יהושפט כתב:אחרון התלמידים כתב:בס"ד
אני בהחלט שב ומצהיר במילים ברורות - ככל שידיעתי משגת אין ראי' מהמקורות ההיסטורים שצבעו באק"ק כחול, שום ראי', הרוב שטויות, והמיעוט הקטן נדחה בקל.
דומני שמיצינו את הדיון בינינו אא"כ יובאו כאן דברים חדשים. ואז אשמח לשנות את דעתי, אני לגמרי בעד שהאק"ק יהיה התכלת. ואפילו שימצא מקור ברור שכותב שהפיקו כחול מהאק"ק.
לילה טוב גם לך. והבוחר יבחר.
מה אתה אומר על ראיות אלו מספר חותם של זהב?
כעי"ז ראיתי שהביא ר"ש טייטלבוים שליט"א מש"כ החכם היווני פולוקס על
צבעי החלזונות "יש אלו שמתגוונים-'קסאנתיז', ואלו שנהיה קיאנוס..." ותרגום
'קיאנוס' ביוונית מאוחרת הינו כחול (אונומסטיקון, ספר א', מט; הנ"ל חי בתקופת האמוראים
בספרו על אבני החושן כתב אפיפניוס (מתקופת האמוראים) על אבן הספיר
"ספפירוס הוא אבן שלפי האמור דומה לפורפורה הנקרא 'בלאטטא'..." והנה
אבן הספיר היא אבן בגוון תכלת כמבואר בגמ' והרי לנו שהיו צובעים
מהפורפורה בזמנם בגוון תכלת (המילה בלאטט"ה תורגמה ע"י החכם רבי אברהם רופא
בשלטי הגיבורים (פ' עט) כחלזון שצובעים בו תכלת, ויש מהמתרגמים שתרגמוה ארגמן, אך
בנידון דידן וודאי הכוונה תכלת שהרי הספיר אינו דומה אלא לזה כידוע מדברי חז"ל
ומהמציאות, כי האבן הזאת ידועה ע"פ כל תרגומיה.)
כעין זה גם בכתבי הומרוס אנו מוצאים את דימיון זה של השם פורפור לגוונו של
הים (המקור צוין לעיל הערה 81
הבנת האחרונים בספרי חכמי האומות
גם האחרונים שהבאנו לעיל, שהיו בקיאין בלשו©ות לע"ז ולכאו' מקורותיהם
בספרי אוה"ע, הבינו מדבריהם דאיירי בחלזון שצובעים בו תכלת, ולמה לנו
להכחיש הבנתם הפשוטה ללא הכרח (וכולהו ס"ל דתכלת הוא בלו"י, כמ"ש במקום אחר
בשה"ג (פ' מד) ובמוסף הערוך (ע"ע קלא אילן) שאף הוא מפרש 'פרפירא' – בגד תכלת; ורק
החוו"י הוסיף שדמו הוא בצבע פורפר, ועי' לקמן ח"ג אות ב' סע' ב לגבי דעת הפוסקים
שהתכלת סגול, מש"כ דשמא רק על הדם עצמו דיבר ולא על צבע התכלת בצמר כלל ומ"מ גם
הוא הבין בדבריהם שמהפורפורה הזה צבעו את התכלת).