מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צופה_ומביט
הודעות: 5336
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' נובמבר 28, 2023 11:27 pm

לגבי "ארבע נשים יפיפיות היו בעולם" כתב הבן יהוידע:
והנה התוספות הקשו אמאי לא חשיב חוה, דאמרו בגמרא דבתרא (בבא בתרא נח.) 'שרה בפני חוה כקוף בפני אדם'? ותרצו דלא חשיב אלא הנולדות [מאשה]. והגאון חיד"א ז"ל בשמחת הרגל בפסוק (תהלים קיח, כב) 'אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים', הביא תירוץ אחר דאף על גב דחוה היתה יפה מאד, מכל מקום אדם הראשון בעלה היה יותר יפה ממנה ולא נחשב יופיה לגבי דידיה כלום יעוין שם. ונראה דאשתמיט מנייהו [מהחיד"א ומאותו ספר שהביא] דברי רבותינו ז"ל דאמרו חוה היה יופיה יותר מאדם הראשון, עד שלא היה יכול להסתכל בפני חוה אשתו. ורבינו האר"י ז"ל נתן טעם לדברי רבותינו ז"ל אלו על פי הסוד בשער הכונות דרוש וא"ו דראש השנה דף צ"ו [ע"א] יעוין שם.

וזה לשון שער הכוונות שם:
וזה סוד מ"ש רז"ל שאדם הראשון לא היה יכול להסתכל בפגי חוה אשתו.

ולא זכיתי להבין, הכיצד אפשר לומר "אשתמיט מינייהו דברי רבותינו ז"ל" - בזמן שגמרא ערוכה היא באותה מימרא גופא בבבא בתרא "חוה בפני אדם כקוף בפני אדם"?!
ואכן ראיתי מקשים על מה שהביא האר"י שם מדברי הגמרא הזו, ומתרצים דכאן לפני החטא [שנוצרו דו פרצופין בצלם אלקים, והיו שווים ביופי, ועל זה קאי דברי האר"י שעד החטא - ולאחר הנסירה כשנעשו פב"פ - לא יכול אדם להסתכל בפני חוה], וכאן לאחר החטא [ע"ז קאי הגמרא].
אבל עכ"פ אם קשה - הוא לאידך גיסא, קושיה על דברי האר"י מגמרא מפורשת, ומוכרחים ליישב מה שמיישבים.
אבל הכיצד ניתן לומר לאידך גיסא: "אשתמיטתיה דברי רבותינו ז"ל" - על מי שנקט כגמרא מפורשת?

ועוד יגדל הפלא, דאף הבן יהוידע עצמו כתב לתרץ כנ"ל מיד בהמשך דבריו כדי ליישב דעת החיד"א, וכתב שהוא דוחק:
ויש להדחק ולומר דהיה זה קודם החטא, אבל אחר החטא נתמעט יופיה מן יופי אדם הראשון, והיה הוא יפה יותר ממנה.

וכאמור, לא זכיתי להבין. וכי דוחק הוא זה? וכי ליישב את דעת החיד"א באנו כאן? [שאז או שנתרץ בדוחק או שנאמר שבאמת אשתמיטתיה]. הלוא מוכרחים לומר כן, או לתרץ איזה תירוץ שיהיה, כדי לחלק בין דברי הגמרא לדברים שהביא האר"י. ובהיות שמוכרח שיש חילוק - יהיה איזה שיהיה - על כן לק"מ מידי על דברי החיד"א, שלא עשה כלום חוץ מלנקוט גמרא מפורשת בידיה ולדבר עליה.

ובשלמא אם דברי החיד"א היו תלויים במה שלא נחלק בזה שום חילוקים, ניחא מה הקשה הבן יהוידע על דברי החיד"א. שכוונתו לומר שמוכרחים לומר שיש חילוק וממילא נופלים דברי החיד"א. אבל כאשר הבן יהוידע בעצמו אומר שניתן ליישב את דברי החיד"א ע"י חילוק, הכיצד אפשר לומר שזה דוחק, בזמן שהחילוק הזה - או חילוק אחר כיו"ב - מוכרח ומחוייב מדברי הגמרא?

סוף דבר, לא זכיתי להבין שיחתו הקדושה של רבינו הבן יהוידע, ומאד אודה למי שיאיר עיניי.


באגב, יש לציין שהמהר"ל לא שמיע ליה כלל דבר זה שחוה היתה יותר יפה מאדה"ר, אף לפני החטא. שהוא הקשה בחידושי אגדות שם הלוא נוצרו שניהם יחד בצלם אלקים [א"ה: מה שבהחלט יכול להיות יסוד לדברי האר"י הנ"ל], ועונה שעכ"ז רק על אדם נאמר שבצלם אלקים ברא אותו, ולא על חוה, עיי"ש. [ולא נראה כלל לומר שכוונתו על אחר החטא, והיינו שהוקשה לו למה בחטא ירדה חוה ממדריגת היופי שלה יותר ממה שירד אדם. שהמהר"ל לא הזכיר שם כלום מזה לא מיניה ולא מקצתיה].

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 29, 2023 12:04 am

דברי 'רבותינו ז"ל' שהזכיר הבן יהוידע הם ע"פ הבנתו בזוהר ח"ג פג, ב: שפירו דחוה דלא הוו יכלין כל בריין לאסתכלא בה, ואפילו אדם לא הוה אסתכל בה עד ההיא זמנא דחאבו ואעדיאת שפירו דלהון". [אבל אין הכרח מכאן שאחר שחבו היה אדם יפה ממנה. וגם אין הכרח להבנתו שאם אדם לא יכל להסתכל בה ע"כ שהיה פחות יפה ממנה, וכשם שלכאו' יכלו סתם בנ"א להסתכל בבעלי היופי שנמנו בתלמוד]. והשאלה צ"ל מהגמ' על הזוהר.

צופה_ומביט
הודעות: 5336
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' נובמבר 29, 2023 12:14 am

יישר כוחו!
אבל לע"ע לא ראיתי בזה תירוץ על עיקר שאלתי, מה רוצה הבן יהוידע מהחיד"א, ואיזה אשתמיטתיה יש כאן [כפי שהעמיד הב"י את שאלתו, על החיד"א שאשתמיטתיה דברי רבותינו, ולא קושיה חיצונית מגמרא לזוהר], ומדוע החילוק הוא דוחק, אחר שיש גמרא מפורשת כנגד הזוהר.
אם מעלתו התכוון גם ליישב את זאת, אשמח להבהרה כיצד מיושב.

רציני
הודעות: 961
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי רציני » ה' נובמבר 30, 2023 1:49 am

בדקדוקי סופרים הביא כת"י ומנורת המאור שלא מובא הקטע 'חוה בפני אדם וכו'. אם כן צריך בדיקה האם יש איזה דפוס עין יעקב שלא מובא. שהרי מהזכור לי שיש כמה פעמים שמיושב הבן יהוידע לפי גירסת העין יעקב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 30, 2023 2:55 am

רציני כתב:בדקדוקי סופרים הביא כת"י ומנורת המאור שלא מובא הקטע 'חוה בפני אדם וכו'. אם כן צריך בדיקה האם יש איזה דפוס עין יעקב שלא מובא. שהרי מהזכור לי שיש כמה פעמים שמיושב הבן יהוידע לפי גירסת העין יעקב.

בבן יהוידע שם גריס לה.
ובאמת הק' שם מד' הגמ' ע"ד האר"י בשם רז"ל (=הזוהר), ויישב כחלוקו הנז'.

צופה_ומביט
הודעות: 5336
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' נובמבר 30, 2023 8:41 am

יישר כוח.

א"כ עוד גדלה התמיהה כנ"ל.
וגם לא כתב שם שהוא תירוץ בדוחק אלא כתב כדבר פשוט ש"אין זה סותר כי" וכו'.


באגב, מש"כ שם "אך לאחר החטא כיון שהיא נדמה לו" - צ"ל "גרמה" לו.
והיינו דבא לבאר בזה מדוע בחטא נגרע מיופי חוה יותר ממה שנגרע מיופי אדם, ולא נשארו באותו ערך ויחס יופי זה לזה.

רציני
הודעות: 961
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי רציני » ה' נובמבר 30, 2023 9:00 am

מה שנכון נכון כתב:
רציני כתב:בדקדוקי סופרים הביא כת"י ומנורת המאור שלא מובא הקטע 'חוה בפני אדם וכו'. אם כן צריך בדיקה האם יש איזה דפוס עין יעקב שלא מובא. שהרי מהזכור לי שיש כמה פעמים שמיושב הבן יהוידע לפי גירסת העין יעקב.

בבן יהוידע שם גריס לה.
ובאמת הק' שם מד' הגמ' ע"ד האר"י בשם רז"ל (=הזוהר), ויישב כחלוקו הנז'.

ייש"כ
כעת ראיתי שבספר טל אורות הביא שכבר הקשה כן המאור ישראל ועיין מה שתירץ

צופה_ומביט
הודעות: 5336
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' נובמבר 30, 2023 10:26 am

יישר כוח גדול!
וכמובן, כפי שכתבנו בהודעות הקודמות, כל הרואה רואה שהמתרץ הנ"ל לא נגע ולא פגע בקושיית הרב עובדיה זצ"ל [שבעניותי שאלתיה גם אנכי הק'],
ואדרבה, רק הגדיל את הקושיה,
דאם ברור שיש גמרא מפורשת נגד הזוהר / האר"י, ומוכרחים לתרץ, והבן יהוידע בעצמו שם הקשה כן וכתב על אותה גמרא גופא מה התירוץ [ולא כתב שהוא דוחק] - א"כ "מה לו כי יזעק על החיד"א ודעימיה" [תחילה יזעק, ולאחר מכן יאמר ש"יש להידחק ולומר" כתירוצו הנ"ל על הגמרא שאמרו שם בלא שום דוחק].
קושיית הרב עובדיה ברורה, ודברי הרב המתרץ איני מצליח להולמם כלל, במה נוגעים לעניין.
[וכמה יש להיזהר ולבדוק היטב לפני שכותבים לשונות כמו "במחכ"ת הדר"ג נר"ו תמיהני" וכו'].

ובאגב,
מדיוק לשון הרב עובדיה נראה כמש"כ לעיל הרב משנ"נ, שאין כזה זוהר מפורש אלא רק הבנת הבן יהוידע בזוהר, דהרב עובדיה מציין כסתירה לגמרא רק את שער הכוונות, ולא את דברי הזוהר. וכלומר שלא מצא מקור ברור בדברי רבותינו ז"ל למה שהביא האר"י בשמם, ולכן הניח את הדבר כ"דברי שער הכוונות", ובכלל זה שכך הבין האר"י בזוהר.

מאידך, יש לדייק מדבריו שמסכים עם הבנת הבן יהוידע בשער הכוונות, שחוה היתה יפה יותר מאדם קודם החטא. דאל"כ היה לו לומר שאפילו בשער הכוונות לא כתוב מה שהבין בו הבן יהוידע. ואולי כוונתו בזה להקשות אפילו לבן יהוידע לטעמיה, ולא בהכרח שמסכים עמו בהנחה זו.

עוד יש להעיר על לשון הרב עובדיה שמקשה לבן יהוידע מהגמרא בב"ב בלשון "שהרי גמרא מפורשת" וכו'. ולכאורה היה לו להקשות בלשון יותר חריפה, שהבן יהוידע בעצמו הרי עוסק באותה גמרא באותו הקטע ממש [בבן יהוידע מגילה], שתי שורות לפני כן, ובעודו עוסק בה ממשיך ברצף לדברי החיד"א, והכל בחד עניינא [וציטטתי את דבריו לעיל בהודעת הפתיחה]. וא"כ איך מביא משם רק את "שרה בפני חוה" ולא את "חוה בפני אדם". וא"כ היה לו להקשות בלשון "והלוא באותה גמרא גופא מיד לאחר מכן מפורש" וכיו"ב [ובנוסח זה שאלתי אני הק' לעיל], וצ"ע. ואולי משום כבודו דרבינו הק' הבא"ח.

צופה_ומביט
הודעות: 5336
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תמיהה בבן יהוידע מגילה טו, א

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' נובמבר 30, 2023 11:11 am

צופה_ומביט כתב:מש"כ שם [הבן יהוידע] "אך לאחר החטא כיון שהיא נדמה לו" - צ"ל "גרמה" לו.
והיינו דבא לבאר בזה מדוע בחטא נגרע מיופי חוה יותר ממה שנגרע מיופי אדם, ולא נשארו באותו ערך ויחס יופי זה לזה.

ובספר טל אורות הנ"ל ג"כ תיקן הגרסה שם אבל באופן אחר: "כיון שהיא נדמתה לו", ולענ"ד נכון וברור יותר כמש"כ.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים