בעלזער כתב:ומה עם רבנו חננאל?
רש"י חולק עליו תמידים כסדרן.
איש_ספר כתב:ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.
בעלזער כתב:רבנו חננאל נחשב למפרש התלמוד הראשון, ואפשר שהיו עוד ספרים עד שבא רש"י ועשה את שעשה.
בעלזער כתב:כלומר, לא למדו ולא הבינו עד שבא רש"י וחיבר את פירושו, רבננו חננאל נחשב למפרש התלמוד הראשון, ואפשר שהיו עוד ספרים עד שבא רש"י ועשה את שעשה. אולי?
בברכה המשולשת כתב:איש_ספר כתב:ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.
היכן רש"י השתמש בערוך?
בברכה המשולשת כתב:איש_ספר כתב:ובכ"ז רש"י השתמש בערוך שמביא מדברי הר"ח בסתמא במקומות לאין ספור.
היכן רש"י השתמש בערוך?
בעלזער כתב:בחיבוריו של רש"י הוא אינו מוזכר, זאת משום שבימי רש"י פירושו של רבינו חננאל עדיין לא התפרסם בצרפת.[/b]
בעלזער כתב:לדעתי הדבר פשוט שהיה לפניו גם את פירוש רבינו חננאל וגם הערוך וכל הפירושים שהופיע לפניו מכל הגאונים ואע"פ כן הוא אינו מסביר פננם כלל לדעתם של הגאונים, כך שאין כל פלא שהתוס' חולקים על הגאונים.
חכם באשי כתב:לדוגמא, חלק מפירושי התלמוד המיוחסים לרבינו גרשום הם אינם אלא פירושי מגנצא.
בברכה המשולשת כתב:יעויין מאמרו של פרופ' ר' י"מ תא שמע המנוח "קליטתם של ספרי ר"ח, רי"ף והלכות גדולות בצרפת-אשכנז במאות הי"א-י"ב', קרית ספר נה (תש"ם), עמ' 191 - 201.
הלמד מכל אדם כתב:הדוגמא פה היא על דבר שהתוס' חולקים על כל הגאונים ועל כל הראשונים יחד, עם מסורת קדומה של כל הסדרים, ואפ"ה זה נחשב לגורם מספק עד כדי שהב"י הכריע לא לברך משום כך, זהו דבר שלא מצאתי לו חבר בכל התורה
חכם באשי כתב:סידור רש"י שייך ל'ספרי דבי רש"י', שלא רש"י בלבדו חתום עליה אלא כל בית מדרשו ואף תלמידי תלמידיו (ומאידך, גם מקורות קדומים, כמו תשובות של גאוני ארץ ישראל), ומשום כך מצויים שם פסקים הסותרים לדעת רש"י. וגם בענין זה האריכו.
חכם באשי כתב:אי אפשר לבנות בנין על מובאה בודדת. היא יכולה להיות בהחלט תוספת מאוחרת, כמו גליון שנכנס לטקסט, כמו שמצוי כמה פעמים ברש"י (לדוגמא, אציין מהזכרון, לחגיגה תחילת פרק שני, במשנה, עיי"ש). ואין כל הוכחה מהקביעה שזה 'רש"י ישן'.
תוך כדי דיבור כתב:הלמד מכל אדם כתב:הדוגמא פה היא על דבר שהתוס' חולקים על כל הגאונים ועל כל הראשונים יחד, עם מסורת קדומה של כל הסדרים, ואפ"ה זה נחשב לגורם מספק עד כדי שהב"י הכריע לא לברך משום כך, זהו דבר שלא מצאתי לו חבר בכל התורה
נ.ב. במח"כ דברי בעלזער כאן הם טעות גמור וכל הדיון בעקבותיהם מיותר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 484 אורחים