יוסף אומץ1 כתב:יש לציין שמרן החיד"א כתב גם חיבור בשם "חדיא דארמותא", עי' פתח עינים (סנהדרין קח:) "עיין מה שכתבתי בריש קונטריס חדיא דארמותא בס"ד".
נוריאל עזרא כתב:לכאורה קונטריס חדיא דארמותא הוא בעצם החיבור חזה התנופה שהוא קיצור פסקי הראש לר' משה בורשלייש הביאו החיד"א בסוף ספרו חיים שאל וקרא להקדמה הקצרה שכתב שם חדיא דארמותא כשבתוך הדברים ניכר שעשה כן כמליצה על שמו שכתב גם "אמר הצעיר וזעיר חדי"א דארמותא......איבו השתא תא חז"ה התנופה ע"י חדי"א ארמותא וכו'. ואם חתם כן בתשובותיו אני מניח שעשה כן אחרי שעשה שימוש במליצה זו על הקונטרס הנ"ל ולא *מסיבה אחרת.(אם כי אני לא יודע אם מה שהוא מציין מסנהדרין נמצא שם).
נוריאל עזרא כתב:ייש"כ! ייתכן שתיכנן לכתוב חיבור כזה אבל גם יתכן שבאמת תיכנן לעשות הקדמה גדולה יותר לקונטרס הנ"ל לא?
[אולי תכנן להוציאו בפני עצמו ובהקדמה להרחיב אומר על כמה עניינים ושוב הכניסו לחיים שאל והשמיט ההקדמה הארוכה והשאיר הקדמה קצרה-שים לב שמפנה להקדמה ולא לגוף החיבור].
וונדרבר כתב:בפתח עינים סנהדרין קח: אינו מפנה להקדמה של חדיא דארמותא, אלא לריש קונטריס חדיא דארמותא, "ריש" מתפרש בדרך כלל תחילת הספר, ולאו דוקא להקדמה.
[כשם שבמראית עין סנהדרין קח: הנ"ל, מפנה למדבר קדמות ריש מערכת ח', והוא במערכת ח' אות א'].
וונדרבר כתב:מה קשה משם?יוסף אומץ1 כתב:לא כ"כ.
ראה גם דברי רוזנברג בעמ' 392 (מס' 12) המובאים שם
https://bookreader.nli.org.il/NliBookVi ... 4/mode/2up
יוסף אומץ1 כתב:"רבינו אף כתב חיבור בשם "חדיא דארמותא"... והזכירו גם בפתח עינים (סנהדרין קח:) "עיין מה שכתבתי בריש קונטריס חדיא דארמותא בס"ד", ועל אותה מימרא ב'מראית העין' ציין שם לעיין בספר מדבר קדמות בריש מערכת ח', וכנראה כוונתו למע' ח' אות א', ערך חול (אגרות והסכמות רבינו החיד"א), ומזה נראה קצת שאח"כ חזר בו וכלל אותו במדבר קדמות ערך חול, שבתחילה היה מיועד להיות חלק מקונטרס 'חדיא דארמותא', ולכן לא נזכר ברשימותיו המאוחרות יותר.
יוסף אומץ1 כתב:א. חיפשתי בקונטרס ליוורנו ב ולא הצלחתי למצוא שם את השורה הנזכרת (אין מספר עמודים וכדו׳) אך היא שם (והייתי שמח אם לראותה)
וונדרבר כתב:יוסף אומץ1 כתב:א. חיפשתי בקונטרס ליוורנו ב ולא הצלחתי למצוא שם את השורה הנזכרת (אין מספר עמודים וכדו׳) אך היא שם (והייתי שמח אם לראותה)
תכנס לקישור שציינתי לעיל
https://www.nli.org.il/he/discover/manu ... FL58769778
והקישור יביא אותך לדף 73א של כת"י לונדון הספריה הבריטית 9175 [= LON BL Or. 9175], תסתכל ברשימה שבצד שמאל של העמוד, 5 שורות מלמטה (מסוף הרשימה), ושם תראה את השורה עם סימן קו המחיקה על "אחד השיחים" והתיקון "חדיא דארמותא".
[לא בדקתי ואיני יודע את הכינוי של כת"י זה, אם הוא מכונה ליוורנו א או ליוורנו ב, או שם אחר].
יוסף אומץ1 כתב:נעלם מכת"ר כמה עניינים (ר' לקמן).
לסיכום:
"רבינו אף כתב חיבור בשם "חדיא דארמותא" ונזכר ע"י ברשימות: ג' ה' ז' ט' יא' יב' יג' יד', ובקטלוג הנמצא בקונטרס ליוורנו ב, סי' 32 שם מציין את תוכנו במילה 'עניינים' (רוזנברז, עמ' 392), בקונטרס ליוורנו א (דף 73א) מציין רבינו שתוכנו הוא "חי' וכתבים". והזכירו גם בפתח עינים (סנהדרין קח:) "עיין מה שכתבתי בריש קונטריס חדיא דארמותא בס"ד", ועל אותה מימרא ב'מראית העין' ציין שם לעיין בספר מדבר קדמות בריש מערכת ח', וכנראה כוונתו למע' ח' אות א', ערך חול (אגרות והסכמות רבינו החיד"א), ומזה נראה קצת שאח"כ חזר בו וכלל אותו במדבר קדמות ערך חול, שבתחילה היה מיועד להיות חלק מקונטרס 'חדיא דארמותא', ולכן לא נזכר ברשימותיו המאוחרות יותר.
ברשימה ה' כתב מתחילה 'אחד השיחים' ולאחר מכן סימן עליו קו לאות מחיקה וכתב 'חדיא דארמותא'. ו'אחד השיחים' נזכר על ידו בהנהגותיו לשנת תק"מ שם כתב שהספיק לכתוב בו "כמו רביע [פליגו]", ובזה יובן מדוע בכל הרשימות הבאות לא נמנה 'חדיא דארמותא'".
(ולא כ"כ פשוט שהרי אם סימן קו מחיקה [לא מצאתי את השורה הזו בכת"י הנ"ל] על "אחד השיחים" וכתב חדיא דארמותא, יוצא שהנכון הוא ההפך ממש"כ לעיל [חלק מהדברים לקחתי ממש"כ מכון המאו"ר [ועוד ממאיר בניהו] ברשימות ספרי החיד"א [מופיע במהדורתם למעגל טוב]. ומרן החיד"א מחק את אחד השיחים וכתב חדיא דארמותא, להסיק ההפך על סמך א' מרשימותיו מעט תמוה).
יוסף אומץ1 כתב:ב. לענ״ד ההוכחה מפת״ע חזקה אבל תמוה מה שכתבו המאור, שהחיד״א מחק את אחד השיחום וכתב חדיא דארמותא, ואז הם הניחו שחזר בו מהמחיקה הזו כי באחת מרשימותיו (כמדומה המאוחרות) כתב שלמד כמו רביע ב׳אחד השיחים׳.
דוחק לומר שמרן החיד״א ימחק את אחד השיחים, יכתוב שם אחר במקומו, ואז יחזור בו מהשם החדש לישן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 476 אורחים