ושא_נס כתב:חותם אוסף שטראשון.
איש בן פרצי כתב:ושא_נס כתב:חותם אוסף שטראשון.
ווילנא, ליטא, יהודי ליטא והסביבה (בלרוס, לטביה).
אהבתי ליהודי ליטא, הערצתי אליהם, חיבתי אליהם, געגועי אליהם, חלומותי עליהם, הם אין סופיים. כל זמן שאני נחשף לעוד ועוד מידע עליהם, על אורחות חייהם, על קהלותיהם, על המוסדות הקהלתיים, על בתי המדרש, על רבנים חכמים וסופרים, כך חיבתי והוקרתי עליהם גוברת ומתעצמת. לשמחתי נחשפתי לכמויות עצומות של ספרים עבריים ממדינת ליטא וסביבותיה, ומה שניתן ללמוד מהספרים הוא עצום ורב. עם עינים נבונות ונכונות רגישות פקוחות ופקחות, ניתן להוציא מידע יקר ערך רב עד מאד.
קול התורה שנשמע בעיר ווילנא, הדהד מקצה העולם ועד קצהו. לא לחינם זכתה העיר ווילנא כשהיתה בתפארתה לכינוי "ירושלם דליטא". ליטא היתה רוויה ומלאה קהלות יהודיות בערים הגדולות ובכפרים הקטנים עד אין קץ ואין שיעור (עיין ערך השטעטל גרינקישאק, עמי רישומי רב עיירה זו במסכתות התלמוד שלו הכוללים זמני התחלה וסיום של כל מסכת, והוא סיים ש"ס לא מעט פעמים), והבירה ווילנא לבדה היו בה למעלה ממאה בתי מדרשות ובתי כנסיות.
כמעט כל בתי התפלה והקלויזים בעיר ווילנא הושמדו נבזזו והושחתו על ידי הגרמנים ימח שמם, ועמהם הליטאים המקומיים ימח שמם, ואחריהם בזמן הכיבוש הרוסי - לא הוטב המצב אלא להפך (דומני כי בית הכנסת הגדול של ווילנא ברובו שרד את המלחמה, ומי שהשמיד אותו היו הרוסים אחר המלחמה).
אין צריך לומר כי רוב יהודי ליטא ומכללם רוב יהודי העיר ווילנא ופלכיה, עלו בסערה השמימה על קידוש ה', ה' ינקום דמם הטהור במהרה.
דרך מלאכתי נתקלתי באין קץ חותמים ממדינת ליטא וסביבותיה, וביותר מהעיר ווילנא עצמה. מרוב אהבתי והוקרתי ליהודי העיר ווילנא, והכרת הטובה העצומה שיש לי אליהם בכך שהם אלו שהדפיסו אין סוף ספרים, הם אלו שרכשו אין סוף ספרים, הם אלו שטיפחו ובנו בתי מדרשות לאין קץ, הם אלו שטיפחו ושימרו באהבה ספרים לאין שיעור, והם אלו שבזכותם יש לי היכולת כעת לברר ענינים רבים דרך אותם הספרים עצמם, והם אלו כמובן שהגו ולמדו באהבה בספרים הקדושים עד אין תכלה ואין קצבה, אמרתי בלבי לקבץ חותמות שנתקלתי בהם דרך מלאכתי ששרשם בתי מדרשות ובתי כנסיות בעיר ווילנא, ויהיו הם מצבת חותמות אילמת המדברת ומספרת באילמותה על קול התורה ששקק בעיר ווילנא ושבת.
לכאורה החותם בספר המקנה, ושני החותמים הדומים לו שהבאת בקרבת ראש האשכול, אף שהם זהים בלשונם ובצורתם הכללית, מכל מקום לא בחותמת אחת נחתמו אלא בשלושה חותמות שונות (שהרי אינם זהים, בשונה מבספר המקנה עצמו שכל החתימות בו זהות כי הן מאותה חותמת).ושא_נס כתב:ודומה אני כי החותם שהוא "ווילנ'" חסר, הוא יחידי בזה מכל חותמי קלויז הגר"א למיניהם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים