מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סנהדרין שראו כולם לחובה מטעמים אחרים - חידוש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

סנהדרין שראו כולם לחובה מטעמים אחרים - חידוש

הודעהעל ידי סייג לחכמה » א' מרץ 05, 2023 4:40 am

ראיתי בגליון הנפלא ניצוץ אחד (תצוה תשפ"ג) הביא מספר 'בכור יעקב' לרבי יעקב כהן זצ"ל, מחכמי ג'רבא, הקשה, עה"פ ומרדכי ידע את כל אשר נעשה, פירש רש"י בעל החלום אמר לו שהסכימו העליונים לכך לפי שהשתחוו לצלם בימי נבוכדנצר ושנהנו מסעודת אחשורושלאיזה צורך הוסיף רש"י טעם אחר, אחרי שכבר אמר טעם אחד לפי שהשתחוו לצלם בימי נבוכדנצר. ומתרץ, דקיימא לן סנהדרין (יז.) כי בית דין שראו כולם לחובה, יוצא הנידון זכאי. וכיון שהסכימו העליונים לגזירת השמד, היה זה בעצמו אמור לפטור את בני ישראל מהגזירה, כי כולם פסקו לחובה. אלא דאיתא בסמ"ע, שאם נחלקו הדיינים מאיזה טעם לחייב את הנידון, אין פוטרים אותו, כי אין זה נקרא שכולם ראו לחובה. שהרי כל אחד חייב אותו מסיבה אחרת. לכן מביא רש"י טעם נוסף, לבאר מדוע לא נפטרו בני ישראל.
האם ידוע לאחד איפה הם דברי הסמ"ע ?
וכן ידוע חידוש כעי"ז מהגאון רבי העשיל מקראקא ז"ל
והביאו החיד"א בספרו דבש לפי מערכת ח' אות כ"א חשך אמרו במדרש אמר הקב"ה למלאכים ראוים הם ללקות בחשך והסכימו כלם, ולמה הביא עליהם חשך, אמר ב' טעמים א' בשביל מטמוניות ואחד בשביל רשעי ישראל, וק' למה לא שאל בתחילה למה הביא חשך, ופירש הגאון מהר"ר העשל דקיי"ל (סנהדרין י"ז.)פתחו כלם לחובה פטור, וכתבו הפוסקים דווקא אם כלם מטעם אחד אבל אם מטעמים חלוקים הו"ל רוב לחיובא וחייב, והשתא בתחילה אמר דהסכימו כלם דילקו בחשך, והשתא קשה דהם פטורים דפתחו כלם לחובה פטור, לז"א דע שלא הסכימו כולם מטעם אחד, אלא קצתם מטעם אחר וז"ש ולמה הביא עליהם חשך, דיש ב' טעמים ולא השוו כולם מטעם אחד וחייבים ודו"ק, וכן נדפס בספר חנוכת התורה (פרשת בא).
האם ידוע לאחד מי הם הפוסקים ?
נערך לאחרונה על ידי סייג לחכמה ב א' מרץ 05, 2023 8:21 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: סנהדרין שראו כולם לחובה מטעמים אחרים חידוש

הודעהעל ידי סייג לחכמה » א' מרץ 05, 2023 4:48 am

לפי חידוש זה מיושב שפיר קושיית הבית יצחק (חאו"ח סי' נ"ג) בהא דסנהדרין (פ"א.) למי שנתחייב שתי מיתות נידון בחמורה ומקשה גמ' פשיטא אתגורי מיתגר, ומשני אמר רבא כגון שנגמר דינו על עבירה קלה וחזר ועבר עבירה חמורה סד"א גברא קטילא הוא קמ"ל, והקשו האחרונים מהא דנסקלין שנתערבו בנשרפין ידונו במיתה קלה, (שם ע"ט:) שהקשו בתוס' ניזיל בתר רובא ואם רובם נסקלין ידונו כולם בחמורה, ותירץ ר"ת ריש פרק כל הזבחים (ע"א. סד"ה אפי') ובחולין (י"א.) כיון דבלאו הרוב נהרג לא אזלינן בתר רוב לידון בחמורה, והנה קי"ל סנהדרין (י"ז.) סנהדרין שראו כולם לחובה פוטרין אותו, מ"ט גמירי דבעינן הלנת דין דילמא חזי לי' זכותא, וכיון שראו כולם לחובה לא חזי לי' זכותא, וא"כ ממנ"פ אם ראו כולם לחובה במיתה שני' הא פטור ממנה ואי רק רוב לחובה הא לא ניזיל בתר רוב כיון דאף לפי המיעוט מחוייב במיתה קלה עכ"פ.
מובא בשו"ת אבני נזר חו"מ (סי ע"ה) בתשובה להגאון בעל הכוכב מיעקב אב"ד הרימלוב ז"ל
ותירוצו של בנו החריף בעל החזון נחום, נדפס בהקדמת ספרי חזון נחום.
ולפי הנ"ל הקושיא מתורצת באופן פשוט דראו כולם לחובה במיתת שני' ומכח טעמים אחרים.

סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: סנהדרין שראו כולם לחובה מטעמים אחרים חידוש

הודעהעל ידי סייג לחכמה » א' מרץ 05, 2023 8:21 pm

מצאתי החידוש, אבל לא ציין שם מקור בפוסקים לחידוש זו !
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_בכור יעקב - כהן, יעקב בן אברהם מג'רבה_80.pdf
(2.49 MiB) הורד 46 פעמים

סייג לחכמה
הודעות: 401
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: סנהדרין שראו כולם לחובה מטעמים אחרים - חידוש

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' מרץ 06, 2023 3:53 pm

אחר חיפוש הפשט היותר מובן בזה היא לפי"מ שמבואר בשם הרמב"ם הטעם שראו כולן לחובה פטור מובא בספר יד הקטנה הל' דעות (פ"י ס"ק נ"א) כתב וז"ל: וכבר ידוע שענין הויכוח הוא הכרחי מאוד להשגת הדבר על אמיתתה, כי ע"י הויכוח מן הצדדים ההפכיים בסברות ובהעיון ע"י זה יצא הדבר לאור ויתגלה ויתברר האמת, אבל מבלי שיתעורר ויכוח בספקות והערות וקושיות באיזה חכמה מעולם לא יצא הדבר לאור ולא יתברר האמיתי, ולפיכך אמרו חכמינו בדיני נפשות שאם כולם מחייבין הוא זכאי, ואם אמנם שהענין הוא גזירת הכתוב וכמו שדרשו הטעם בגמרא, בכל זאת אומרים בשם הרמב"ם טעם לדבר והוא מה שבארנו כי כשאין מתעורר שום אחד להתנגד בדבר בהערות וקושיות ובאיזה חקירה כבר אי אפשר שיצא ויתברר הדבר לאמיתו, ולפי שענין נפשות חמור מאוד, וכבר נאמר בה ושפטו והצילו לפיכך חוששין בדבר, אפשר שכולם נפלו בסברה אחת מוטעת ולכך אין הורגין אותו.
ולפי"ז באופן שראו כולן לחובה מטעמים אחרים אף כאן באו לידי בירור ע"י הויכוח ונתברר האמת, ודו"'ק.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 561 אורחים