מים חמים הביתה והרוחץ יכול להישאר מחוץ לגיגית ולרחוץ יד ורגל יד ורגל. במקלחות הביתיות כיום אין כמעט אפשרות לרחיצת אבר אבר.
ש. ספראי כתב:א]
ונדברתי בזה בשעתו עם מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל ואמר לי בתמיהה: "מי מתרחץ כל יום? לא מתרחצים בכל יום!", ואמרתי: "אז כל יומיים"... ושוב דחה ואמר: "כל יומיים?! מי שאין לו כח ללמוד, מתרחץ כל יומיים"...
וכן שמעתי ששאלו שאלה זו את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל והשיב תשובה דומה, ש"אם מתרחצים כל יום-יומיים, מתי יש זמן ללמוד?!"... ..
צופה_ומביט כתב:כאמור, לא זו היתה התשובה, ותו לא מידי.
ש. ספראי כתב:היינו שהם מחשיבים רחצה כתענוג ופינוק מיותר ולא ירדו לדעת ההמונים שהרחצה היא מבחינתם דבר הכרחי
צופה_ומביט כתב:צ"ע, הרי הם הפוסקים להמונים.
ואם באנו לומר כזאת, היכן נעצור?
בפוסקים יש הרבה חומרות שאינן שוות לכל נפש, כי לא כל אחד בר הכי להחמיר ולהתחסד, אבל אנו מקבלים אותן כי כך כתבו הפוסקים.
אבל אם יכולים לומר "הם לא ירדו לדעת ההמונים" אלא כתבו לפי טבעם ודרגתם - נאמר זאת גם שם?
צופה_ומביט כתב:אלא השאלה שלי, בהיות שנתברר כאן שפוסקי הדור עונים לפעמים בלי הכרת המציאות, מה זה אומר על כל כה"ג,
מאן מפיס מתי כן ומתי לא?
צופה_ומביט כתב:גם לגבי פוסקי דור זה וכיו"ב, לא חושב שהנקודה היא הדור אלא התרבות, ההשקפות, הלך המחשבה והאידיאלים.
אתן דוגמה:
יש חסידויות שבהן נהוג שבחורים לא מתקלחים עם סבון כל השבוע, רק מתקלחים במים בטוש של המקוה בבוקר וזהו.
במקביל מקפידים מאד ללכת עם חולצה סגורה כולל הכפתור העליון ביותר, בגדים ארוכים סגורים, טלי"ק מצמר, וכובע סאמעט.
מתעקשים על זה בדווקא למרות "מצב הדור" וכו' כי זו ההשקפה הנכונה מבחינתם מכל מיני סיבות, ומתעקשים להגביה [לשיטתם] אליה את הדור הצעיר ולא להיפך.
מצוי שבכל ימות השנה ובפרט בקיץ פשוט א"א לשבת לידם, וכשמורידים מהראש את הכובע או השטריימל זה בלתי נסבל, בפרט במכונית סגורה, וכל זה אני כותב מניסיון אישי.
מסתבר שהם לא רואים בזיעה ואי-רחיצה וריח רע וכו' דבר שכ"כ מטריד, גם בימינו בא"י.
למה? להם הפתרונים, אבל זו המציאות.
[קשה לי לומר שהם רואים בזה צורך אמיתי טבעי ונחוץ אבל נדחה מפני שיקולים אחרים יותר חשובים. בפשטות זה (לכה"פ "גם") נשען ביסודו על מה שהביאו מארצות מוצאם ודורות אבותיהם, וכיצד התייחסו יראי ה' וכו' לרחיצה בסבון וכו' בדורות הקודמים בחוגים שבאו מהם, ולא משנים ויהי מה, מכל הסיבות הידועות].
כעת, פוסק שבא מהתרבות הזו, ויצטרך לפסוק למישהו שרגיל להתקלח כל יום, צריך להיות מאד נבון וראש גדול/פתוח בכדי להבין את השואל,
כלומר לראות בנוהגו של השואל מציאות וצורך, ולפסוק בזה הלכתית נטו בלי לערב השקפות.
כי מבחינתו כל זה הוא פינוק ומודרניות וליידיגקייט וכו' ולא צורך אמיתי, גם אם ציבורים שלמים עושים זאת.
אא"כ הוא ימצא [רק אם ירצה למצוא] גדר הלכתי שמי שרגיל בכך ולא יכול בלי זה - הגם שהוא מקולקל ונמוך ושבוי ביד היצר - אבל כעת הפך עצמו לאיסטניס ויצר לעצמו צורך.
וכולי האי ואולי, לא יודע אם יעמוד במבחן המציאות כיצד יפסוק אדם כזה.
[כתבתי לגבי חסידויות כנ"ל, הגם שהציבור הליטאי מקפיד ללכת בחליפה כהה וכובע כהה גם בימים הכי חמים, ובכלל מכנסיים ארוכים כהים וחולצה עם שרוולים ארוכים וכו', כלומר כל הציבור החרדי לא מתלבש בהתאם למזג האויר אלא יש קוד לבוש וכו' והוא שיקול בפני עצמו שגובר על הנוחות הגופנית ועל ההשפעה הסביבתית כנ"ל. אבל עכ"ז לכה"פ בערב מתקלחים כמו שצריך פעם ביום לפני השינה].
אראל כתב:השם יעזור שבתשעת הימים כבר נעמוד אחר גאולתינו ופדות נפשינו בב"א
אבל, לעת כזאת, המציאות שבשבוע הזה הי' מזגי אויר חמים ביותר ברוב חלקי העולם, בבריטניא שרר חום כבד שלא היתה כבר מאות בשנים, וכן ברוב חלקי רחבי איירופא, וכן באמעריקא, שריפות רבות פרצו בעולם מחמת החום
אם ח"ו יהי' מזג אויר כזה בשני שבועות הבאים...., ברור שפוסקי דורינו שליט"א יצטרכו להכריע ולהטות קו משהו שלא מן המקובל.....
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים