מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גלרשטיין
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי גלרשטיין » א' אוקטובר 16, 2022 1:39 pm

עושה חדשות כתב:גם זה שייך:

תפילה פרטית בקול רם.PDF

כתב הנצי״ב בהרחב דבר (בראשית פי״ח פכ״ג) ״...וכל זה מבואר גם כן בקראי דחנה. דהתפללה וקולה לא נשמע, ולמדו בזה (ברכות לא,א) הלכתא גברוותא דאסור להתפלל בקול. וקשה, הרי לא מצינו שאסור להתפלל בקול אלא שמונה עשרה ולא שארי תפלות ובקשות, ומה זה שייך לתפלת חנה. ותו קשה, וכי אפשר שלא ידע עלי הכהן הגדול זה הדין, [b][b]ובלי ספק שהיה הדין מקובל מכבר ורק אנו למדים מקראי דחנ[/b][/b]ה, וא״כ מה זה תמה עלי עליה, אלא כך הדבר, דחנה באמת התפללה שמונה עשרה, והכי מבואר במדרש והובא בילקוט שמעוני בתפלת חנה, ובאשר היה מיד ״אחרי אכלה ואחרי שתה״ (שמואל א א,ט) לא הגיע עוד זמן תפלת הצבור במנחה קטנה, על כן סבר עלי שאינה מתפללת שמונה עשרה אלא תפלה נחוצה לצורך שעה. וא״כ שפיר תמה בשתים, חדא, על שהיא מארכת ומרבה דברים, ולפני הקב״ה יש להיות דברים מעטים, כמאמר הכתוב בקהלת (ה,א) ״על כן יהיו דבריך מעטים״. ושנית, אמאי קולה לא ישמע. והשיבה ״כי מרוב שיחי וכעסי דברתי עד הנה״ (שם שם,טז), פירוש ״שיחי״ הוא שמונה עשרה, ״וכעסי״ הוא צרתי, ואמרה בלשון ׳כעס׳ לרמז דמשום הכי לא יכלה להמתין על תפלת הצבור, שהכעס שלה על פנינה הציקה להקדים תפלתה לשל צבור, ומשום הכי ״דברתי עד הנה״״

גלרשטיין
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי גלרשטיין » א' אוקטובר 16, 2022 1:40 pm

עושה חדשות כתב:גם זה שייך:

תפילה פרטית בקול רם.PDF

כתב הנצי״ב בהרחב דבר (בראשית פי״ח פכ״ג) ״...וכל זה מבואר גם כן בקראי דחנה. דהתפללה וקולה לא נשמע, ולמדו בזה (ברכות לא,א) הלכתא גברוותא דאסור להתפלל בקול. וקשה, הרי לא מצינו שאסור להתפלל בקול אלא שמונה עשרה ולא שארי תפלות ובקשות, ומה זה שייך לתפלת חנה. ותו קשה, וכי אפשר שלא ידע עלי הכהן הגדול זה הדין, ובלי ספק שהיה הדין מקובל מכבר ורק אנו למדים מקראי דחנה, וא״כ מה זה תמה עלי עליה, אלא כך הדבר, דחנה באמת התפללה שמונה עשרה, והכי מבואר במדרש והובא בילקוט שמעוני בתפלת חנה, ובאשר היה מיד ״אחרי אכלה ואחרי שתה״ (שמואל א א,ט) לא הגיע עוד זמן תפלת הצבור במנחה קטנה, על כן סבר עלי שאינה מתפללת שמונה עשרה אלא תפלה נחוצה לצורך שעה. וא״כ שפיר תמה בשתים, חדא, על שהיא מארכת ומרבה דברים, ולפני הקב״ה יש להיות דברים מעטים, כמאמר הכתוב בקהלת (ה,א) ״על כן יהיו דבריך מעטים״. ושנית, אמאי קולה לא ישמע. והשיבה ״כי מרוב שיחי וכעסי דברתי עד הנה״ (שם שם,טז), פירוש ״שיחי״ הוא שמונה עשרה, ״וכעסי״ הוא צרתי, ואמרה בלשון ׳כעס׳ לרמז דמשום הכי לא יכלה להמתין על תפלת הצבור, שהכעס שלה על פנינה הציקה להקדים תפלתה לשל צבור, ומשום הכי ״דברתי עד הנה״״

יושב בשער
הודעות: 59
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 4:52 pm

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי יושב בשער » ה' אוקטובר 20, 2022 8:13 pm

כמדומני שהמאירי במגן אבות כתב שגם בקריאת שמע יש עמידה לפני המלך...
ולהעיר מס' אבי עזרי בהל' תפילה שלפי הזכרון כתב שבזה"ז אי אפשר לקיים המצ"ע של תפילה אלא ע"י העמידה שתקנו לנו חז"ל. (הספרים אינם תח"י כעת ואפשר שאני טועה)

עושה חדשות
הודעות: 12840
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 05, 2023 8:47 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:ההוא דנחית קמיה דרבי חנינא, אמר: האל הגדול הגבור והנורא האדיר והחזק והאמיץ. אמר ליה: סיימתינהו לשבחיה דמרך..

האם זה נאמר גם על שאר תפילות מחוץ לתפילת העמידה?


עי' רשב"א בברכות שם, ובמו"נ א,נט, ובטור או"ח סי' קיג.


שו''ת הר''א אב''ד.png
שו''ת הר''א אב''ד.png (104.96 KiB) נצפה 716 פעמים

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ב' נובמבר 06, 2023 3:18 am

וצע"ג על הנצי"ב ודעימי' הסוברים שחנה התפללה באמת י"ח ברכות (במדרש כמובן שזה רק דרך דרש ורמז המורה על התוכן של התקנה המאוחרת להתפלל י"ח ברכות, לא שבפועל התפללה י"ח), שהרי היה ראש השנה וביו"ט מתפללים רק שבע

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ב' נובמבר 06, 2023 3:22 am

יושב בשער כתב:כמדומני שהמאירי במגן אבות כתב שגם בקריאת שמע יש עמידה לפני המלך...
ולהעיר מס' אבי עזרי בהל' תפילה שלפי הזכרון כתב שבזה"ז אי אפשר לקיים המצ"ע של תפילה אלא ע"י העמידה שתקנו לנו חז"ל. (הספרים אינם תח"י כעת ואפשר שאני טועה)


לעיל כתבו שבגמ' לגבי כיסוי הלב מפורש להיפך
-----
לכאורה כוונת האבי עזרי כמו בשאר כל המצוות (והברכות) שאם לא עשה כתיקון חכמים לא יצא יד"ח (אף מה"ת להרבה שיטות)

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי במסתרים » ב' נובמבר 06, 2023 4:30 am

כולל יונגערמאן כתב:שהרי היה ראש השנה וביו"ט מתפללים רק שבע
למה פשוט לך שהיה ר"ה

יש שכתבו כן
viewtopic.php?p=305529#p305529

סמל אישי של המשתמש
מעיין התורני
הודעות: 57
הצטרף: ד' אוקטובר 11, 2023 7:43 pm
מיקום: לוד

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי מעיין התורני » ב' נובמבר 06, 2023 11:40 am

יש לציין שלגבי ברכת כהנים כתב המשנ"ב (קכח ו) שלא יעלו לישא כפיים יחפים כי לא כך עומדים בפני אנשים גדולים

עושה חדשות
הודעות: 12840
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עומד לפני המלך - מחוץ למסגרת של תפילת שמו"ע

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 05, 2024 12:25 am

בהמשך להמדובר לעיל דילפי' מתפילת חנה ששפתיה נעות וקולה לא ישמע, דתפילת שמו"ע נאמרת בלחש. ודנו לעיל מהיכ"ת ללמוד כן דוקא על תפילת שמו"ע ולא על שאר תפילות, ומהיכ"ת דתפילת חנה היא דוקא בגדר תפילת שמו"ע.

ראיתי להוסיף, דבאמת לכאו' לפי טעם הדברים היה ראוי שיהיה כן בכל התפילות והברכות, ד"כל המשמיע קולו בתפלתו הרי זה מקטני אמנה כאלו אין מאמין שהקב"ה שומע תפלת לחש וכל המגביה קולו בתפילתו הרי זה מנביאי השקר שהיה דרכן לצעוק בקול לע"ז שלהן".

ובאמת כ"כ המשנ"ב (קא,ז) ד"אפילו בפסוקי דזמרה טוב שלא להרים קול כי הקדוש ברוך הוא שומע בלחש לא כאותם המגביהים קולם יותר מדאי". ולגבי תפילת והוא רחום ביאר המשנ"ב בסי' קלד את טעמו של הרמ"א שכ' לאומרו בלחש, דהוא כמו בתפלת י"ח שאומרים אותו בלחש. ומאידך לגבי ברכהמ"ז כ' בסי' קפה "דטוב לעולם לברך בקול רם כי הקול מעורר הכונה".

וצ"ע מה הגדר בזה, דלגבי תפילת שמו"ע עיקר הדין הוא לאומרה בלחש, ויש רק היתר מיוחד לעורר הכוונה וגם זה לא יותר מידי, ובשאר תפילות מחד גיסא הוזכר ג"כ שלא ייראה כקטני אמנה וכנביאי הבעל, ומאידך בקל משתנה הענין ואם המנהג לומר בקול אז עדיף טפי לעורר הכוונה, ומצוה לומר בקול רם איש"ר ועוד כיוצא בזה.

וראה עוד בשע"ת (קא,ו) שהביא מהברכ"י "דמקראי דחנה מוכח דאף יחיד המתפלל על צרתו שלא בשעת תפלה אסור להגביה קולו, וכן מוכח לישנא דרב הונא דקאמר מכאן שאסור להגביה קולו בתפלתו כלומר אף תפלתו הפרטיות שלא בעונת תפלת י"ח אסור". (והאריך ע"ז הגריח"ס במאמר המצורף לעיל).

אבל בערוה"ש שם ס"ח כתב "מה שהעולם אומרים סליחות ופיוטים בקול רם אין קפידא ודוקא בתפלת שמ"ע יש קפידא שהוא כעומד לפני המלך אבל שארי תפלות ותחנונים לית לן בה ואדרבא כדי לעורר הלבבות הוא טוב יותר כמ"ש הרמב"ן בנמוקי חומש סוף פ' בא וז"ל וכונת רוממות הקולות בתפלות וכו' כמ"ש רז"ל ויקראו אל אלהים בחזקה מכאן אתה למד שתפלה צריכה קול ע"ש וכ"ש שירות ותשבחות שאומרים בקול רם מפני השמחה דשפיר דמי ותהלים י"ל ג"כ בקול וכמו בשלהי מגילה [ל"ב.] כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר וכו' ע"ש".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים