פי האתון כתב:כמדומה שעולה מאשכול זה שמי שכתב 'המפורסים' זה חסידים בדוקא.
אמנם ראיתי בכתב יד של הגאון ר' ישעיה פיק ברלין שכתוב כמה פעמים 'המפורסים' - זה אומר משהו לנדון האשכול?
בהקדמה הנפלאה לספר אמונת התחיה, להמגיד מז'יטל רבי משה נתנאל ב"ר דניאל,
בדף ו, הביא מעשה על: "הגאון המפורסים בעל שאגת אריה".
בעמ' 16, מביא שני מעשים על רבי נחום מהורדנא,
ובתחילה כתב: "שמעתי מתלמידי הרב הגדול הצדיק מפורסם ר' נחום ז"ל מהורדאנא...".
אח"כ בסמוך מספר וז"ל: "ופעם אחת בא להורדאנא הגאון הגדול הצדיק מפורסים ר' יהושע לייב שליט"א אבד"ק בריסק, וראו איך שהצדיק [רבי נחום] הלך עוד קודם אור היום כמה פעמים מאכסניא של הגאון עד בית המדרש, ולא היה ידוע כוונתו, ואח"כ הבינו תלמידיו שהיה עושה שביל ודרך דרוסה לפני הגאון הנ"ל כדי שיהיה בנקל לילך להתפלל בביהמ"ד".
הרי שגם בליטא היה המונח שגור, אלא שלא בתדירות.
אגב, בספר הנ"ל נמצאים הרבה שמועות ומעשים יחידאיים על גדולי ליטא, כולל השאג"א והגר"א שאין להם מקור אחר, אולם גם מאדמור"י ליטא ועל רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
נמצאים בספר מספר מעשים מופלאים ועצומים על ציס"ע ובעל הכנסת אורחים בשם רבי ישעיה מכפר זיכוויץ הסמוך למיר.
לדוגמא:
דף ה, "שמעתי על הרב החסיד המפורסם ר' ישעיה זיכוויצער אשר מנוחתו כבוד בעיר מיר", "כפר זיכוויץ הסמוך לעיר מיר".
עמ' 16, החסיד עובד ה', ר' ישעיה מכפר זיכוויץ.
מיהו הצדיק הליטאי הזה?
בעמ' 24, הביא מעשה על "הגאון הצדיק ר' יעקב מאיר יאלאקער". יש מכיר?
בדף יד, הביא שמועה מ"הגאון הנורא קדוש ה' מו"ר ישראל סאלאנטער זצ"ל".
התיאור שמתארו לא שגרתי בספרו, ויתכן שהיה מתלמידיו.