ארי שבחבורה כתב:אינני מבין את דבריך כלל, שהרי גם אתה מודה שלמ"ד שיהושע אמרו אזי הכוונה שיהושע אמרו לראשונה כפשוטו, ואם כן ברור הדבר שזו גם כן כוונתו של המ"ד שחזקיה אמרו, ודבריך שלפי המ"ד הזה הכוונה היא שונה - שהוא זה שאמרו לראשונה בתור הלל - דחוקים ביותר.
יתירה מזו, אינני מבין כיצד ניתן לפרש שהנושא בברייתא שם הוא 'מי היה הראשון שאמרו בתור הלל' בזמן שהברייתא שם כלל אינה מזכירה את פרקי השבח שבהלל שאותם אמרו יהושע או חזקיה מן הסתם לאחר הנס אלא דווקא את פרק התפילה "לא לנו וגו'" שאותו אמרו יהושע או חזקיה בזמן צרתם - 'בשעה שעמדו עליהם מלכי כנען' או 'בשעה שעמד עליהם סנחריב'? אלא ודאי שהנושא הוא - מי אמר פרקים אלו לראשונה ולא רק בתור הלל, וזה ברור.
דומני שהפעם דחית אותי בקש, ומדוע לא יתכן שלכו"ע כבר נכתבו פסוקים אלו בתהלים ונחלקו אם יהושע כבר אמרו בתור הלל או שמא כתבו דוד על לעתיד ועבור חזקיה, וחזקיה היה הראשון שאמרו בתור הלל.
ואם משום שהזכירו 'לא לנו' וגו' שאותו אמרו בעת צרתם, א"כ לא יובן כלל מהו שאמרו חכמים שם לחלוק ואמרו, נביאים שביניהם תיקנו להם על כל צרה שלא תבוא ולכשנגאלין אומרים אותו, הייתכן שתיקנו לומר פסוקי תפלה לכשיהיו נגאלין. ומה לך כי תלין עלי.
לדבריך, גם יוקשה מה אכפת לו לרשב"ם מאלו שגרסו 'אף' שהרי יהושע וחזקיה וכו' אמרוה בתור תפילה, וחכמים חידשו שתיקנו נביאים לאומרו בתור הלל. כך שאין כל קשר בין יהושע וחזקיה וכו' לדעתם של חכמים.
יתירא מכך, כפי הידוע לך דעתו של הרד"ק הוא ש'לא לנו' אינו תחילת מזמור והוא דבוק עם מזמור שלפניו, ובילקוט שמעוני חיבר לא לנו עם בצאת ישראל ממצרים, כך שאין כל ראיה מזה שנקטו את הקטע 'לא לנו' וכל כוונתם להוכיח מזה על כל ההלל. והדבר פשוט שבשעת ההלל אנו אומרים 'לא לנו' למרות שנאמר בעת צרתם ויש הרבה כהנה. ולבטח גם אתה מודה לי בזה.
וראה מה שאמרו בגמ' לעיל מזה, פסלו של מיכה עומד בבכי וישראל אומרים שירה?, ומזה כתבו להוכיח שאין דוד המלך עליו השלום אומרו בתור הלל, שזה לא יתכן, כיון שהיה פסלו של מיכה עומד בבכי, אלא בהכרח שכתבו דוד לא בתור הלל, וכדברי הרשב"ם שם בזה"ל, אלא ודאי על הים נאמר תחלה ושוב לא פסק ע"כ. ולא עלה על דעתו של הרשב"ם לומר שלמ"ד זה לא היה כתוב ההלל בתהלים כלל, ועל כן דייק לומר 'ושוב לא פסק', שגם דוד המלך כתבו אך לא בתור שירה והלל.
ולעצם העניין, אין לי כל עניין להיות זה שמגיב באחרונה בנושא, מה גם, שלא נראה לי שמישהו מאתנו ישתכנע בדרך זו או אחרת, ועל כן לדעתי אין כל טעם להמשיך בוויכוח.