מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יש בישול אחר בישול בדבר לח, האם שייך כן גם בעודו רותח?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מגופת חבית
הודעות: 458
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

יש בישול אחר בישול בדבר לח, האם שייך כן גם בעודו רותח?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' נובמבר 15, 2022 7:47 am

שו''ע סי' שי''ח סעי' ד'
''ואם לא נתבשל כל צרכו, ואפילו נתבשל כמאכל בן דרוסאי, שייך בו בישול אפילו בעודו רותח''
ובביאור הלכה נקט לדבר פשוט ששי' המחבר שכל שלא נתבשל לגמרי אע''פ שהגיע כבר למאכל בן דרוסאי [וכבר עבר על איסור בישול] עדיין שייך בי' מלאכת בישול וכשי' הרמב''ם יעו''ש

והנה לשון הטור הוא וז"ל אפילו תבשיל שנתבשל כבר יש בו משום בישול אם נצטנן כבר אבל בעודו רותח לא ואם לא נתבשל כל צרכו ואפילו נתבשל כמאכל בן דרוסאי שייך בו בישול אפי' בעודו רותח וה"מ שיש בישול אחר בישול בתבשיל שיש בו מרק אבל דבר יבש שנתבשל כבר מותר לשרותו בחמין בשבת כו' עכ"ל
הרי שמתחיל הטור שיש בישול אחר בישול בדבר לח שנצטנן, ואח"כ כ' שאם לא נתבשל כל צרכו שייך בי' בישול אפי' בעודו רותח, ואח"כ כ' שדין בישול אחר בישול שייך רק בדבר לח ולא בדבר יבש

ואולי י"ל שבאמת סבר הטור כשי' הרשב''א שמאכל שכבר נתבשל אפי' כמאכל בן דרוסאי לא שייך בי' עוד בישול, ורק בדבר לח שיש בישול אחר בישול גם הוספה זו חשוב בישול [ולפי"ז אין הביאור ביש בישול אחר בישול בדבר לח שבטל הבישול קמא, כ"א ששייך להוסיף בי' בישול ודוק]

האם פי' זה עולה על הדעת?

כדכד
הודעות: 8716
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: יש בישול אחר בישול בדבר לח, האם שייך כן גם בעודו רותח?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 15, 2022 4:57 pm

איני מבין איך מר מפרש כן בדברי הטור הלא שפתיו ברור מיללו שרק בדבר יבש שאין בו מרק אין שייך בישול אחר בישול

מגופת חבית
הודעות: 458
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: יש בישול אחר בישול בדבר לח, האם שייך כן גם בעודו רותח?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' נובמבר 15, 2022 9:47 pm

כדכד כתב:איני מבין איך מר מפרש כן בדברי הטור הלא שפתיו ברור מיללו שרק בדבר יבש שאין בו מרק אין שייך בישול אחר בישול

בודאי שרק בדבר לח שייך בישול אחר בישול, ואך אולי גם בישול אחר שנתבשל כמאכל בן דרוסאי שייך נמי רק בדבר לח

כדכד
הודעות: 8716
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: יש בישול אחר בישול בדבר לח, האם שייך כן גם בעודו רותח?

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 16, 2022 5:22 pm

לא הצלחתי להבין מה רוצה מר
לכאורה פשוט שהמחלוקת אם יש בישול אחר בישול כמאב"ד היא האם לאחר שנתבשל כמאב"ד נחשב כבר כמבושל והמבשלו עוד אינו כי אם מבשל דבר מבושל או שאף שנתבשל כמאב"ד כיוון שיש תועלת בהמשך בישולו נחשב המבשלו כמבשל עד שיתבשל כל צרכו.
ברור שהפירוש בכך שיש בישול אחר בישול כמאב"ד למ"ד הוא כדברי מר שזה נחשב תוספת על הבישול הקודם וכי מדוע שיתבטל הבישול הקודם
וזה נכון לשיטת הרמב"ם והשו"ע שפסק כמותו
איך הוציא מר מהטור שסובר אחרת?
מ"ש "וה"מ שיש בישול אחר בישול בתשיל שיש בו מרק" כוונתו אם נצטנן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 579 אורחים