לכן נפלאתי לראות באבן עזרא ומשם ברד"ק בישעיה נב יד עה"פ משחת מאיש מראהו
והחכם רבי אברהם פירש כי כן משחת מאיש מראהו דברי הגוים שיתמהו על ישראל ויאמרו כי משחת מאיש מראהו כי כמה גוים יש בעולם שיחשבו כי צורת היהודי משונה מכל הצורות, גם יש בהם שישאלו היש להיהודי פה או עין כן הוא בארץ ישמעאל ובארץ אדום.
ונפלאתי אל מה ירמזון דבריו, דבריש דבריו נשמע שחושבין בחיובי שהוא משונה במראהו, ובסיפא מציין שלא ראו פני יהודי ואולי הוא משונה כ"כ שאין להן פה או עינים וכמין בריה חדשה הם, וגם האיך יתכנו שבשני ארצות שונות, ישאלו שאלה דומה, ועוד יותר יוקשה שהרי אדום וישמעאל לכאורה ירמזון אל שני הדתות ומלוכות שנלחמו בימיהם לכבישת ארצות וגם יצאו לכבוש ארץ ישראל במסעי הצלב, והרי עברו בין היהודים ושחטו ממנו והחריבו קהלות, והאם לא ידעו צורת יהודי. ודוחק לומר שארץ אדום הכוונה על אדום הישינה הנמצא בסמיכות לארץ ישראל שלכאורה בימי הראשונים לא נתכנו בשם ארץ אדום.
ועיין באשכול זה
ומענין רומי ואדום וכו'
נכב"ב
viewtopic.php?f=46&t=60909&p=778831
viewtopic.php?f=7&t=1202&p=473146
ובתגובה באשכול זו
viewtopic.php?f=26&t=17334&p=174262#p174262