תוכן כתב:ז"ל רש"י ד"ה במקום תפילין בא"ד: 'שאין כל הראש כשר להניח תפילין אלא קדקד לבד, וחריץ יש שם שהתפילין יושבים בו, ואינן בולטין כל כך, כדלקמן'. בדקתי את הראש שלי, ולא מצאתי שם חריץ שהתפילין יושבים בו ואינם בולטים כל כך. למישהו יש חריץ כזה? ומה כוונת רש"י 'כדלקמן', איפה זה כתוב לקמן? דמה שכתוב לקמן 'מקום יש בראש שראוי להניח בו שני תפילין', בפשטות הכוונה שבין העינים ובין מקום שתינוק רופס עד לסוף השער יש מקום לשני תפילין, אבל חריץ מאד דכר שמיה?
והנה תוך כדי שאני בודק את הראש שלי לחריצים, מצאתי מאחורי האזנים שני חריצים קטנים, במקום שסוף המשקפים שלי יושבים. דמכיון שאני לובש משקפים הרבה שנים כנראה שנהיה שמה חריץ. כך אני חושב, אבל עוד לא בדקתי בראשם של אנשים אחרים שהם ללא משקפים, לבדוק אם יש להם שם חריץ.
ולפי זה אולי כוונת רש"י שאנשים היו הולכים עם תפילין מאז בר מצוה כל היום למשך הרבה שנים, עד שנהיה שם חריץ? האם זה הפשט?
HaimL כתב:נראה לי שכוונת רש"י שהתפילין מונחים לא על המצח ממש, שאז הם בולטים כלפי הצד, ולא על גובה הגולגולת, שאז הם בולטים כלפי מעלה, אלא על שיפוע הגולגולת מקדימה, והיינו אותו חריץ, דהוא מקום שמוחו של תינוק רופס, שאז הם מונחים במשופע על הראש, ואינם בולטים לא לכאן ולא לכאן, והנקל גם להסתירם בטלית או בסודרא (שאם יהיו על מצחו, אז צריך יהיה לשלשל טליתו עד מצחו. ואם יהיו על גובה הגולגולת, אז יבלטו מתחת לטליתו. ודווקא כשהם משופעים על קדקדו, אין בליטתם ניכרת, ובפרט מתחת לטלית שעל ראשו).
פירש רש"י דשלא במקום התפילין הראש גבוה ובולטים התפילין יותר מדי ולא הוו תכשיט ומלבוש כשמניחם שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים