מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

חיפושי מקורות וכדומה
בית הגנזים
הודעות: 347
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי בית הגנזים » א' אוגוסט 27, 2023 10:22 pm

מפורסם מה שסיפר החפץ חיים (מצורף) על מה שראו עיניו מאלו שחטאו בבין אדם לחבירו ונענשו בעולם הזה
האם יש מקור קדום יותר לדבר זה?

החפץ חיים חייו ופעלו - ג.pdf
(1.76 MiB) הורד 74 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוגוסט 28, 2023 2:55 am

תלמידי רע"ק.

רציני
הודעות: 961
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי רציני » ב' אוגוסט 28, 2023 5:27 am

בית הגנזים כתב:מפורסם מה שסיפר החפץ חיים (מצורף) על מה שראו עיניו מאלו שחטאו בבין אדם לחבירו ונענשו בעולם הזה
האם יש מקור קדום יותר לדבר זה?

החפץ חיים חייו ופעלו - ג.pdf

בשמירת הלשון חלק ב חתימת הספר בשם הגר"א.

באמונתו
הודעות: 3345
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוגוסט 28, 2023 3:23 pm

תלמוד ירושלמי - מסכת פאה פרק א ה"א:
רבי מנא שמע כולהון מן הדין קריא כי לא דבר רק הוא מכם זה תלמוד תורה כי הוא חייכם זה כיבוד אב ואם ובדבר הזה תאריכו ימים זו גמילות חסדים, על האדמה זה הבאת שלום בין אדם לחבירו - וכנגדן ארבעה דברים, שהן נפרעין מן האדם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא ואילו הן עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים ולשון הרע כנגד כולן עבודה זרה מניין הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה מה תלמוד לומר עונה בה מלמד שהנפש נכרתה ועונה עמה וכתיב אנא חטא העם הזה חטאה גדולה ויעשו להם אלהי זהב גילוי עריות מניין ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלהים שפיכות דמים מניין ויאמר קין אל ה' גדול עוני מנשוא כשהוא בא אצל לשון הרע מהו אומר לא גדול ולא גדולה ולא הגדולה אלא גדולות יכרת ה' כל שפתי חלקות לשון מדברת גדולות

באמונתו
הודעות: 3345
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוגוסט 28, 2023 3:31 pm

בית הגנזים כתב:מפורסם מה שסיפר החפץ חיים (מצורף) על מה שראו עיניו מאלו שחטאו בבין אדם לחבירו ונענשו בעולם הזה
האם יש מקור קדום יותר לדבר זה?
החפץ חיים חייו ופעלו - ג.pdf

שם מעתיק דבריו מכאן:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_מכתבי הרב חפץ חיים - פופקו, אריה ליב בן ישראל מאיר הכהן_405.pdf
(1.63 MiB) הורד 47 פעמים

באמונתו
הודעות: 3345
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוגוסט 28, 2023 3:38 pm

רציני כתב:
בית הגנזים כתב:מפורסם מה שסיפר החפץ חיים (מצורף) על מה שראו עיניו מאלו שחטאו בבין אדם לחבירו ונענשו בעולם הזה
האם יש מקור קדום יותר לדבר זה?
החפץ חיים חייו ופעלו - ג.pdf

בשמירת הלשון חלק ב חתימת הספר בשם הגר"א.

איננו בשם הגר"א, אלא מקדים דבר זה לדברי הגר"א ז"ל, בשמירת הלשון - חלק ב פרק כז:
והנה עד כה דיברנו אודות התחלת הפסוק מי האיש החפץ חיים וגו' נצור לשונך מרע. וגו' ועתה נבאר בע"ה את סוף הפסוק סור מרע ועשה טוב, מה ששייך לרישא דקרא מי האיש וגו'. ואען ואומר, ידוע הוא מה שאחז"ל בביאור הפסוק הזה מי האיש החפץ חיים - בעוה"ב, אוהב ימים לראות טוב - בעוה"ז, נצור לשונך וגו' סור מרע ועשה טוב.
ונקדים לזה מה שאמרו בשם הגר"א על הפסוק אמרו לצדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו, אוי לרשע רע כי גמול ידיו יעשה לו, בצירוף הקדמה לזה, כי המצות שבין אדם למקום, כשמקיימן, עיקר שכרן בעוה"ב, וכן עונשן כשעובר עליהן. והמצות שבין אדם לחבירו שהוא מטיב בזה לבני אדם, מקבל שכרו גם בעוה"ז. וכן כשעובר עליהן, לבד עונשו השמור לו לעוה"ב, נענש גם בעולם הזה, בעבור שבמעשיו הצר לבני אדם. ושם צדיק ורשע מונח על ענינים שבין אדם למקום, ושם טוב ורע מונח על ענינים שבין אדם לחבירו.
ובזה יבואר הפסוק על נכון, אמרו צדיק כי טוב, היינו שבמעשיו הטיב גם לבריות, כי פרי מעלליהם יאכלו. אוי לרשע רע, היינו שהוא רע גם בין אדם לחבירו, כי גמול ידיו יעשה לו. ועתה יבואר גם הפסוק הנ"ל מי האיש החפץ חיים - בעולם הבא, אוהב ימים לראות טוב גם בעוה"ז, סור מרע [היינו מעשות רע] ועשה טוב היינו גם המצות שבין אדם לחבירו להטיב לזולתו, ועי"ז יראה בימיו טוב גם בעוה"ז...


בית הגנזים
הודעות: 347
הצטרף: ג' נובמבר 24, 2020 9:17 pm

Re: החוטא בבין אדם לחבירו נפרעין ממנו בעוה"ז

הודעהעל ידי בית הגנזים » ב' ספטמבר 04, 2023 11:33 pm

מוסכם שהקב"ה משלם לשונאיו אל פניו בעוה"ז כדי להאבידו בעוה"ב
משמע שאינו מקבל (לפחות עיקר) עונשו בעוה"ז


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים