הודעהעל ידי אביאסף » ו' מאי 15, 2015 1:37 am
המשך מהודעתי הקודמת:
הנה ז"ל התו"כ פרשת מצורע סוף פרשה ב: ושלשה עשרונים סולת בלולה בשמן לבהמה, יכול אף למנחה, כשהוא אומר והעלה הכהן את העולה המזבחה לימד שאינה אלא מנחת בהמה. עדיין הדבר צריך כשהוא אומר תעשה על העולה זו עולת מצורע, לזבח להביא חטאת מצורע, או לזבח להביא את אשמו. עכ"ל והובאה ברייתא זו בבלי מנחות צ"א א' בשינוי גירסה קצת. (על הבדלי הגירסה עי' בפי' הראב"ד לתו"כ שם).
ומבואר שדרשו שהעשרונים האמורים במצורע הם מנחות נסכים לג' קרבנותיו מקרא האמור בפרשת נסכים במדבר טו ה תעשה לעולה או לזבח שנתרבו בו כל קרבנות מצורע ועיי"ש בבבלי מהיכא נפקא לרבות דווקא קרבנות אלו, ולפי דרשה זו ודאי הרי הם כשאר מנחת נסכים שהיא כליל לאישים ואין בה קמיצה ושיריים וכו', ולפי גירסת הבבלי מבואר בברייתא דגם מביא נסכי יין ככל נסכי הקרבנות.
אבל בתו"כ שם ריש פרשה ג הביאו שיטה נוספת וז"ל: רבי יהודה בן בתירה אומר הרי הוא אומר ואם דל הוא וגו'. ועשרון מה מצינו בעני שהוא מביא בהמה אחת ומביא עשרון אחד, אבל העשיר שהוא מביא שלשה בהמות, יביא שלשה עשרונים, הא מה אני מקיים שלשה עשרונים סולת מנחה בלולה בשמן לבהמה. עכ"ל.
הנה לפי דרשה זו אין שום מקור שעשרונים אלו הם מנחת נסכים אלא רק שאחר שמצינו שעני המביא בהמה אחת מביא עשרון אחד ועשיר המביא ג' בהמות מביא ג"כ ג' עשרונים א"כ למדנו שהג' עשרונים הם עשרון לכל בהמה ונפק"מ שהם ג' מנחות של עישרון ולא מנחה אחת של ג' עשרונים, אבל אין כלל גילוי בקרא דנתחדש כאן מנחת נסכים לחטאת ואשם אלא היא מנחה סתם ונקמצת ושייריה נאכלים ככל המנחות, וגם אין מביא נסכי יין כלל וכמו דמבואר לפי גירסת הבבלי אליבא דרבנן דריב"ב שגם אחר דדרשינן שבמנחה הבאה עם הזבח הכתוב מדבר עדיין לא ידעינן שמביא יין אי לאו קרא דלעולה או לזבח וא"כ לריב"ב דלא דרשינן קרא זה באמת אינו מביא יין (ובאמת אחר דאין מביאים יין הרי זו סברא נוספת שאין מנחה זו מנחת נסכים דחידוש גדול הוא לומר דנתרבתה מנחת נסכים בלא נסכי יין וטפי מסתבר לומר שהיא מנחה בפני עצמה).
אמנם לא מצאתי מי שיפרש ב' חידושים אלו בדעת ריב"ב, חדא דלדידיה אין מביאים יין ועוד שגם המנחה עצמה לאו מנחת נסכים היא, אבל הדברים נראים לי אמיתיים.
כתבתי בדוחק זמן קצת ואפשר שלא ביארתי די, אשמח להבהיר אם יתבקש.