חלמיש כתב:לא מתאים לאהבת שלום להדפיס את המחלוקת בין המקובלים נגד האריז"ל שעד כה צינזרו למען כבודו של האריז"ל והרחו"ו, זה מתאים לחוקרים באקדמיה. (אא"כ גם צינזרו את הביטויים החריפים)
בגדול אין דברים חדשים ממש, הכל כבר בנדפס, אלא שבקטע זה מ"גניזת גירונה", שמגיע עד תחילת דף ב' ע"ב אין לשונות הרי"ף,מאיר חכמים כתב:האם בקטע גניזה מחידושי הרא"ה לברכות יש דברים חדשים שאינם בנדפס?
בפתיחה שם הערה 2 כתבו, שאף שאת רוב חיבוריו הידועים לנו אכן הקדיש בעיקר לחידושי בתורת הנסתר ולרעיונותיו אודות זמן הקץ הקרוב, מ"מ נראה כי אינם משקפים את דמותו בשלימות, שכן מעדות עצמו נשמע כי רוב עסקו היה בהויות התלמוד..".חכם באשי כתב:אז הוא די חריג ביבולו הספרותי של ר' אברהם, שכן כל ספריו הידועים עוסקים ב"אימתי קאתי מר".
אם ראי"ס יעלה מה טוב, ועד שיעלה אעתיק כאן לכה"פ "העולה לדינא" שבסוף המאמר: "העולה לדינא מדברי האחרונים, שיש לאסור גילוח בכל מכונת גילוח שמורידה השיער באופן שנראה הבשר לעין חלק, ואף שרבים נוהגים בזה היתר בטענה דפוק חזי וכו' וכבר העיר בזה מרן הגרשז"א זצ"ל הוב"ד בהליכות שלמה שם שאין לסמוך בדבר זה על דור קודם וכו', דבהרבה דברים המציאות השתנתה עיי"ש, ואין להקל בזה כלל".בברכה המשולשת כתב:ד. האם יש אפשרות להעלות כאן את המאמר על גילוח במכונה?
הוגה כתב:בגדול אין דברים חדשים ממש, הכל כבר בנדפס, אלא שבקטע זה מ"גניזת גירונה", שמגיע עד תחילת דף ב' ע"ב אין לשונות הרי"ף,מאיר חכמים כתב:האם בקטע גניזה מחידושי הרא"ה לברכות יש דברים חדשים שאינם בנדפס?
וז"ל הר"א הורביץ בפתיחה: "יש לראות בדף שלנו שריד מן המהדו"ק של הפירוש לברכות, שבתקופה מאוחרת יותר הלבישו עליו הרבה מלשון הרי"ף ושינו את דמותו של החיבור...".
מאיר חכמים כתב:ולי אין לי לדבר בלי שהדברים מונחים לפני, אבל מניין לו שזו מהדורה קדומה ולא קיצור של מעתיק.
הוגה כתב:מאיר חכמים כתב:ולי אין לי לדבר בלי שהדברים מונחים לפני, אבל מניין לו שזו מהדורה קדומה ולא קיצור של מעתיק.
כי כשמונח לפנינו שני טפסי חי' הרא"ה, אחד קצר ולענין ואילו האחר עם העתקות ארוכות מלשון הרי"ף בלתי תכלית, קל יותר להניח שהרא"ה לא טרח להעתיק לשונות ארוכות מהרי"ף גם במקום שאינו מפרש/חולק. (כשהוא מדבר על מהדו"ק כוונתו ככה"נ למהדורה האורגינלית).
אבל באמת הוא לא ממש קבע כך, כי עוד כתב שם: "יש להציע שהרא"ה כתב את חידושיו-השגותיו על הלכות הרי"ף לברכות בגליונות טופס הרי"ף שלו, ומשם הועתקו במתכונת מהדורת דף הגניזה שלו..". כלומר, אפשר שמעתיק אחד העתיק גליונות הרי"ף בלבד = קטע הגניזה, ואילו מעתיק אחר העתיק יחד עם זה לשונות רבים מהרי"ף = המהדורה הנדפסת.
אך הכל נשאר בגדר השערות והסתברויות בלבד, וכאמור.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 364 אורחים