חיימקה כתב:עי' או"ח סי' קלט ס"ג
איש_ספר כתב:שאלה מעניינת. כמובן שהשאלה על הבעל קורא ולא - כמו במגילה - על היחיד, שכן בעינן עשרה.
ומצינו קריאות בע"פ גם בס"ת, כמש"כ המרדכי שאם מצאו פסול במקום שאי אפשר להפסיק, קוראים ע"פ עד מקום שאפשר להפסיק.
וכ"כ אחרונים שאם נפל שעווה על תיבה, שאסור להוריד השעווה בשבת, ומ"מ יקרא התיבה על פה.
אכן לא מצינו, גדר של רוב ומיעוט.
------
אגב, שמעתי לפני כמה שנים, שאחד שאל את ר' אברהם גנחובסקי: דהנה המ"ב מסתפק, מה הדין אם קרא מחצית על פה ומחצית בכתב, אם גם בכה"ג כשר, ושאל השואל, שהרי מנין תיבות המגילה אינו זוגי, וא"כ היכי משכח"ל חצי חצי, ואיך נהלום דברי המ"ב....?
ר' אברהם השיבו על המקום: סמי ממניין התיבות את כל התיבות שהם קרי וכתיב, שהם אי זוגיות, (ומנאן לאלתר...) ונשארת עם מנין זוגי, וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).
איש_ספר כתב:------
אגב, שמעתי לפני כמה שנים, שאחד שאל את ר' אברהם גנחובסקי: דהנה המ"ב מסתפק, מה הדין אם קרא מחצית על פה ומחצית בכתב, אם גם בכה"ג כשר, ושאל השואל, שהרי מנין תיבות המגילה אינו זוגי, וא"כ היכי משכח"ל חצי חצי, ואיך נהלום דברי המ"ב....?
ר' אברהם השיבו על המקום: סמי ממניין התיבות את כל התיבות שהם קרי וכתיב, שהם אי זוגיות, (ומנאן לאלתר...) ונשארת עם מנין זוגי, וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).
כהן כתב:עפ"י בדיקה בבר אילן מספר מילות המגילה זוגי !!!
הנאמן בפקדונו כתב:כהן כתב:עפ"י בדיקה בבר אילן מספר מילות המגילה זוגי !!!
כמדומני שהם סופרים גם את הקרי וגם את הכתיב.
איש_ספר כתב: וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).
רב טקסט כתב:בשנה שעברה נשאלתי איפה בדיוק חצי המגלה, לומר שאם קרא משם והלאה מתוך חומש יצא (זה היה פשוט אצל השואל), אחר פורים בדקתי כמה פעמים באופן מדוקדק ויצא לי שיש 3045 תיבות, כאשר תיבה האמצעית לתת את שאלתי, ה' ח'.
כהן כתב:יש"כ על השמועה הנאה מהגר"א גניחובסקי, ואני שמעתי בשם הגרח"ק שיישב דברי המשנ"ב דמשכח"ל באופן שכתובה תרגום ושם מנין התיבות שונה, וזהו חידוש דלא אזלי' בתר המגילה בלה"ק אלא כפי כל לשון
ספרים וועלט כתב:מי אמר שהולכים אחר תיבות, שמא הולכים אחר גודל התיבות ואחשורוש שקול כנגד שני המן?
רב טקסט כתב:ובאמת עצם ההנחה שהחשבון הוא לפי מספר התיבות כן הוא דעת הביאור הלכה סי' תרץ סד"ה אבל אם השמיט. אבל בהלכות קטנות סי' י"ד דעתו לחשוב לפי הפסוקים, עי"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים