אשמח למקורות [וגם לסברות, אם כי זה פחות חשוב לי]:
כאשר אותו מדרש מובא בכמה מדרשים ומקורות, ויש ביניהם הבדלים -
האם דרך החכמים היא לפרש שיש כאן גירסא אחת שיותר מדוייקת, והשניה היא שיבוש או 'לא דק' וכדו'.
או שמא יש כאן שני מסורות בחז"ל?
עדיאל ברויאר כתב:פתחת ב"גם וגם", אבל התעלמת מהאפשרות השנייה שהציג השואל ובמקומה הצגת אפשרות שלישית - תוספת הסבר שאיננה שיבוש ואיננה מסורת. כך גם בדוגמה שהבאת - אכן, לעתים הבבלי הוסיף פירוש, אבל כפי שהציע השואל לעתים הייתה בידיו מסורת אחרת, שונה ולא פחות קדומה, של אותו מקור.
באמונתו כתב: רבותינו המפרשים, ראשונים ואחרונים, בדרך כלל ניגשים להבדלים אלו בתורת מסורות שונות מקובלות, וכשאחת מפרשת רעותה - הכול נחשב כאחת, ובמקרים שאחת מהן קשה - הרי יבכרו הגרסה המיושבת כנכונה
אשי ישראל כתב:באמונתו כתב: רבותינו המפרשים, ראשונים ואחרונים, בדרך כלל ניגשים להבדלים אלו בתורת מסורות שונות מקובלות, וכשאחת מפרשת רעותה - הכול נחשב כאחת, ובמקרים שאחת מהן קשה - הרי יבכרו הגרסה המיושבת כנכונה
תודה רבה על דבריך!
א. אשמח לדוגמא על המקרה המודגש [שבו בעיקר אני עוסק]. כלומר כשיש שני מדרשים עם פרטים סותרים. [האחד אינו מפרש את חבירו, ואין אחד מהם שהוא תמוה].
ב. התרשמותי הכללית [ללא כל בדיקה, ולכן אולי זה רושם מוטעה] היא דווקא אחרת, דהיינו שבמקרה כזה הראשונים והאחרונים יתקשו בדרך כלל כיצד המדרשים מביאים פרט סותר?
כדוגמא, אם במדרש אחד מובא שנביאי השקר בימי ירמיהו נקלו באש על מחבת, ולא נשרפו, ובמדרש אחר מובא שהם נשרפו בכבשן, אז האחרונים יתקשו בסתירה, והם לא יתרצו שמדובר ב"מסורות שונות מקובלות" [כלשונך], אלא הם ינסו לדחוק ולומר שגם בכבשן ניתן להיקלות ולא להישרף, או שישארו בצ"ע.
באמונתו כתב:חיפשתי עתה לכבודך בפרויקט השו"ת דוגמאות:
"מדרשים חלוקים" = 215 תוצאות
"אגדות חלוקות" = 153 תוצאות
"מדרשות חלוקות" = 63 תוצאות
אשי ישראל כתב:באמונתו כתב:חיפשתי עתה לכבודך בפרויקט השו"ת דוגמאות:
"מדרשים חלוקים" = 215 תוצאות
"אגדות חלוקות" = 153 תוצאות
"מדרשות חלוקות" = 63 תוצאות
אכן כעת באתי להוסיף על דברי [ואז ראיתי שהקדמת אותי] את המילים הבאות:
"אבל במחשבה שניה, נראה לי שאם לא ימצא פתרון פשוט הם באמת יאמרו לעיתים קרובות "מדרשים חלוקים" [שזה בעצם אומר "מסורות חלוקות"].
בכל מקרה, נראה לי שהם לא יאמרו שאחד המדרשים הוא משובש."
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים