על פריסת הידיים בהמשך למטה.
א.
ישנן "כּוֹסוֹת" מגוונות.
השימוש בתנך - ב "כּוֹס" יין ,הוא ישר והפוך: כסמל לקללה ולברכה, למוות ולחיים .
בשפה רבים הם הביטויים הסמליים שבמבט ראשון אין בהם קשר ישיר ומובהק לשימוש המסויים להם לשעות או לאירועים מסויימים. ובפועל הם עזי הבעה. מלאי רגש שפע קללות או ברכות .
וכבר נידונו בארוכה הביטויים 'לחיים' ופעולת 'השקת הכוסיות'.
ותוספת להם הוא השימוש הרב המגוון והחריף לטובה ולרעה בביטויים הנלווים למילה "כּוֹס"
אמנם באיכה היא נמצאת רק פעם אחת .
איכה ד,כא.
שִׂ֤ישִׂי וְשִׂמְחִי֙ בַּת־אֱד֔וֹם (יושבתי) [יוֹשֶׁ֖בֶת] בְּאֶ֣רֶץ ע֑וּץ גַּם־עָלַ֨יִךְ֙ תַּעֲבׇר־כּ֔וֹס תִּשְׁכְּרִ֖י וְתִתְעָרִֽי׃
אבל הנביא ירמיהו שניבא את איכה, מרבה להשתמש בדימויי ה "כּוֹס"
גם בנבואתיו שבספר ירמיהו.
ב.
ירמיהו טז, ז
וְלֹֽא־יִפְרְס֥וּ לָהֶ֛ם עַל־אֵ֖בֶל לְנַחֲמ֣וֹ עַל־מֵ֑ת וְלֹֽא־יַשְׁק֤וּ אוֹתָם֙ כּ֣וֹס תַּנְחוּמִ֔ים עַל־אָבִ֖יו וְעַל־אִמּֽוֹ
ירמיהו כה, טו
כִּ֣י כֹה֩ אָמַ֨ר ה' אֱלֹקי יִשְׂרָאֵל֙ אֵלַ֔י קַ֠ח אֶת־כּ֨וֹס הַיַּ֧יִן הַחֵמָ֛ה הַזֹּ֖את מִיָּדִ֑י וְהִשְׁקִיתָ֤ה אֹתוֹ֙ אֶת־כׇּל־הַגּוֹיִ֔ם ..
ירמיהו כה, יז
וָאֶקַּ֥ח אֶת־הַכּ֖וֹס מִיַּ֣ד ה' וָֽאַשְׁקֶה֙ אֶת־כׇּל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר־שְׁלָחַ֥נִי ה' אֲלֵיהֶֽם׃
ירמיהו כה, כח
וְהָיָ֗ה כִּ֧י יְמָאֲנ֛וּ לָקַֽחַת־הַכּ֥וֹס מִיָּדְךָ֖ לִשְׁתּ֑וֹת וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֗ם כֹּ֥ה אָמַ֛רה'צְבָא֖וֹת שָׁת֥וֹ תִשְׁתּֽוּ׃
ירמיהו מט, יב
כִּי־כֹ֣ה ׀ אָמַ֣ר ה' הִ֠נֵּה אֲשֶׁר־אֵ֨ין מִשְׁפָּטָ֜ם לִשְׁתּ֤וֹת הַכּוֹס֙ שָׁת֣וֹ יִשְׁתּ֔וּ וְאַתָּ֣ה ה֔וּא נָקֹ֖ה תִּנָּקֶ֑ה
לֹ֣א תִנָּקֶ֔ה כִּ֥י שָׁתֹ֖ה תִּשְׁתֶּֽה׃
ירמיהו נא, ז
כּוֹס־זָהָ֤ב בָּבֶל֙ בְּיַדה' מְשַׁכֶּ֖רֶת כׇּל־הָאָ֑רֶץ מִיֵּינָהּ֙ שָׁת֣וּ גוֹיִ֔ם עַל־כֵּ֖ן יִתְהֹלְל֥וּ גוֹיִֽם׃
ג.
השני לו דוד המלך בתהילים.
תהילים יא, ו
יַמְטֵ֥ר עַל־רְשָׁעִ֗ים פַּ֫חִ֥ים אֵ֣שׁ וְ֭גׇפְרִית וְר֥וּחַ זִלְעָפ֗וֹת מְנָ֣ת כּוֹסָֽם׃
תהילים טז, ה
ה' מְנָת־חֶלְקִ֥י וְכוֹסִ֑י אַ֝תָּ֗ה תּוֹמִ֥יךְ גּוֹרָלִֽי׃
תהילים כג, ה
תַּעֲרֹ֬ךְ לְפָנַ֨י ׀ שֻׁלְחָ֗ן נֶ֥גֶד צֹרְרָ֑י דִּשַּׁ֖נְתָּ בַשֶּׁ֥מֶן רֹ֝אשִׁ֗י כּוֹסִ֥י רְוָיָֽה׃
תהילים עה, ט
כִּ֤י כ֪וֹס בְּֽיַד ה' וְיַ֤יִן חָמַ֨ר ׀ מָ֥לֵא מֶסֶךְ֮ וַיַּגֵּ֪ר מִ֫זֶּ֥ה אַךְ־שְׁ֭מָרֶיהָ יִמְצ֣וּ יִשְׁתּ֑וּ כֹּ֝֗ל
רִשְׁעֵי־אָֽרֶץ׃
תהילים קטז, יג
כּוֹס־יְשׁוּע֥וֹת אֶשָּׂ֑א וּבְשֵׁ֖ם ה' אֶקְרָֽא׃
ד.
בישעיהו רק שלוש פעמים -
אבל הם מהמליצות האימתניות היותר נפוצות:
ישעיהו נא, יז
הִתְעוֹרְרִ֣י הִֽתְעוֹרְרִ֗י ק֚וּמִי יְר֣וּשָׁלִַ֔ם אֲשֶׁ֥ר שָׁתִ֛ית מִיַּ֥ד ה' אֶת־כּ֣וֹס חֲמָת֑וֹ אֶת־קֻבַּ֜עַת
כּ֧וֹס הַתַּרְעֵלָ֛ה שָׁתִ֖ית מָצִֽית׃
ישעיהו נא, כב
כֹּֽה־אָמַ֞ר אֲדֹנַ֣יִךְ ה' וֵאלֹהַ֨יִךְ֙ יָרִ֣יב עַמּ֔וֹ הִנֵּ֥ה לָקַ֛חְתִּי מִיָּדֵ֖ךְ אֶת־כּ֣וֹס הַתַּרְעֵלָ֑ה אֶת־קֻבַּ֨עַת֙ כּ֣וֹס חֲמָתִ֔י לֹא־תוֹסִ֥יפִי לִשְׁתּוֹתָ֖הּ עֽוֹד׃
וביחזקאל פעם אחת .
יחזקאל כג, לג
שִׁכָּר֥וֹן וְיָג֖וֹן תִּמָּלֵ֑אִי כּ֚וֹס שַׁמָּ֣ה וּשְׁמָמָ֔ה כּ֖וֹס אֲחוֹתֵ֥ךְ שֹׁמְרֽוֹן׃
ה.
באם נציג חלקם יחד אנו נקבל אוסף של "כּוֹסות" -
כּ֔וֹס תִּשְׁכְּרִ֖י. כּ֨וֹס הַיַּ֧יִן הַחֵמָ֛ה . זִלְעָפ֗וֹת מְנָ֣ת כּוֹסָֽם. כּ֣וֹס חֲמָת֑וֹ. קֻבַּ֜עַת כּ֧וֹס הַתַּרְעֵלָ֛ה. כּ֚וֹס שַׁמָּ֣ה וּשְׁמָמָ֔ה . כּ֣וֹס תַּנְחוּמִ֔ים. כּוֹס־יְשׁוּע֥וֹת. ה' מְנָת־חֶלְקִ֥י וְכוֹסִ֑י. כּוֹסִ֥י רְוָיָֽה.
לְחֵימָה ולנחמה, לשיכרות ולרוייה. לתרעלה ולישועה. לזלעפות ולישועות. כּ֚וֹס שְׁמָמָ֔ה וכּוֹס־זָהָ֤ב.
יה"ר שימלא ה' משאלותינו וכּוֹסוֹתֵינוּ לטובה ולברכה, בתנחומים ובישועות - בב"א.
בהמשך בעה"י - עם\בלי ידיים.