לאחרונה עלה בדעתי לבאר ענין זה, אבל תמיהני אם יש בזה תגלית חשובה, או דבר בטל.
דעת ספר יוחסין היא שר' חנינא בר פפא הוא עצמו ר' חנינא בר פפי, וכן דעת תולדות תנאים ואמוראים ושערי תורת בבל.
אין ראיות מוצקות לכך, בכל זאת הסכימו לזה רוב כותבי תולדותיהם של התנו"א, כיון ששניהם חיו בזמן אחד בארץ ישראל, והיו חברים לאותם תלמידי ר' יוחנן.
הבחנתי ששמו של ר' חנינא בר פפא מוזכר בבבלי עשרות פעם, ורק עשר פעמים מוזכר ר' חנינא (בר) פפי.
כל פעם שמוזכר ר' חנינא בר
פפא הוא מוזכר בעדי הנוסח עם 'בר', ואילו ר' חנינא בר
פפי מוזכר כל פעם בחלק מעדי הנוסח (גאונים, ראשונים, כת"י ודפו"י) בלי 'בר'.
רציתי לחדש ש
ר' חנינא פפי הוא קיצורו של
ר' חנינא בר פפא. דהיינו שבמקומות בהם מוזכר ר' חנינא פפי, השמיטו את ה'בר' מפני הקיצור, ובמקומו הפכו את 'פפא' ל'פפי'. כעין רש"י ששמו היה ר' שלמה ב"ר יצחק, והפך לר' שלמה יצחקי (כמקובל בפי הבריות), בלי בר, עם תוספת אות י לבסוף.
ונמצא שאני מקבל בזה את דעת האומרים שר' חנינא בר פפא הוא ר' חנינא פפי. ושאני מניח (מה שבלאו הכי נראה מתוך עדי הנוסח) שתיבת 'בר' נוספה אצל ר' חנינא פפי ע"י המעתיקים והמגיהים מצד סברתם בלבד.
ולמה ביקשו לקצר את שמו דוקא במקומות אלה?
כיון שבהם (עכ"פ ברובם) מוזכר ר' חנינא (בר)
פפי תוך רשימת חכמים אחרים, לכך בחרו, אולי, לקצר בשמות ככל שאפשר.
► הצג ספוילר
הנה רשימת המקומות בהם מוזכר רבי חנינא בר פפי, רשמתי בצבע אדום את המקומות בהם הוא מוזכר יחד עם עוד שני חכמים לפחות:
עירובין יב ע"א: והתני רב אדא בר אבימי קמיה דרבי חנינא, ואמרי לה קמיה דרבי חנינא בר פפי. [כיוצא בזה שם ט ע"ב לגירסת כמה עדי נוסח.]
ביצה לח ע"א: כי סליק אשכחיה לרבי יוחנן ורבי חנינא בר פפי ורבי זירא, ואמרי לה רבי אבהו ורבי שמעון בן פזי ורבי יצחק נפחא, ויתבי וקאמרי.
יבמות מח ע"ב: יתיב רבי חנינא בר פפי ורבי אמי ורבי יצחק נפחא אקילעא דרבי יצחק נפחא, ויתבי וקאמרי.
כתובות פא ע"ב: שלחוה לקמיה דרבי חנינא בר פפי, שלחה: כדרב יוסף... שלחוה לקמיה דרב מניומי בריה דרב נחומי, שלחה: כדאביי...
כתובות פד ע"ב: יתיב רבי אבהו ורבי חנינא בר פפי ורבי יצחק נפחא ויתיב רבי אבא גבייהו.
קידושין לט ע"ב: כי הא דרבי חנינא בר פפי תבעתיה ההיא מטרוניתא.
קידושין פא ע"א: כגון רבי חנינא בר פפי וחביריו.
בבא קמא קיז ע"ב: ההוא דאחוי אמטכסא דרבי אבא, יתיב רבי אבהו ורבי חנינא בר פפי ורבי יצחק נפחא ויתיב רבי אילעא גבייהו.
בבא בתרא קמב ע"ב: רבי אבין ורבי מיישא ורבי ירמיה דאמרי... רבי אבהו ורבי חנינא בר פפי ורבי יצחק נפחא דאמרי...
בבא בתרא קעא ע"ב: כי הא דרב יצחק בר יוסף הוה מסיק ביה זוזי ברבי אבא, אתא לקמיה דרבי חנינא בר פפי.
ואילו רבי חנינא בר
פפא מוזכר בכל מקום יחידי או עם חכם אחד נוסף. רק במקום אחד בש"ס מוזכר רבי חנינא בר פפא תוך רשימה של חכמים, והוא בגיטין כט ע"ב: "אשכחיה לרבי אבהו ורבי חנינא בר פפא ורבי יצחק נפחא ויתיב רב ספרא גבייהו". אלא שגם שם יש מי שגרס ר' חנינא פפי! ראה דק"ס השלם שם.
יודיעוני נא הת"ח שבכאן, האם השערה זו נראית? האם תופעה כעין זו נמצאת, אולי, אצל חכמים אחרים?