מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ה' דצמבר 28, 2023 9:53 pm

כידוע, מנין שנות עולם מבריאתו ועד לימי ביהמ”ק השני, סוכמו בקצרה על ידי התנא רבי יוסי בברייתא ד’סדר עולם’, שם הוא יסד את המנין על פי הסבר המקראות העוסקים בענין זה.

אסכם תחילה את הספר ואז אפנה לשאלתי.
חלק א’
מאדם הראשון עד לידת יצחק היו ב’ אלפים ומ”ח שנים, ע”פ מנין השנים שכתבה התורה אצל כל אחד, בן כמה היה אביו בלידתו, והס”ה הוא כנ”ל.
חלק ב’
מלידת יצחק היו ד’ מאות שנים עד יציאת מצרים, ומשם עד לבנין הבית הראשון ארבע מאות ושמונים, הבית הראשון עצמו ארבע מאות ועשר, שבעים שנות גלות בבל, וארבע מאות ועשרים של בית המקדש השני.
סך הכל
ג’ אלפים תתכ”ח שנים.

ומכאן אפנה לשאלתי.

יש הנוקטים כי מנין זה מקביל למנין שלנו (אלא שאנו מקדימין שנה אחת משום מולד בהר”ד כנודע), וזה תמוה, שהרי המנין שלנו מבוסס על כך שמתחילים את המנין כבר משנת ה1, ואילו מנין הסדר עולם מבוסס על השנים שעברו מבריאת העולם עד מאורע פלוני.
לדוגמא, כשנער נעשה בר מצוה אחרי י”ג שנים מלידתו, הרי זו השנה הי”ד, כגון נער שהתברמץ השנה - שנת תשפ”ד, נולד בשנת תשע”א, בתשע”ב נעשה בן שנה, ע”ג בן שנתיים, ע”ד בן 3, ו13 בפ”ד, כפשוט.
וה”ה לנידונינו, כשהס”ע מתחיל ’מאדם ועד המבול’ כו”כ שנים, ברור שכוונתו היא שמ’אדם’ ועד ’המבול’ יש כו”כ שנים, כלומר משנת הבריאה עד למבול עברו אלף ותרנ”ו שנים, ונמצא ששנת המבול עצמה היתה בשנת אלף תרנ”ז (שהיא תרנ”ח למולד בהר”ד).
וכמו שברור שכשנאמר שם כי מלידת יצחק עד יציאת מצרים יש ארבע מאות שנים, הכוונה היא שאם נניח שיצחק נולד בשנת א’ תהיה יציאת מצרים בשנת ת”א.

האם פיספסתי משהו?

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי במסתרים » ה' דצמבר 28, 2023 10:13 pm

לפי מה ששמעתי יש לעיין בכה"ג בספר סדר זמנים.

עיין עוד במה שציינתי שם viewtopic.php?f=17&t=63444

איבן עזרא
הודעות: 35
הצטרף: ה' מאי 18, 2023 7:06 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי איבן עזרא » ו' דצמבר 29, 2023 1:04 am

כן מסתבר כתב:יש הנוקטים כי מנין זה מקביל למנין שלנו (אלא שאנו מקדימין שנה אחת משום מולד בהר”ד כנודע), וזה תמוה, שהרי המנין שלנו מבוסס על כך שמתחילים את המנין כבר משנת ה1, ואילו מנין הסדר עולם מבוסס על השנים שעברו מבריאת העולם עד מאורע פלוני.
לדוגמא, כשנער נעשה בר מצוה אחרי י”ג שנים מלידתו, הרי זו השנה הי”ד, כגון נער שהתברמץ השנה - שנת תשפ”ד, נולד בשנת תשע”א, בתשע”ב נעשה בן שנה, ע”ג בן שנתיים, ע”ד בן 3, ו13 בפ”ד, כפשוט.
וה”ה לנידונינו, כשהס”ע מתחיל ’מאדם ועד המבול’ כו”כ שנים, ברור שכוונתו היא שמ’אדם’ ועד ’המבול’ יש כו”כ שנים, כלומר משנת הבריאה עד למבול עברו אלף ותרנ”ו שנים, ונמצא ששנת המבול עצמה היתה בשנת אלף תרנ”ז (שהיא תרנ”ח למולד בהר”ד).
וכמו שברור שכשנאמר שם כי מלידת יצחק עד יציאת מצרים יש ארבע מאות שנים, הכוונה היא שאם נניח שיצחק נולד בשנת א’ תהיה יציאת מצרים בשנת ת”א.

האם פיספסתי משהו?

לכאורה סדר השנים המוזכר בסדר עולם אינו מקביל לחשבון המקובל. כלומר: המבול לא היה בשנת א'תרנ"ו.
השאלה מתי הוא כן היה: אתה נוקט בפשטות שהוא היה בשנת א'תרנ"ז, אך לפי הראשונים שכתבו שמולדו של אדם הראשון היה מולד וי"ד, נמצא שהמבול היה בשנת א'תרנ"ח, שהרי צא וחשוב למפרע מחשבוננו ותמצא שמולד וי"ד חל בשנת ב'. (ובביאור הדבר זכורני שראיתי שכתבו שה' ימי בראשית הראשונים חשיבי שנת א', דיום א' בשנה חשוב שנה).
לפי זה היתה יציאת מצרים בשנת ב'ת"נ, וכניסת עם ישראל לארץ בשנת ב'ת"צ. אך חורבן בית ראשון היה בג'שלט, וחשבון 850 שנה דונושנת"ם היינו משום שמניסן עד אב חשיב שנה נוספת, דאי לאו הכי לא נמצא שחורבן בית שני היה בשנת ג'תת"ל (כדמוכח משנות השמיטה לפי מאי דקיי"ל, שהוא מנהג הגאונים), שהרי עברו בין החורבנות 70 שנות גלות בבל ו- 421 שנות בניין בית שני (כדאיתא בערכין יב ולא 420 כמו שכתבת ועיין תוס' ע"ז ט:).
ובכ"ז עיין בספר יבין שמועה להרשב"ץ מאמר חמץ פרק א'. ועוד לאלוה מילין.

זאב ערבות
הודעות: 9244
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' דצמבר 29, 2023 3:07 am

במסתרים כתב:לפי מה ששמעתי יש לעיין בכה"ג בספר סדר זמנים.

עיין עוד במה שציינתי שם viewtopic.php?f=17&t=63444

אם כוונתך לספר סדר זמנים של א"א עקביא מדוע אינך מציין זאת? זה לא ספר מוכר ואינו באוצר


כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ו' דצמבר 29, 2023 12:54 pm

תודה על ההפניה.

האם והיכן הוא עוסק בנושא שהעליתי?

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ו' דצמבר 29, 2023 1:02 pm

איבן עזרא כתב:
כן מסתבר כתב:יש הנוקטים כי מנין זה מקביל למנין שלנו (אלא שאנו מקדימין שנה אחת משום מולד בהר”ד כנודע), וזה תמוה, שהרי המנין שלנו מבוסס על כך שמתחילים את המנין כבר משנת ה1, ואילו מנין הסדר עולם מבוסס על השנים שעברו מבריאת העולם עד מאורע פלוני.
לדוגמא, כשנער נעשה בר מצוה אחרי י”ג שנים מלידתו, הרי זו השנה הי”ד, כגון נער שהתברמץ השנה - שנת תשפ”ד, נולד בשנת תשע”א, בתשע”ב נעשה בן שנה, ע”ג בן שנתיים, ע”ד בן 3, ו13 בפ”ד, כפשוט.
וה”ה לנידונינו, כשהס”ע מתחיל ’מאדם ועד המבול’ כו”כ שנים, ברור שכוונתו היא שמ’אדם’ ועד ’המבול’ יש כו”כ שנים, כלומר משנת הבריאה עד למבול עברו אלף ותרנ”ו שנים, ונמצא ששנת המבול עצמה היתה בשנת אלף תרנ”ז (שהיא תרנ”ח למולד בהר”ד).
וכמו שברור שכשנאמר שם כי מלידת יצחק עד יציאת מצרים יש ארבע מאות שנים, הכוונה היא שאם נניח שיצחק נולד בשנת א’ תהיה יציאת מצרים בשנת ת”א.

האם פיספסתי משהו?

לכאורה סדר השנים המוזכר בסדר עולם אינו מקביל לחשבון המקובל. כלומר: המבול לא היה בשנת א'תרנ"ו.
השאלה מתי הוא כן היה: אתה נוקט בפשטות שהוא היה בשנת א'תרנ"ז, אך לפי הראשונים שכתבו שמולדו של אדם הראשון היה מולד וי"ד, נמצא שהמבול היה בשנת א'תרנ"ח, שהרי צא וחשוב למפרע מחשבוננו ותמצא שמולד וי"ד חל בשנת ב'. (ובביאור הדבר זכורני שראיתי שכתבו שה' ימי בראשית הראשונים חשיבי שנת א', דיום א' בשנה חשוב שנה).
לפי זה היתה יציאת מצרים בשנת ב'ת"נ, וכניסת עם ישראל לארץ בשנת ב'ת"צ.
עד כאן העתקתם מה שכתבתי בנוסח אחר, לא ידעתי לאיזה מטרה, ובעיקר לא הבנתי למה אתם כותבים שכתבתי אחרת, הרי זה בדיוק מה שכתבתי, שמולד בהר”ד מוקדם שנה אחת למולד וי”ד הוא דבר ידוע ומפורסם בראשונים, כגון בתוס’ ר”ה דף ח’ כמדומה, ואני דנתי על היחס בין מנין שנות ס”ע למולד וי”ד, וכמובן שיש להוסיף שנה למולד בהר”ד.
אך חורבן בית ראשון היה בג'שלט, וחשבון 850 שנה דונושנת"ם היינו משום שמניסן עד אב חשיב שנה נוספת, דאי לאו הכי לא נמצא שחורבן בית שני היה בשנת ג'תת"ל (כדמוכח משנות השמיטה לפי מאי דקיי"ל, שהוא מנהג הגאונים), שהרי עברו בין החורבנות 70 שנות גלות בבל ו- 421 שנות בניין בית שני (כדאיתא בערכין יב ולא 420 כמו שכתבת ועיין תוס' ע"ז ט:).
ובכ"ז עיין בספר יבין שמועה להרשב"ץ מאמר חמץ פרק א'. ועוד לאלוה מילין.

לענין זה לא הבנתי איך זה קשור לאשכול זה, ובכל זאת 2 שאלות:
1. יש כו”כ שיטות בראשונים בענין שמיטה, ונקטתם שלהגאונים היתה השמיטה בתתכ”ח, וע”כ דחורבן הבית היה בתתכ”ט ולא בתת”ל, וזה יתכן, אולם לא ביארתם מדוע לפי זה יש להקדים שנה אחת את כל המנינים הקודמים עד לחורבן הבית דוקא.
2. מה שכתבתם דהבית השני היה 421 שנים, הא גופא הוא מה שדנתי, דכשם שאם נאמר בגמ’ שבית שני עמד 420 שנים, ביארו רוב ראשונים דהכוונה שחרב בשנת 421, וגם מי שביאר דחרב בשנת 420 היינו מחמת דוחק מסוים, וה”ה פשוט שבית ראשון שעמד 410 שנים חרב בשנת 411 לבנינו. א”כ ה”ה כשנאמר ששת נולד אחרי 130 שנים לחיי אדם, היינו שנת 131 לאדם, כפשוט.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ו' דצמבר 29, 2023 1:04 pm

להרב המכונה ’איבן עזרא’ (אולי כדי להבחין בינכם לבין האבן עזרא הראשון...) חוששני שכתבתם מהידע שיש בידכם בנושא מנין שנות עולם, ידע מרתק ורחב אמנם, אך לא כתבתם כלום לענין שאלתי.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ו' דצמבר 29, 2023 1:23 pm

ולענין שנת חורבן הבית השני שבגמ’ מובא שהיה בשנת מוצאי שביעית.

בפשטות, לפי השמיטה המקובלת בידינו, ששנת ה’ תשפ”ב היתה שמיטה, לפי זה היתה שמיטה בשנת ג’תתכ”ט, דו”ק ותשכח.
ולפי”ז שפיר נאמר שחרב הבית בשנת ג’תת”ל - למנין שאנו מונין - למולד בהר”ד, ששנה זו עצמה - לפי הראשונים שהיו מונין למולד וי”ד - הרי זה שנת ג’תתכ”ט, ושמיטה לפי מנינם היא בשנת ג’תתכ”ח - לפי מולד וי”ד.

וכדכתיבנא.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ו' דצמבר 29, 2023 1:40 pm

כן מסתבר כתב:
במסתרים כתב:ישנו כאן
https://www.daat.ac.il/daat/vl/tohen.asp?id=354

תודה על ההפניה.

האם והיכן הוא עוסק בנושא שהעליתי?

מהתרשמותי הראשונה נראה שגם הוא נוקט ששת נולד בשנת ק”ל לאדם, וממילא שאלתי מוסבת גם עליו, למה לא כתב שנולד בשנת קל”א לאדם (שהיא שנת קל”ב למולד בהר”ד למי שלא הבין)

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי במסתרים » ו' דצמבר 29, 2023 5:36 pm

אין אני בקי בסוגיא זו כלל, ואף לא קראתי את כל דבריך.

האם בחשבונך אין אתה מתרחק שנה נוספת בכל לידה, שנה לשת שנה לאנוש וכו'?

יהושפט
הודעות: 1042
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי יהושפט » ש' דצמבר 30, 2023 6:52 pm

אינני בקי גדול בתחום, אבל למיטב ידיעתי מנין סד"ע הוא לשנים שלמות ולכן מפחית שנה משנות וי"ד שהם שנה פחות משנות ב'הר"ד

אמנם בחשבונות השמיטה כמדומה שיוצא מהרמב"ם שיצאו ממצרים ב'תמט לבהר"ד ולא ב'תנ

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ש' דצמבר 30, 2023 11:27 pm

במסתרים כתב:אין אני בקי בסוגיא זו כלל, ואף לא קראתי את כל דבריך.

האם בחשבונך אין אתה מתרחק שנה נוספת בכל לידה, שנה לשת שנה לאנוש וכו'?


ממש לא, ואכן חבל שלא קראתם את כל דבריי, או למצער את שאלתי.

אדגים לצורך הענין:

אילו היה אדם נברא בשנת ה’, ויולד בהיותו בן ק’. באיזה שנה היה מוליד? ק”ה. 100 שנים ’אחרי’ שנת ה’.
ואילו היה שת מוליד בהיותו בן ק’, באיזו שנה זה היה קורה? ר”ה. 100 שנים ’אחרי’ ק”ה.

עכשיו שאדם נברא בשנת א’, וילד בהיותו בן ק”ל. באיזה שנה הוליד? קל”א. 130 שנים ’אחרי’ שנת א’.
ושת ילד בהיותו בן ק”ה. באיזו שנה ילד? רל”ו. 105 שנים ’אחרי’ קל”א.

לעומת זאת, הנוקטים שאדם ילד בשנת ק”ל, 130 שנים ’כולל’ שנת א’. לדידם ילד שת בשנת רל”ד, 105 שנים ’כולל’ שנת ק”ל.
ולדידם לא יסתדרו כלל חשבונות הסדר עולם.

אלו דברים פשוטים, ומביך אותי שמחברי ספרים טועים בזה, עד שאני חושד עצמי שמא אני הוא זה שנסתרה בינתי...

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ש' דצמבר 30, 2023 11:32 pm

יהושפט כתב:אינני בקי גדול בתחום, אבל למיטב ידיעתי מנין סד"ע הוא לשנים שלמות ולכן מפחית שנה משנות וי"ד שהם שנה פחות משנות ב'הר"ד
אתם מתכוונים שסדר עולם מונה את יציאת מצרים ’אחרי’ ב’ תמ”ח שנים לבריאה, שזה יוצא ב’ תמ”ט לבריאת העולם (ב’ ת”נ למולד בהר”ד)? אם כן ה”ז כדבריי.
אמנם בחשבונות השמיטה כמדומה שיוצא מהרמב"ם שיצאו ממצרים ב'תמט לבהר"ד ולא ב'תנ

זה כבר תלוי איך אתה סופר אחורה משנת חורבן בית שני עד ליציאת מצרים, ואין לכך קשר ’ישיר’ לנידונינו.

יהושפט
הודעות: 1042
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי יהושפט » א' דצמבר 31, 2023 12:20 am

כן מסתבר כתב:
יהושפט כתב:אינני בקי גדול בתחום, אבל למיטב ידיעתי מנין סד"ע הוא לשנים שלמות ולכן מפחית שנה משנות וי"ד שהם שנה פחות משנות ב'הר"ד
אתם מתכוונים שסדר עולם מונה את יציאת מצרים ’אחרי’ ב’ תמ”ח שנים לבריאה, שזה יוצא ב’ תמ”ט לבריאת העולם (ב’ ת”נ למולד בהר”ד)? אם כן ה”ז כדבריי.
אמנם בחשבונות השמיטה כמדומה שיוצא מהרמב"ם שיצאו ממצרים ב'תמט לבהר"ד ולא ב'תנ

זה כבר תלוי איך אתה סופר אחורה משנת חורבן בית שני עד ליציאת מצרים, ואין לכך קשר ’ישיר’ לנידונינו.

אכן באתי להסכים עם דבריך

אמת, שהנדון ברמב"ם הוא ספירת השנים אחורה, אבל למעשה זה מה שיוצא.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' ינואר 02, 2024 8:51 pm

יהושפט.

חוששני שדבריי לא הובנו.

לפי דבריי, העובדה שאדם נעשה בן שנה בשנת ב’ למולד וי”ד היא פשוטה כביעתא בכותחא.

החשבון הוא לפי זה לכאורה ששנת תכ”א לחורבן השני היא ג’תתכ”ט למולד וי”ד. אך גם אם יימצא שיש המקדימים את החורבן בשנה או יותר, אי אפשר להזיז הנחות פשוטות, וכדי להסביר את הקדמת השנה אפשר לשנות שנה בכל שלב ושלב מעת המבול ועד חורבן הבית.

ציון העובדה שיש שינוי של שנה במהלך חשבון הדורות אינה גורמת לנו לחשוב שמא הצליח אדם להיות בן שנה באותה שנה בו הוא נברא, כמו שהיא לא גורמת לנו להניח הנחה כזאת לגבי שת או נח.

עמק הלשם
הודעות: 5
הצטרף: ד' יוני 13, 2018 6:29 am

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי עמק הלשם » ג' ינואר 02, 2024 9:49 pm

בכל ענין השנים חשוב לשים לב שעד לפני אלף שנה בערך לא היה מספר 0.
זה אומר, כשבן אדם נולד, הוא תיכף בן שנה, מה שאצלנו היו קוראים לזה "פחות מבן שנה".
כשמגיע יום הולדתו הוא כבר בן שתיים, ובזמננו קוראים לזה בן שנה.
ודברים פשוטים הם, לכל ענייני הקרבנות, וכו'

עד ימינו, בדרום קוריאה, בן אדם נולד בן שנה.

במסתרים
הודעות: 2002
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי במסתרים » ג' ינואר 02, 2024 9:51 pm

כן מסתבר כתב:עכשיו שאדם נברא בשנת א’, וילד בהיותו בן ק”ל. באיזה שנה הוליד? קל”א. 130 שנים ’אחרי’ שנת א’.
ושת ילד בהיותו בן ק”ה. באיזו שנה ילד? רל”ו. 105 שנים ’אחרי’ קל”א.
לעומת זאת, הנוקטים שאדם ילד בשנת ק”ל, 130 שנים ’כולל’ שנת א’. לדידם ילד שת בשנת רל”ד, 105 שנים ’כולל’ שנת ק”ל.
הוא אשר דברתי, שחשבונך מתרחק משלהם שנה לכל דור, ואחרי עשרה דורות יש ביניכם עשר שנים.
הלא כן?

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' ינואר 02, 2024 11:29 pm

במסתרים כתב:
כן מסתבר כתב:עכשיו שאדם נברא בשנת א’, וילד בהיותו בן ק”ל. באיזה שנה הוליד? קל”א. 130 שנים ’אחרי’ שנת א’.
ושת ילד בהיותו בן ק”ה. באיזו שנה ילד? רל”ו. 105 שנים ’אחרי’ קל”א.
לעומת זאת, הנוקטים שאדם ילד בשנת ק”ל, 130 שנים ’כולל’ שנת א’. לדידם ילד שת בשנת רל”ד, 105 שנים ’כולל’ שנת ק”ל.
הוא אשר דברתי, שחשבונך מתרחק משלהם שנה לכל דור, ואחרי עשרה דורות יש ביניכם עשר שנים.
הלא כן?


בהחלט לא כן, ואם נקטת כן הרי זה לי לסימן מובהק שדבריי לא הובנו, וכנראה לא הסברתי מספיק טוב.

ואבאר בקצרה:

לשון הסדר עולם הוא - מאדם ועד המבול אלף ותרנ”ו שנים, וזה פרטן, אדם ק”ל, שת ק”ה, אנוש צ’, וכו’.

יש 2 דרכים למנות את פרטי השנים:

דרך 1. שנים מקוטעות - בשנת 130 לאדם נולד שת, בשנת 105 לשת נולד אנוש, בשנת 90 לאנוש נולד קינן.
דרך 2. שנים שלמות - אחרי 130 שנים לאדם נולד שת, אחרי 105 לשת נולד אנוש, ואחרי 90 לאנוש נולד קינן.

ואכן בין 2 דרכים הנ”ל יש הפרש של שנה בכל דור, אך הסדר עולם נוקט בפירוש ב10 דורות כדרך 2 של שנים שלמות, ורק בשנות מלכי ישראל נוקט כדרך 1 של שנים מקוטעות.

תמיהתי היא על אלו שרק ב130 שנים של אדם נקטו בשנים מקוטעות, שאדם ילד בשנת 130 עצמה, ואילו משנות שת ואילך נקטו שנים שלמות, ששת לא ילד אלא 105 שנים אחרי שנת 130 שבה נולד, כאשר הם סותרים את עצמם, כי לפי דבריהם פשוט שגם אדם ילד רק 130 שנים אחרי שנת 1 שבה נולד, ואם לגבי אדם היינו אומרים כדבריהם שילד בשנת 130, א”כ היה להם לומר כן גם לגבי שת, שילד בשנת 105 להיוולדו, והא קחזינן שהם עצמם מודים שאינו כן.
נערך לאחרונה על ידי כן מסתבר ב ג' ינואר 02, 2024 11:39 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: האם שנות סדר עולם מאוחרים בשנה אחת מהמנין של מולד וי”ד?

הודעהעל ידי כן מסתבר » ג' ינואר 02, 2024 11:33 pm

עמק הלשם כתב:בכל ענין השנים חשוב לשים לב שעד לפני אלף שנה בערך לא היה מספר 0.
זה אומר, כשבן אדם נולד, הוא תיכף בן שנה, מה שאצלנו היו קוראים לזה "פחות מבן שנה".
כשמגיע יום הולדתו הוא כבר בן שתיים, ובזמננו קוראים לזה בן שנה.
ודברים פשוטים הם, לכל ענייני הקרבנות, וכו'

עד ימינו, בדרום קוריאה, בן אדם נולד בן שנה.


אכן, וזו דרכו של הסדר עולם בענין שנות המלכים, שבמלוך המלך הרי זו שנת ראשונה למלכותו.

אך בענין עשרה דורות שמאדם ועד נח, וכן בשאר שני הדורות, נקט הסדר עולם שילדו רק אחרי שחיו כך וכך שנים, ולא בשנה הפלונית עצמה.
שהרי בשנות המלכים, בין כל מלך ומלך נופלת שנה אחת, ואילו בשנות הדורות לא נופלת שום שנה, וכל השנים המוזכרות בתורה נשארות שלימות.

למשל המנין 1656 שנים עד המבול מורכב מכל השנים המוזכרות בבראשית בפרק ה’, ואילו היו נמנים כשנות המלכים היינו צריכים להפחית ממנין זה 10 שנים, וא”כ כבר היה המבול 10 שנים לפני כן, בשנת 1646.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 225 אורחים