טפח כתב:
לגופו של עניין, לאחר כל המלים הקשות, מישהו יכול להתייחס לטענה העקרונית שלו? דברים בגו?1. "גם אנחנו מאמינים שלימוד התורה שומר על עם ישראל" - ובכן, לא. אני למשל לגמרי לא מאמין בזה. למען האמת מדובר בקשקוש חרדי די חדש שנולד כמענה לטענות בדבר ההשתמטות החרדית המבישה, כאילו גם הם נושאים באיזשהו נטל. קשה למצוא לדעה הזו מקורות בספרות הקדומה, למעט כמה מימרות אגדיות שהוצאו מהקשרן (כשהגמרא אומרת "תורה מגנא ומצלא" היא מתכוונת שהעוסק בתורה ניצל מעבירות, לא ממוות).
ספרא פרשת בחוקותי פרשתא א
אם בחקותי תלכו [... וישבתם לבטח בארצכם. ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבר בארצכם] - מלמד שהמקום מתאוה שיהיו ישראל עמילים בתורה. וכן הוא אומר לו עמי שומע לי ישראל בדרכי יהלכו כמעט אויביהם אכניע ועל צריהם אשיב ידו. לו הקשבת למצותי ויהי כנהר שלומך וצדקתך כגלי הים. ויהי כחול זרעך וצאצאי מעיך כמעותיו לא יכרת ולא ישמד שמו מלפני. וכן הוא אומר מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי ולשמור את כל מצותי כל הימים למען ייטב להם ולבניהם לעולם. מלמד שהמקום מתאוה שיהו עמילים בתורה
מסכת מכות דף י/א
מאי דכתיב עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים - מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה
מסכת סנהדרין דף צד/ב
והיה ביום ההוא יסור סבלו מעל שכמך ועולו מעל צוארך וחובל עול מפני שמן - אמר רבי יצחק נפחא חובל עול של סנחריב מפני שמנו של חזקיהו שהיה דולק בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, מה עשה נעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו, בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ, מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה
שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד, אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו, ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון
צופה_ומביט כתב:לעיל באשכול או באשכול על הכרת הטוב לחיילי צה"ל וכיו"ב [לא זוכר בדיוק ואין בידי לחפש כרגע] הובאו עוד רבנים מהציבור הדתי לאומי שמזהירים מפני גיוס לצבא של היום בשל בעיות קשות מאד בשמירת הדת והיהדות שיש שם, באופן מערכתי ואנטי דתי-יהודי, ושאין שום אפשרות לשנות את זה, כי זה מוכתב עקרונית, אידיאולוגית, בידי כוחות הרשע שמנהלים את המדינה [וכידוע וראה לעיל]. ועכ"פ עד שיהיה שונה ובדוק ומנוסה לא שייך לגייס לשם חרדים/דתיים. זכור לי מהרב צוריאל זצ"ל ומהרב מלמד.
צופה_ומביט כתב:לגבי "לא אכפת שמתים בשבילם", יש בזה מעט דמגוגיה.
צופה_ומביט כתב:גדולי הדור = מנהיגי הדור, והם מדברים ברור, ולא בגלל העיתון, ח"ו.
קצת יותר אמונה בכוח ובנחיצות של שמירת תורה ומצוות וחובות הלבבות בהידור תשנה בעז"ה את כל ההסתכלות על "חינם" והמסתעף.
גם אנחנו רוצים שיישאו איתנו בנטל.
קשה גם לראות איך מאותה הסיבה עצמה מצד אחד מאשימים את החרדים בעשירות על חשבון אחרים ומצד שני מאשימים אותם בחיי דחק וניוון. מזכיר האשמות אחרות שנראות בדיוק ככה. סותרות זו את זו העיקר לתקוף את החרדי השנוא מקור כל רע.
צופה_ומביט כתב:בן המחבר כתב:אחרי שהסוסים ברחו מן האורווה, כשאין סיכוי לאותו חוק לעבור, נזכרו נתניהו וחברי הכנסת מיהדות התורה לתמוך בו...
להיפך. ככה עובדת פוליטיקה [אצל כולם] וככה עובדים [כולם] בפוליטיקה. ואידך זיל גמור.
צופה_ומביט כתב:אנחנו בני אדם, לא מלאכי השרת. עושים את ההשתדלות שנראית נכונה כפי השגתנו, ולפעמים זה מצליח ולפעמים לא.
בן אליהו כתב:רוב דבריו בעניין זה, ובוודאי ליבת הדברים, אמת צרופה ומזוקקת.
יתר על כן, הקריקטורה במקור ראשון הינה לחלוטין אמת צרופה ומזוקקת, נקייה מכל שמץ של פגיעה בערך ומצוות לימוד תורה, ונקייה גם מפגיעה בכבודו של אדם כל שהוא מישראל.
צופה_ומביט כתב:בנקודה הזו אין כאן אלא פשוט ויכוח נקודתי בינך לבין שועלים פוליטיים ותיקים מה היה הנכון לעשות בנושא מסוים בהקשר פוליטי מסוים.
אין כאן שום עניין עקרוני אלא הבעת חוות דעתך האישית על החלטה ספציפית. שיהיה. קח מספר.
אני מבין שעם החלטות הממשלה והצבא [היינו "המדינה", כן?] בענייני שלטון וביטחון אתה כן מסכים ושלם?
כל זה לפני ההנחה שנציגינו אינם פועלים על דעת עצמם אלא שלוחי דרבנן. שאז זה כבר עניין אחר לגמרי.
צופה_ומביט כתב:ההנחות שלך לא נכונות. עכ"פ לא ברור לי על סמך מה אתה כ"כ בטוח בהן.
טפח כתב:צופה_ומביט כתב:ההנחות שלך לא נכונות. עכ"פ לא ברור לי על סמך מה אתה כ"כ בטוח בהן.
מתוך גל של עצמות טפח על טפח על רום טפח מרובע שהפכתי ונעשיתי בשעה שנתת בי עיניך, רבינו צופה ומביט, שכולו מלא עיניים של אש כחולה מלהטת וסילון של מרה נזרקת מתוכה, באתי לעמוד ולחנן לפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מידותיך ותגלה לי איה אותה הנחה בלתי נכונה השוברת חצי גופו של אדם. חלילה לי להעלות על דל מחשבתי לחמוס את זמנך הקצוב ולדרוש ממך להסביר ולהוכיח את טעותה, ואולם אל נא יחר לאדוני ואבקשה אך הפעם שלא ישיב פני ריקם ויצביע על אותה הנחה שגויה מיסודה, שגרמה לחרי האף הגדול הזה.
צופה_ומביט כתב:אולי מישהו אחר יתנדב להסביר לך.
צופה_ומביט כתב:לא חלמתי להגיב.
רק התעוררתי מלשונו לסוד הגלגול, שכבר מזמן חשדתי בו.
דרומי כתב:סוף סוף כותב מישהו לענין...
הרואה כתב:הרב אילעאי עופרן:
(כשהגמרא אומרת "תורה מגנא ומצלא" היא מתכוונת שהעוסק בתורה ניצל מעבירות, לא ממוות).
דרומי כתב:סוף סוף כותב מישהו לענין...
עקביה כתב:.
משה גוטמן יכול להתווכח עם בריק, אבל אין לדעתו משקל רב.
דרומי כתב:סוף סוף כותב מישהו לענין...
צופה_ומביט כתב:בנקודה הזו אין כאן אלא פשוט ויכוח נקודתי בינך לבין שועלים פוליטיים ותיקים.
צופה_ומביט כתב:על זה בדיוק עניתי לך. ההנחות שלך לא נכונות.
טפח כתב:צופה_ומביט כתב:בנקודה הזו אין כאן אלא פשוט ויכוח נקודתי בינך לבין שועלים פוליטיים ותיקים.
חוק הרבנים הוא הדבר הכי מיותר שעולה להצבעה בעיתוי הכי מיותר. לא אגזים אם אומר שהמאבק הזה, בזמן שעם ישראל נלחם על עצם קיומו בארצו - הוא אחד מרגעי השפל הנמוכים ביותר שידעה ש"ס אי פעם. ליקוי מאורות על מלא. התנתקות מרחשי ליבו של רוב עם ישראל לטובת אינטרס של קומץ עסקנים ומקורבים לצלחת.
מי שבעיצומם של ימי מלחמה מדממים מפנה את משאביו למשבר פוליטי סביב חוק מפלג שעוסק בשינוי כללי המשחק לטובת הסדרים וג'ובים, מוכיח כי הוא אינו מתאים לתפקיד ציבורי. צריך קצת שכל וטקט בזמן שהמדינה נלחמת על חייה.
זה לא עולם התורה ולא יסודות הדת. מאחורי המילים הגבוהות בחוק הזה עומד מפעל משרות ושינוי שיטת הבחירה כדי לאפשר לרבנים אהודים על ש"ס לזכות בתפקידים. זה גבולי מאוד גם בימים כתיקונם, על אחת כמה וכמה בזמן כל כך קריטי בחיי האומה ועולם התורה.
אין פה יראת שמים, הקב"ה לא נמצא באירוע הזה.
צופה_ומביט כתב:אבל אם כבר הבאת: לגבי חוק הרבנים, וש"ס [משפחת יוסף-דרעי המורחבת] ומפעל המשרות שלה, והעיתוי, וכו' - אני מצטרף לכל מילה שלך, ואילו הייתי אני כותב את זה הייתי כותב הרבה הרבה הרבה יותר חריף.
טפח כתב:צופה_ומביט כתב:לא חלמתי להגיב.
רק התעוררתי מלשונו לסוד הגלגול, שכבר מזמן חשדתי בו.
שבעים ושבעה גלגולים ולא תאומו של פרנקל...
אליסף כתב:טפח כתב:צופה_ומביט כתב:לא חלמתי להגיב.
רק התעוררתי מלשונו לסוד הגלגול, שכבר מזמן חשדתי בו.
שבעים ושבעה גלגולים ולא תאומו של פרנקל...
גרוינם!! התגעגענו!
אברהם פריינד
י"ד סיון התשפ"ד 20.06.24 | 12:34
קריקטורה בעיתון 'מקור ראשון' צילום: שי צ'רקה, מקור ראשון
הרב דרור אריה, רב ומחנך בישיבת ההסדר בשדרות, ומראשי הארגונים לחיזוק הזהות היהודית התייחס לקמפיין נגד בחורי הישיבות ואומר כי חלקים מהמגזר שמגיעים מהציונות הדתית קשרו קשר רעיוני עם מפגינים ממחאת קפלן ואחים לנשק והם שותפים בתמימות בקמפיין להכפשת והשחרת הציבור החרדי לומדי התורה.
במסר ששלח הרב אריה למספר ראשי ישיבות במגזר החרדי הוא אומר כי "בשבוע שעבר פורסמה קריקטורה מבזה המושפעת מקמפיין מתוזמן ומתוזמר של כל מיני ארגונים כמו אחים לנשק וכוח קפלן, שמנסים להכפיש אותנו ולסכסך ולפלג בינינו. אגב, גם אנחנו מותקפים, גם לנו הם קוראים קיצוניים משיחיים, זה לא משנה מה נעשה הם ינסו לסכסך בינינו".
"בפרשת השבוע", הוסיף הרב אריה לראשי הישיבות, "אומרת התורה "ויהי בנסוע הארון ויאמר משה קומה השם ויפוצו אויבך וינוסו משנאיך מפניך", מה שהולך בראש המחנה זה ארון הברית. זאת התורה. כשהתורה מקיימים אותה, כשלומדים תורה בעיון ובעמל זה מוביל את המחנה לנצחון".
הרב אריה אומר כי בחורי הישיבות הם עמלים בתורה וכי מי שלומד צריך להמשיך בכל הכח: "חיזקו ואימצו אתם מתקנים את המחשבות, אתם מיישרים את הדעות אתם מטפלים בטהרת הלב בחיזוק הרוח. מה שאנחנו צריכים היום זה בעיקר רוח של גבורה. ואין גבורה, במקום שאין קדושה ואין אמונה. חזרנו לפה אחרי 2000 שנה מכוח התורה, מכוח חזון הנביאים, וננצח את הרשע הנוראי הזה מכוח מטיפוח הטוב ואין טוב אלא תורה.
כל אחד במשימה שלו, החיילים הגיבורים שלנו הצדיקים שלנו הולכים קדימה ואיתם תלמידי החכמים בני התורה באהבה באמונה יחד בעזרת השם באמונה ננצח, כולנו ביחד נושאים את האלונקה הזו של נצח ישראל. שום דבר לא יפריד בנינו".
יצוין כי עמדתו של הרב היא שמי שלא לומד חייב להתגייס ובלבד שתהיה מסגרת נאותה המתאימה לאורח החיים החרדי, מה שלא מתאפשר עקב אג'נדת השוויון שמובילה היוהל"ם בצה"ל.
עקביה כתב:הרואה כתב:הרב אילעאי עופרן:
(כשהגמרא אומרת "תורה מגנא ומצלא" היא מתכוונת שהעוסק בתורה ניצל מעבירות, לא ממוות).
זה לא נכון.
כפי שעולה מדברי הגמ' (סוטה כא.) ומפורש ברש"י, 'מגנא' היינו מייסורים וממוות, ו'מצלא' היינו מיצר הרע.
אמנם כן נכון לומר שההגנה (המדוברת שם) היא ללומד בלבד ולא לזולתו.
ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה, אמר 'אילת אהבים ויעלת חן', אם חן מעלה על לומדיה, אגוני לא מגנא.
תורת המן כתב:עקביה כתב:הרואה כתב:הרב אילעאי עופרן:
(כשהגמרא אומרת "תורה מגנא ומצלא" היא מתכוונת שהעוסק בתורה ניצל מעבירות, לא ממוות).
זה לא נכון.
כפי שעולה מדברי הגמ' (סוטה כא.) ומפורש ברש"י, 'מגנא' היינו מייסורים וממוות, ו'מצלא' היינו מיצר הרע.
אמנם כן נכון לומר שההגנה (המדוברת שם) היא ללומד בלבד ולא לזולתו.
וכן מפורש בכתובות עז: בענין בעלי ראתן, שהיה כנראה חולי מדבקת:ריב"ל מיכרך בהו ועסיק בתורה, אמר 'אילת אהבים ויעלת חן', אם חן מעלה על לומדיה, אגוני לא מגנא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים