בברכה המשולשת כתב:גם מהגמרא בכריתות דף ז מבואר שהמלך יכול לבחור למי מבניו תהיה המלוכה, אבל אם יש מחלוקת בעם צריך למשוח אותו.
אם אני זוכר נכון הסוגיות בכריתות ובהוריות זהות.
לגבי הסיפא של דבריך:
בגמ' אמרו דמלכי בית דוד נמשחים ומלכי ישראל אינם נמשחים, ורק כשיש מחלוקת מושחים מלכי ישראל, והקשו: וכי מפני מחלוקת נמעול בשמן המשחה?
והנה בגמ' גם אמרו דמלך בן מלך (ממלכי בית דוד הנמשחים) א"צ משיחה, אבל אם יש מחלוקת מושחים גם אותו, והנה כאן לא הקשו, וכי מפני המחלוקת וכו', וכבר עמד ע"ז רש"י שם בכריתות, והעולה מדבריו שם, דכשיש מחלוקת
פקעה הירושה והרי הוא כמלך חדש שטעון משיחה, אבל בבה"ג גורס בתוך הגמרא, אם אותה שאלה גם לגבי מלך בן מלך במקום שיש מחלוקת, וגי' זו מתבארת עם הנוסח שכתב הרמב"ם, דמלך בן מלך ממלכי בית דוד שנמשח, הרי זה בשביל
לסלק המחלוקת, והיינו דעין הוא מחזיק במלוכה אבל למראית עין מושחים אותו, ואם כך הוא, שפיר יש להקשות וכי מפני המחלוקת נמעול וכו'. וכבר עמדו בזה אחרונים (עיין אבנ"ז יור"ד סי' שי"ב וכלי חמדה פרשת שופטים)