מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן מיכאל
הודעות: 2300
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' מאי 01, 2024 5:29 pm

יושב הארץ כתב:א. כאן למשל: https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
בספר האמונות דף ל"ז נכתב שזכה לגילוי אליהו.


ב. שוב לא הנקודה כאן הראבד הראשון או השני, אלא האם הזוהר המציא את תורת הקבלה או שהיו לה שורשים קדומים.

לא הבנתי את הצד הזה - אני מניח שכוונתך לפי הטענה עימה אתה מנסה להתמודד שרמד"ל הוא מחבר הזוהר, ועל זה אני תמה, הרי הרמב"ן קדם לו בדור (נפטר כארבעים שנה לפניו), והוא ודאי מלא מהספירות, אז מה הצד שרמד"ל המציא את חכמת הקבלה? ורבי יצחק סגי נהור קדם אף הוא לרמב"ן, אז מה הדיון אם זה דור לכאן או לכאן?

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' מאי 01, 2024 5:37 pm

בן מיכאל כתב:לא הבנתי את הצד הזה - אני מניח שכוונתך לפי הטענה עימה אתה מנסה להתמודד שרמד"ל הוא מחבר הזוהר, ועל זה אני תמה, הרי הרמב"ן קדם לו בדור (נפטר כארבעים שנה לפניו), והוא ודאי מלא מהספירות, אז מה הצד שרמד"ל המציא את חכמת הקבלה? ורבי יצחק סגי נהור קדם אף הוא לרמב"ן, אז מה הדיון אם זה דור לכאן או לכאן?

סליחה, התפרצת לדלת פתוחה הוא אשר אמרתי בכל ההודעות שהזוהר לא המציא את חכמת הקבלה. והשאלה אם היא התגלת קודם כבר הוכרעה מבלי שנדע אם החל מהראבד השני או דור אחריו.
הדיון על גילוי הזוהר בזמן הרמד"ל מי כתב ואיך.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' מאי 02, 2024 1:31 pm

..
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב א' יוני 09, 2024 11:44 pm, נערך 15 פעמים בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' מאי 14, 2024 11:40 pm

הבהרה מאת אבישי בר אשר (מחוקרי הזוהר עשרות בשנים שגילה כת"י הראשונים של הזוהר ומאידך כתבים של הרמד"ל) על מה שכתבתי בשמו כביכול על הזיופים:

שלום עליכם,
לשאלתך - אין זה מן הנמנע לטעמי שחלק גדול מן הזוהר על התורה נכתב בידי ר' משה די ליאון ושחלקים אחרים נכתבו בידי חכמים אחרים. מאז שנכתבו - הם שבו ונערכו - אם הרבה אם מעט - בידי מעתיקים ומלומדים שעיינו בהם. אינני חושב שחכמים אלה ראו במעשי ידיהם זיוף או רמיה, אלא סבורני שהם האמינו שהם מוציאים לאור נסתרות ונפלאות שהיתה להם השגה בהן.
במובן עמוק הזוהר נטוע מאד בעולם התלמוד והמדרש ומבחינה זו אפשר לומר שהוא החל להיכתב מאות שנים יותר מוקדם.

קרא שוב בדבריו של המהרי"ל אשלג ותראה כמה הוא מצביע על העיקר: גדולת היצירה וגדולת תכניה, שאינה נפגעת כהוא זה אם מניחים שמוצאה במועד יותר מאוחר.

נ.ב בוודאי יש נפקותא הלכתית ומעשית בידי מי נכתב הזוהר.

שאלתי היום רב חשוב שבקיא בכת"י מה הוא אומר על הנושא, והשיב לי שכבר עשרות שנים ידוע לו הפקפוק שביחוס הזוהר כולו לרשב"י, אבל מכיון שרוב כלל ישראל קיבל אותו כחיבור קדוש ומתחזקים מחיבור זה ביראת שמים אז הוא מעדיף להיות בצד של האר"י והגר"א מאשר בצד השני.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' מאי 20, 2024 3:59 pm

קובץ חדש מבר אשר:

"חבורת המסתורין של הרמד"ל - תבץ"

והשוואות לזוהר-בסוף הקובץ
קבצים מצורפים
bar-asher-from-the-vaults-of-thebes-kabbalah-51-pdf (1).pdf
(8.78 MiB) הורד 24 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ב' מאי 27, 2024 12:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' מאי 22, 2024 8:38 am

לסיכום נראה שהרמד"ל גם גילה את התיקונים. בקובץ הנ"ל יש כ30 מקבילות בין כתביו לתיקונים דלא כמו שרצו חלק מהחוקרים האחרונים לומר שהם מאוחרים יותר מזמנו. וכן מהעדות על שם הכותב שיש בתיקונים ובעדות אשתו של הרמד"ל. וכן השוואות בין כתביו העבריים של בעל התיקונים לשאר כתבי הרמד"ל. ומ"מ ברור שהתיקונים הושפעו מכתביו.

מ"מ כיון שצדיקים גדולים אמרו שהוא גילה סודות רשב"י צריכים להאמין בפשטות שיש לזה שייכות גם לרשב"י. וכדאי הוא ר"ש לסמוך עליו גם בשעת הדחק.

ולגבי ל"ג בעומר שהוא יום הילולא ושמחה וכן העלייה למירון נתקנה לפני רבות בשנים ללא קשר דוקא לזוהר.

עיין כאן גילויים מעניינים בענין.

וה' יאיר עינינו ויצילנו משגיאות.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' מאי 23, 2024 3:43 pm

לפי כל הכתבים של אותיות סת"ם הותיקים בזמן חז"ל והגאונים כתבו אות ה"א כשרגל השמאלית דומה לאות ו' ויש אפילו שהתחבר לגג דלא כמשמעות חז"ל שיש להשאיר רווח מה ביניהם. בזמן הרא"ש ועוד קודם אצל האשכנזים כתבו הרגל השמאלית כמו נקודה כנראה בעקבות קבלת החסיד, ואילו ברוב ספרד כתבו כאות ו' ויש מראשוני ספרד שהכשירו אף אם נוגע בגג באופן דק (תשב"ץ).

אחרי שהרמד"ל גילה הזוהר החלה כנראה להתפשט המנהג לכתוב כמו נקודה. אלא שכעת מצאנו כתבים ישנים של הרמד"ל (ר' משה ליאון) בהם הוא כותב בשם מקובלים כמו "יעקב איש תבץ" ויצחק הפרוש ועוד שיש לעשות נקודה ולא ואו כמו שעושים באשכנז, ואח"כ גם מצינו כן בזוהר חדש.
צילום מסך 2024-05-23 200604.png
צילום מסך 2024-05-23 200604.png (216.75 KiB) נצפה 2023 פעמים



וכן בהקדמת בראשית" רְתִיכָא דָא, מִיכָאֵל גַּבְרִיאֵל רְפָאֵל אוֹרִיאֵל, אִלֵּין אִינוּן אַרְבַּע, וְחָדָא נְקוּדָה דְּקָיְימָא עֲלַיְיהוּ אִינוּן ה''א. וְלָא אִיקְרֵי ה''א דָּא, אֶלָּא בְּרָזָא דְּאִלֵּין אַרְבַּע, וּנְקוּדָה בַּתְרָאָה דְּשַׁרְיָיא עֲלַיְיהוּ. וְרָזָא דְּה''א דָּא דל''ת הֲוַת, וְהַהוּא נְקוּדָה דְּשָׁרְיָיא עֲלַיְיהוּ בְּאֶמְצָעִיתָא אִתְעֲבֵיד ה''א.


מצורף תמונת ס"ת אשכנזי מהמאה ה11

אשכנזי מאה 11.jpg
אשכנזי מאה 11.jpg (138.24 KiB) נצפה 2080 פעמים


ס"ת מזמן הגאונים:
צילום מסך 2024-05-24 153335.png
צילום מסך 2024-05-24 153335.png (95.04 KiB) נצפה 1968 פעמים


גם צורת הד' שונתה למרובעת וישרה ע"פ קבלה. לשון הרמד"ל:
צילום מסך 2024-05-24 144041.png
צילום מסך 2024-05-24 144041.png (124.89 KiB) נצפה 1968 פעמים


וכן בתיקו"ז יש לרוב שהאותיות הם כצורת הניקוד כגון:
הזוהר המתורגם - תיקוני הזוהר
מִי הוּא הַמַּפְתֵּחַ שֶׁלָּהּ? פַּתָּ''ח, וְזֶה ו', וְהוּא נָטוּי כְּמוֹ זֶה.
קבצים מצורפים
צילום מסך 2024-05-23 131827.png
צילום מסך 2024-05-23 131827.png (34.14 KiB) נצפה 2100 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב א' מאי 26, 2024 6:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' מאי 24, 2024 6:36 pm

יעקב איש תבץ.pdf
(686.6 KiB) הורד 62 פעמים
מעשה באנשי תבץ הסנהדרין והראב"ד

מעשה בקרטינאי הרופא היהודי

קרטינאי.pdf
(2.42 MiB) הורד 21 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ב' יוני 10, 2024 4:22 pm, נערך 9 פעמים בסך הכל.

אברהם שרייבר
הודעות: 148
הצטרף: ה' פברואר 22, 2024 12:05 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי אברהם שרייבר » ו' מאי 24, 2024 6:47 pm

תמה אני על הודעות הרב יושב הארץ פה בפורום בעניין ספר הזוהר הק', שהם ברוח לא מקובלת אצל החרדים את דבר ה', וחברי הפורום נמנים בין אלו...
נערך לאחרונה על ידי אברהם שרייבר ב ו' מאי 24, 2024 7:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ו' מאי 24, 2024 6:52 pm

אני מביא ראיות לשי' הנודע ביהודה החתם סופר והיעב"ץ.

סיכום כל המאמרים עם תגליות חדשות שלא נודעו עד כה.
קבצים מצורפים
אסופת בירורים בעניין ספר הזוהר זמן חיבורו ומחברו.pdf
(19.28 MiB) הורד 4 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב א' יוני 16, 2024 5:34 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' יוני 13, 2024 5:22 pm

עוד 2 ראיות דלא כיעב"ץ והקאמרנא. שאת ספר הזוהר חיבר חכם קדמון ורק התיקונים מאוחרים:

א. וְהַמַשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ. אִלֵּין אִינּוּן דְּקָא מִשְׁתַּדְּלִין בְּזֹהַר דָּא, פָּתְחוּ תָּנָאִין וַאֲמוֹרָאִין וְאָמְרוּ, רַעְיָא מְהֵימָנָא, אַנְתְּ הֲוִית יְדַע כָּל דָּא, "וְעַל יְדָךְ הִיא אִתְגַּלְיָיא"

ב. זוהר חדש תנינא:
קָמוּ כֻלָּם בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה וְהַמַּלְאָכִים, וְאָמְרוּ, מִי הוּא שֶׁגִּלָּה הַסּוֹדוֹת הַלָּלוּ? אֶלָּא וַדַּאי זֶהוּ שֶׁנִּקְרָא סֵפֶר הַזֹּהַר, בַּדַּרְגָּה שֶׁלּוֹ, אָמְרוּ נִשְׁמָתִין דִּמְתִיבְתָּא עִלָּאָה, וַדַּאי הַאי אִיהוּ דְּדַרְגֵּהּ עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא דְּעָתִיד לְאִתְגַּלְּיָא בְּדָרָא דְּמַלְכָּא מְשִׁיחָא אִתְגַּלְּיָא בֵּהּ. וְרָזָא דְּמִלָּא קְרָא אוֹכַח, מַ'ה שֶּׁהָיָ'ה הוּא שֶׁיִּהְיֶ'ה. וּבָהּ מִמְּכוֹ''ן שִׁבְתּ''וֹ הִשְׁגִּי''חַ אֶל כָּל יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ. ובהמשך.... וַיִּפֶן כֹּ'ה וָכֹ'ה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ. אֵין בָּהֶם אֶחָד שֶׁהָרַג אֶת הַנָּחָשׁ. וְהַכָּרוֹזִים יוֹצְאִים: מִי שֶׁנִּצַּח בַּקְּרָב וְהָרַג אֶת הַנָּחָשׁ, תִּהְיֶה הַהֲלָכָה שֶׁלּוֹ וְהִיא אֲרוּסָה לְמֹשֶׁה, הֲלָכָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי, וַעֲדַיִן אֵינָהּ נְשׂוּאָה לוֹ, עַד שֶׁיַּהֲרֹג הַנָּחָשׁ וְיִכָּנֵס לָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה. קוּם אַנְתְּ רָעֲיָא מְהֵימָנָא,. בְּקַדְמִיתָא מָחִית לֵהּ עַל יַמָּא. כְּעָן קוּם מָחֵי לֵהּ בְּיַמָּא דְּאוֹרַיְתָא בְּקֻלְמוֹס דִּילָךְ בִּדְרוֹעָא דִּילָךְ בְּיָד דִּילָךְ.

ומכאן ראיה נחרצת שמי שגילה הסודות גם של "ספר הזוהר" הוא "משה" צדיק שגר בעולם הזה ומתכנה רעיא מהימנא שם ובתיקונים, ע"ש שמו, ומה שהיה כבר הוא שיהיה היינו שיתגלה שוב בדרא בתראה, ואת סודותיו גילה בהשבעות הקולמוס דיליה. וראה בסוף זוהר חדש תנינא שאז קיבל רשות לומר את השבעים תיקונים דבראשית: רִבּוֹן הָעוֹלָם, יְהִי רְצוֹנְךְ לְקַיֵּם בִּי וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךְ וְהוֹרֵיתִיךְ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר. שֶׁלֹּא בִּשְׁבִיל כְּבוֹדִי עָשִׂיתִי, אֶלָּא לִפְתֹּחַ דְּבָרִים לִפְנֵי שְׁכִינָתְךְ. פָּתַח וְאָמַר פַּעַם שְׁנִיָּה. סוֹ''ד ה' לִירֵאָיו, הוּא שִׁבְעִים פָּנִים שֶׁל סִתְרֵי תוֹרָה שֶׁצָּרִיךְ לְפָרֵשׁ בָּהֶם שִׁבְעִים פְּעָמִים בַּמַּעֲשֶׂה שֶׁל הַפָּרָשָׁה הַזּוֹ שֶׁל בְּרֵאשִׁית.

וכן נמצא שם התפילה שאמר האי רעיא מהימנא קודם חיבור הזוהר שהוא העתק מילה במילה לתפילה שחיבר הרב אברהם אבולעפיה בספריו, וגם הנ"ל כתב שע"י קולמוסו וחיבוריו יביא הגאולה. "הודיעני את קץ הגלות וזמן התחלת הגאולה. הוא הכריחני להתפאר בנבואה".
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ש' יוני 15, 2024 9:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4819
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יוני 13, 2024 5:35 pm

איפה ראית שמשה הוא צדיק שגר בעולם הזה ומתכנה וכו' על שם שמו, ולא נשמת משה רבינו שהתגלתה למי שהתגלתה? ומפורש כאן שהוא שמחה את הנחש כבר על הים ביציאת מצרים.

יושב הארץ
הודעות: 808
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: יחסו של הנודע ביהודה לזוהר והקבלה

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' יוני 13, 2024 5:41 pm

א. דברי הר"י מקומרנא:

ובסוף ימי רבנן סבוראי תחלת הגאונים, היה איש קדוש אחד שהיה בו נשמת משה רבנו ממש, שהרי משה מגולגל בכל דור ודור, והוא עסק בספר הזוהר בקדושה וטהרה וסידר אותו סדר נאה על הפרשיות של תורה, ומרוב קדושתו זכה שנתגלו אליו כל החברייא, רבי שמעון בן יוחאי עם חבריו, וכל הנשמות ממתיבתא דרקיעא, ואליהו זכור לטוב היה מצוי בכל שעה, והוא חיבר ספר "רעיא מהימנא", וקרא לזוהר חיבורא קדמאה. גם סידר ספר התיקונים, שנתחבר במערה עם רבי אלעזר בנו, והוסיף בו כמה דברים מן הזוהר, וגם דבריו וחידושיו, ואל תתמה על זה, שהרי מרן האריז"ל החי, היו לו כל אלו המדריגות, יותר הרבה מזה, ומה תתמה אם היה כמותו בין הגאונים וספר רעיא מהימנא ותיקונים, עמוק עמוק אין מי שישיגנו אלא לאיש אשר רוח אלקים בו , כמו למרן האריז"ל בכל אות ואות ממש, יש בו רזין סתימין ורזין פליאין עד אין לשער ולהעריך, ולא נמצא עמקות כמותו בכל ספר הזוהר. ובמקום אחר הוסיף: ויש לזה ראיות למאות שהוא היה אדם צדיק מעונה בעוני ועינוי, בדוחק ובבזיון בין ערב רב ובצער גדול.."

ב. בהקדמת תיקו"ז: וְעוֹד, כֵּן אִישׁ נוֹדֵד מִמְּקוֹמוֹ, זֶה מֹשֶׁה, שֶׁכָּתוּב וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד, שֶׁגֹּרְשָׁה רוּחוֹ אַחֲרֵיהֶם. וְעוֹד, כֵּן אִישׁ נוֹדֵד מִמְּקוֹמוֹ - מִי שֶׁהוּא אִישׁ צַדִּיק שֶׁהוֹלֵךְ נָע וָנָד מִמְּקוֹמוֹ כְּמוֹ הַשְּׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ, וְאַף כָּךְ הִיא רוֹגֶזֶת יוֹתֵר עַל נָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ לְכוּ לַחֲמוּ בְלַחְמִי, שֶׁהוּא קַמְּצָן, נָבָל בְּמָמוֹנוֹ נָבָל שְׁמוֹ, שֶׁאֵינוֹ נָדִיב וְאֵינוֹ מִזֶּרַע הָאָבוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר עֲלֵיהֶם נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ, שֶׁהֲרֵי קַמְּצָן הוּא עֲנִי הַדַּעַת (קמצן על אחד שלא מחלק כספו היא מילה מחודשת מזמן רש"י), אַחַר שֶׁלֹּא עוֹשֶׂה חֶסֶד לְבַעֲלֵי תוֹרָה לִהְיוֹת מַחֲזִיק בִּידֵיהֶם. ואילו על הרמד"ל נמצא בעדות הר"י מן עכו שהיה נד בדרכים ומפזר כספו לעניים: "כי ר' משה הנז' היה כותב סודות ונפלאות לעשירים, אשר במלכות ההוא, ולוקח בהם מתנות רבות זהב וכסף, ואותו היום כל מה שהיה מרויח היה מפזר, עד שביום מותו לא נשאר לו אפילו פרוטה".

ג. וְכֹלָּא אִתְעַכֵּב עַד דְּיֵיתֵי שִׁילֹה דְּאִיהוּ מֹשֶׁה בְּגִימַטְרִיָּא מָ''ה, אַרְבָּעִין וְחָמֵשׁ שְׁנִין בָּתַר אֶלֶף וּמָאתָן שְׁנִין. היינו 1245 שנה אחרי החורבן שהיה בשנת ד' תתכ"ח. נמצא כי משה מחבר הרע"מ יהיה הגואל בשנת ע"ב לאלף השישי.

ד. אר"ש חברייא בודאי קב"ה אסתכם עמנא עילאין ותתאין למהוי בהאי חבורא זכאה דרא דהאי אתגלייא ביה דעתיד כוליה האי לאתחדשא ע"י דמשה בדרא בתראה לקיימא קרא מ"ה שהי"ה הוא שיהיה. )זַכָּאָה דָרָא דְהַאי אִתְגַּלְיָיא בֵיהּ, דְּעָתִיד כּוּלֵי הַאי לְאִתְחַדְּשָׁא עַל יְדָא דְמֹשֶׁה בְּסוֹף יוֹמַיָּא בְדָרָא בַתְרָאָה, לְקַיְימָא קְרָא (קהלת א ט) מַ''ה שֶּׁ''הָיָה ה''וּא שֶׁיִּהְיֶה, וּבֵיהּ (דף קיב ע''א) (תהלים לג יד) מִ מֲּכוֹן שִׁ בְתּוֹ הִ שְׁגִּיחַ, (שם קמד טו) אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָ''ה לּוֹ בְּגִימַטְרִיָּא מֹשֶׁ''ה, אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיהו''ה אלהי''ו, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר (קהלת א ד) דּוֹר הוֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְלֵית דּוֹר פָּחוּת מִשִּׁשִּׁים רִבּוֹא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר (תהלים קה ה) דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר, וְאִתְפַּשְׁטוּתֵיהּ הוּא בְכָל דָּרָא וְדָרָא, בְכָל צַדִּיק וְחָכָם דְּמִתְעַסֵּק בְּאוֹרַיְיתָא (תיקון ס"ט).

ה. הַזּוֹקֵף זוֹקֵף בְּשֵׁם, דַּרְגָּא דְּמֹשֶׁה רַבֵּינוּ לְעֵילָּא, וּמֹשֶׁה לְתַתָּא, בֵּיהּ יְקוּמוּן כָּל יִשְׂרָאֵל , בשנת ע"ב. (רע"מ משפטים)

ו. בספר הזוהר וארא כג.: רומז ש"משה" חיבר הזוהר: כָּתוּב (דניאל יב) וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד. וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ, מִי הֵם הַמַּשְׂכִּילִים? אֶלָּא זֶהוּ אוֹתוֹ חָכָם שֶׁיִּסְתַּכֵּל עַל דְּבָרִים מֵעַצְמוֹ שֶׁלֹּא יְכוֹלִים בְּנֵי אָדָם לְדַבֵּר בַּפֶּה, וּלְאֵלֶּה קוֹרְאִים מַשְׂכִּילִים. יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ. מִי [הזהר] הוּא הָרָקִיעַ? זֶהוּ הָרָקִיעַ שֶׁל מֹשֶׁה, שֶׁעוֹמֶדֶת בָּאֶמְצַע, וְהַזֹּהַר שֶׁלּוֹ הוּא נִסְתָּר וְלֹא הִתְגַּלָּה מֵהַגָּוֶן שֶׁלּוֹ.
וברע"מ: פָּתְחוּ תָּנָאִין וַאֲמוֹרָאִין וְאָמְרוּ, רַעְיָא מְהֵימָנָא, אַנְתְּ הֲוִית יְדַע כָּל דָּא, "וְעַל יְדָךְ הִיא אִתְגַּלְיָיא", אֲבָל בַּעֲנָוָה דִּילָךְ, דְּאִתְּמַר בָּךְ (במדבר יב) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד.

וכבר רמז כן הרמד"ל בספרו משכן העדות בשנת ה' נ"ג דהוא האי משה רע"מ:

בראותי אני ענייני בני העולם במחשבות זרות ודעות נפסדות חיצונות בעניינים הללו, ודור הולך ודור בא, והדעת הנפסדת לעולם עומדת, ואין רואה ואין שומע ואין מקיץ כי כלם ישנים כי תרדמת יי' נפלה עליהם לא לשאול ולא לקרוא ולא לדקדק, הוצרכתי לכתוב ולגנוז ולעיין כדי לגלותי [!] לכל משכיל ולהודיע כל הדברים האלה אשר החכמים הקדושים הקדמונים עמלו בהם כל ימותיהם שהם מפוזרים בתלמוד ובדבריהם ובמצפוניהם יקרים וצפונים וטמונים מפנינים והשער סגרו עליהם והעלימו כל ספריהם העמוקים וראו שאין ראוי לגלותם ולפרסם אותם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 303 אורחים