לאו"ש היתה בת אשת ר' אברהם לופטביר.רבטוב כתב:את הספר הנפלא משך חכמה על התורה הוא הוציא לאור מכת''י של האור שמח שהיו ברשותו .כיון שהאו''ש נפטר ל''ע בלי השאיר זש''ק
איש_ספר כתב:לאו"ש היתה בת אשת ר' אברהם לופטביר.רבטוב כתב:את הספר הנפלא משך חכמה על התורה הוא הוציא לאור מכת''י של האור שמח שהיו ברשותו .כיון שהאו''ש נפטר ל''ע בלי השאיר זש''ק
בעה"י ל"ה למב"י.
לחתני היקר מ' יצחק מאיר הכהן שי'
לפי עניות דעתי יוכל הרב ר"מ ז'ק מריגא לסמוך על הרבנים ובראשם הרה"ג רח"ע שליט"א שיכול לקבל הרבנות בירושלים תובב"א.
במקום הרה"צ רח"ז ע"ה.
ואולי יעלה בידו לאחד כל היראים באגודה אחת.
חותנך הדו"ש אברהם מרדכי אלטר
איש_ספר כתב:מאוסף ר' צבי ביאלסטוצקי:בעה"י ל"ה למב"י.
לחתני היקר מ' יצחק מאיר הכהן שי'
לפי עניות דעתי יוכל הרב ר"מ ז'ק מריגא לסמוך על הרבנים ובראשם הרה"ג רח"ע שליט"א שיכול לקבל הרבנות בירושלים תובב"א.
במקום הרה"צ רח"ז ע"ה.
ואולי יעלה בידו לאחד כל היראים באגודה אחת.
חותנך הדו"ש אברהם מרדכי אלטר
על ר' ישראל משה כלאב, ראו כאן: מתוך ספר יהדות לטביה (כאמור עדין אינו באוצר):בור הגולה כתב:חתנו של הרב ז"ק היה ר' ישראל משה כלאב, תלמיד הגרנ"ט והגרש"ש. הוא כיהן כר"מ בישיבה שייסד חותנו הרמ"מ ז"ק בריגה. שניהם נספו שם בריגה ע"י הנאצים ימ"ש.
.
איש_ספר כתב:בת נוספת היתה לר' גרשון אב"ד וועגער והיא נישאה להרה"ג ר' מרדכי שיף לימים מרבני ארה"ב, (עליו בתולדות אנשי שם ובספר וולוזין של ר"מ צינוביץ'), מח"ס עטרת מרדכי, (סט. לואיס תרפ"ד) ומחקרי מרדכי (שם תרצ"ה). בהקדמת עטרת מרדכי מספר ר' מרדכי שיף מעט על חייו ומזכיר את חמיו לשם ולתהילה: "...לקחתי לי לאשה את הכבודה בת מלך (מאן מלכי רבנן)היא אסתר ביילא תחי' בת הרה"ג כו' הצדיק יסוד עולם מוה"ר גרשון וועגער זצ"ל הגאב"ד דעיר וועגער מדינת ליטא. חותני היה מצוין בין רבני ליטא לפנים, איש קדוש יושב בתענית...".
איש_ספר כתב:המדובר כמובן על טענתם של אנשי ועד הכללי, שאין לרב ז'ק לבוא לירושלים משום הסגת גבולו של הרב קוק, ולפי המובן האמרי אמת מחווה דעתו שאין לר' מענדל ז'ק להתחשב בטענתם ורשאי הוא לסמוך על הרבנים ועל צבאם הגרח"ע.
כמובן שלכך התכוונתי.תוך כדי דיבור כתב:במטותא מינייכו, ירושלים של אותן שנים היתה מלאה רבנים בעלי שיעור קומה שהגיעו מרוסיה ופולין, רבים מהם היו בחוג ידידיו של הראי"ה (הרא"ז מלצר, הרמ"מ עפשטיין, הרא"י בורוכוב וכו'), ואף כשנקלטו במחנה תומכי הרי"ח זוננפלד (הר"א קלצקין) לא נרשמה כלפיהם התנגדות מיוחדת ואדרבא. אלא שכאן לא היה מדובר בשאלת רבנים אלא בשאלת רבנות (ואולי לכך התכוונת גם אתה?)..
בור הגולה כתב:אאל"ט, בתו של האו"ש נפטרה בחייו, אחר שנתגרשה מבעלה הגאון.
כשנפטר האו"ש, ולא היה מי לשבת עליו שבעה (אשתו נפטרה זמן קצר לפניו כידוע המעשה על זה), צוה הראגוצ'ובר להושיב המטה בביתו, ואח"כ לנהוג שם כבבית האבל.
בר ששת כתב:בור הגולה כתב:אאל"ט, בתו של האו"ש נפטרה בחייו, אחר שנתגרשה מבעלה הגאון.
כשנפטר האו"ש, ולא היה מי לשבת עליו שבעה (אשתו נפטרה זמן קצר לפניו כידוע המעשה על זה), צוה הראגוצ'ובר להושיב המטה בביתו, ואח"כ לנהוג שם כבבית האבל.
ואני זכור שהחתן רבי אברהם לופטביר, הוא שנפטר בחיי החותן.
לפי איך שהדבר מצטייר כטרגדיה שהשתרגה על צווארו של רמ"ש, דומה שנפטר כחתנו.
מנא לך שפטרה לפני פטירתו?
בר ששת כתב:בור ולייבלה,
וודאי שמתם לב שעל המצבה נכתב כי הוא חתן רבי מאיר שמחה,
האם אין זה מאשש את טענתי, שנפטר כחתנו?
איש_ספר כתב:כמובן שכל סייעת מרחמוהי של הרב קוק התנגדה לבואו של כל רב נוסף לירושלים, בעל שיעור קומה, שיש חשש להמעטת הדמות. (רק לרב מגלילות הונגריה, שאפשר להציגו מיד כפלגן שגדל על ברכי הקהילות הנפרדות, לזה התרצו) אבל מהתנגדות וחוסר רצון, עד לטענה על איסור ולהגשת תביעה וכו' (!) רחוקה הדרך. ומדברי האמרי אמת נראה ברור שהוא מתייחס לטענה שעלתה שיש בעיה הלכתית בבואו.
תוך כדי דיבור כתב:לפי דבריך לא כל כך מובן, וכי הרמ"מ זק לא ידע לאן הוא נכנס? וגם מעיקרא מה סברו אלו שהזמינוהו (אלא אם נאמר שדווקא מתוני אותה סיעה יזמו את הזמנתו, ולפי זה נניח גם שהקיצונים יותר התנגדו לו?). מכל מקום מסתמא ביטל את בואו גם כי לא רצה להכניס את עצמו למקום מחלוקת.
גוראריה כתב:[
[ובד"א, א' מגדולי ירושלים ממחנה הקנאים, נקט פעם בצעד שבעצמו לא היה שלם עמו. פשוט חשש מ...
והוא אמר:לא באתי לבלות שארית ימי בירושלים אחרי רבנות בת שנים בחו"ל, בכדי לזכות כאן בתואר 'אפיקורס'... ]
איש_ספר כתב:חותנו של הגרמ"מ היה ר' גרשון אב"ד וועגער שבליטא. (לפי הערך הקצר ביהדות ליטא ח"ג, על עיירה קטנה זו, נראה שר' גרשון נפטר בתרס"ג).
שנים מספר היה הגרמ"מ סמוך על שולחן חותנו, ובתשו' מענה אליהו לאדר"ת יש ב' תשובות הממוענות אליו מתקופה זו. סימן פ"א ( 'להאברך החריף ובקי הרב ר' מנחם מענדל דובער זאק נ"י בעיר וועגער בפלך קאוונא') וסימן פח ('בעה"י זאת חנוכה תרנ"ח. להרב החריף ובקי כו' כו' מו"ה מנחם מענדל דובער זאק נ"י בעיר וועגער')
----------------
בת נוספת היתה לר' גרשון אב"ד וועגער והיא נישאה להרה"ג ר' מרדכי שיף לימים מרבני ארה"ב, (עליו בתולדות אנשי שם ובספר וולוזין של ר"מ צינוביץ'), מח"ס עטרת מרדכי, (סט. לואיס תרפ"ד) ומחקרי מרדכי (שם תרצ"ה). בהקדמת עטרת מרדכי מספר ר' מרדכי שיף מעט על חייו ומזכיר את חמיו לשם ולתהילה: "...לקחתי לי לאשה את הכבודה בת מלך (מאן מלכי רבנן)היא אסתר ביילא תחי' בת הרה"ג כו' הצדיק יסוד עולם מוה"ר גרשון וועגער זצ"ל הגאב"ד דעיר וועגער מדינת ליטא. חותני היה מצוין בין רבני ליטא לפנים, איש קדוש יושב בתענית...".
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 423 אורחים