מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איידי דזוטר מירכס

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2263
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' אוגוסט 18, 2024 5:38 pm

פולסברג כתב:מתוך ספרו של ר' מנשה קליין בעל המשנה הלכות. לא יאומן: האדמו''ר מפשעווארסק מגיד מישרים בyoung israel. היו ימים...

יאנג איזראעל דהאי שעתא אינו כיאנג איזראעל דהאידנא.
כמו ש'צעירי אגודת ישראל' - בשנות הבראשית, אינו ענין עם המחנה המפלגתי של 'צא"י' (רק כאן זה הפך לכיון השני).

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 27, 2024 11:41 am

תיאור של השואה בפולין נמצא בספר חזון איש אבהע"ז סי' לא

פרס בין בבל ובין מדי, ובפרס מאה עירות של יהודים אלף נפש בכל עיר, ונלחמה מדי בפרס וכבשה שבעים עיר, חזרה בבל וכבשה שלושים עיר הנותרות, חזרה מדי וגרשה את בבל מהשלושים עיר ועוד כבשה חלק הארץ של בבל, חזרה בבל וגברה על המדיים וגרשום מכל הארץ פרס וכבשה כל ארץ מדי, בזמן שנכנסו המדיים לפרס הצרו מאד את היהודים במכה וחרפה אבל השאירום בחיים ונתנו להם להתפרנס, רק במקרים בודדים הרגו יחידים בעלילות קלות, כשנכנסו המדיים לערי היהודים היו מהן שברחו לעיירות הסמוכות לבבל, וכשנכנסו הבבלים לשלושים העיירות היו שם יהודים שברחו משבעים העירות שכבשו המדיים, הבבלים הגלו יהודים הרבה לעומק ארצם, כשגברו הבבליים על המדיים שפכו המדיים את חמתם ביהודים והרגום, וסדרו גייס שעבר מעיר לעיר וכנס את כל היהודים והבריחם אל הבורות שהכין להם לקברות ושמה ירה עליהם וקברם בעודם בחיים, ויש שדנם בשריפה ובשאר מיתות משונות, כשנגמרה המלחמה נתברר כי לא נשארו ממאת אלף יהודים הפרסים בחיים רק מיעוטם, המיעוט שניצול מיד המדיים היה בחמישה סוגים. א. אותם שהגלו הבבליים לעומק ארצם. ב. אותם שהמדיים מצאו אותם לראויים לאומנות ולעבודה, ולא הרגום ולקחו אותם לעבודה, וכשגברו עליהם הבבליים לא הספיקו להרגם ונשארו בחיים. ג. אותם שהיה להם הכרה עם אינם יהודים חמרים ועגלונים והיה בידם כסף תועפות, ועלתה בידם שהעבירום העגלונים בחביון לחוץ לגבול המדיים. ד. אותם שהיו להם מרחמים אינם יהודים שהחביאום מיד הרוצחים. ה. אותם שהחביאו עצמם ביערות וחיו שם עד גמר המלחמה.

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 27, 2024 11:42 am

מגילה יז:
ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים? דכתיב ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא.
וכיון שנתקבצו גליות נעשה דין ברשעים, שנאמר ואשיבה ידי עליך ואצרף כבר סיגיך וכתיב ואשיבה שפטיך כבראשנה.
וכיון שנעשה דין מן הרשעים כלו המינים וכולל זדים עמהם שנאמר ושבר פשעים וחטאים יחדו.
וכיון שכלו המינים מתרוממת קרן צדיקים דכתיב וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק.

וישעיהו הנביא אומר -
כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ וּבְשָׁלוֹם תּוּבָלוּן הֶהָרִים וְהַגְּבָעוֹת יִפְצְחוּ לִפְנֵיכֶם רִנָּה וְכָל עֲצֵי הַשָּׂדֶה יִמְחֲאוּ כָף:
תַּחַת הַנַּעֲצוּץ יַעֲלֶה בְרוֹשׁ וְתַחַת הַסִּרְפַּד יַעֲלֶה הֲדַס וְהָיָה לַייָ לְשֵׁם לְאוֹת עוֹלָם לֹא יִכָּרֵת:
ופירש"י -
כי בשמחה תצאו - מן הגלות:
ההרים והגבעות יפצחו לפניכם רנה - שיתנו לכם פריים וצמחם ויהנו (ירוננו) יושביה':
תחת הנעצוץ וגומר - רבותינו דרשו תחת הרשעים יעלו צדיקים:
נעצוץ וסרפד - מיני קוצים הם כלו' הרשעים יאבדו והצדיקים יטלו ממשלתם:

ספרים וועלט
הודעות: 1266
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אוגוסט 27, 2024 5:29 pm

עושה חדשות כתב:תיאור של השואה בפולין נמצא בספר חזון איש אבהע"ז סי' לא

פרס בין בבל ובין מדי, ובפרס מאה עירות של יהודים אלף נפש בכל עיר, ונלחמה מדי בפרס וכבשה שבעים עיר, חזרה בבל וכבשה שלושים עיר הנותרות, חזרה מדי וגרשה את בבל מהשלושים עיר ועוד כבשה חלק הארץ של בבל, חזרה בבל וגברה על המדיים וגרשום מכל הארץ פרס וכבשה כל ארץ מדי, בזמן שנכנסו המדיים לפרס הצרו מאד את היהודים במכה וחרפה אבל השאירום בחיים ונתנו להם להתפרנס, רק במקרים בודדים הרגו יחידים בעלילות קלות, כשנכנסו המדיים לערי היהודים היו מהן שברחו לעיירות הסמוכות לבבל, וכשנכנסו הבבלים לשלושים העיירות היו שם יהודים שברחו משבעים העירות שכבשו המדיים, הבבלים הגלו יהודים הרבה לעומק ארצם, כשגברו הבבליים על המדיים שפכו המדיים את חמתם ביהודים והרגום, וסדרו גייס שעבר מעיר לעיר וכנס את כל היהודים והבריחם אל הבורות שהכין להם לקברות ושמה ירה עליהם וקברם בעודם בחיים, ויש שדנם בשריפה ובשאר מיתות משונות, כשנגמרה המלחמה נתברר כי לא נשארו ממאת אלף יהודים הפרסים בחיים רק מיעוטם, המיעוט שניצול מיד המדיים היה בחמישה סוגים. א. אותם שהגלו הבבליים לעומק ארצם. ב. אותם שהמדיים מצאו אותם לראויים לאומנות ולעבודה, ולא הרגום ולקחו אותם לעבודה, וכשגברו עליהם הבבליים לא הספיקו להרגם ונשארו בחיים. ג. אותם שהיה להם הכרה עם אינם יהודים חמרים ועגלונים והיה בידם כסף תועפות, ועלתה בידם שהעבירום העגלונים בחביון לחוץ לגבול המדיים. ד. אותם שהיו להם מרחמים אינם יהודים שהחביאום מיד הרוצחים. ה. אותם שהחביאו עצמם ביערות וחיו שם עד גמר המלחמה.


כמובן שהנמשל הוא פרס = פולין. אך מי הוא בבל ופרס? מי הוא גרמניה ומי הוא רוסיה?
התיאור לא ברור לפי קט דעתי ומיעוט ידיעתי בהיסטוריה.

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוגוסט 27, 2024 5:45 pm

בבל רוסיה. מדי גרמניה.
החזו"א ידוע ומופיע בכל ספרי התשובות שדנו בענין זה אחריו.

ספרים וועלט
הודעות: 1266
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 28, 2024 1:56 am

הוה אמינא כתב:בבל רוסיה. מדי גרמניה.
החזו"א ידוע ומופיע בכל ספרי התשובות שדנו בענין זה אחריו.


האם זה תואם עובדות ההיסטוריות?

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' אוגוסט 28, 2024 4:27 am

ספרים וועלט כתב:
הוה אמינא כתב:בבל רוסיה. מדי גרמניה.
החזו"א ידוע ומופיע בכל ספרי התשובות שדנו בענין זה אחריו.


האם זה תואם עובדות ההיסטוריות?

בהחלט. איני מוצא שורה שלא.
רק לזכור שתימצת את השואה לנקודות שהיו בעיניו עיקריות לדו"ד ההלכתי של השבויות והעגונות.
ולא התכוין להציב יד ושם לאירועים.
יש לזה המשך שם בקטעים נוספים שלא צוטטו כאן.

פולסברג
הודעות: 1786
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי פולסברג » ב' ספטמבר 02, 2024 5:11 am

[מפורום שכן] מגליון נועם שיח, משולחנו של הגה''ק אב''ד סאנטוב-ליעקוואוד שליט''א:
קבצים מצורפים
נועם שיח.JPG
נועם שיח.JPG (104.5 KiB) נצפה 406 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 523
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' ספטמבר 02, 2024 8:57 am

פולסברג כתב:[מפורום שכן] מגליון נועם שיח, משולחנו של הגה''ק אב''ד סאנטוב-ליעקוואוד שליט''א:


לפי המהלך הזה
צריך לומר גם שזכה להתפלל ולהרגיש קרבת אלוקים מיד פתח גמ'
וכשזכה לומר תהילים בהשתפכות הנפש והרגיש תענוג מיד פתח משנה ברורה

עושה חדשות
הודעות: 12843
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 06, 2024 5:22 pm

הרב צבי הירש פרבר.png
הרב צבי הירש פרבר.png (85.67 KiB) נצפה 263 פעמים



ע"ע מחנה ישראל פרק לח, וחפץ חיים עה"ת פ' כי תצא.

רציני
הודעות: 959
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי רציני » ב' ספטמבר 09, 2024 9:52 pm

פולסברג כתב:[מפורום שכן] מגליון נועם שיח, משולחנו של הגה''ק אב''ד סאנטוב-ליעקוואוד שליט''א:

וכן שמעתי שאמרו בשם הרב גדליה אייזמן זצ"ל שמי שאוהב בקיאות שילמד עיון ומי שאוהב עיון שילמד בקיאות ומה שכתוב במקום שליבו חפץ הכוונה על המקום. [אולם בשם האריז"ל לא כן].

בן צוער1
הודעות: 35
הצטרף: א' יוני 27, 2021 12:00 pm

Re: איידי דזוטר מירכס

הודעהעל ידי בן צוער1 » ב' ספטמבר 09, 2024 11:30 pm

הב"י בחו"מ סי' קח סעיף כ הביא תשובת הרי"ף סי' עט. בהגהות והערות מהדו' מכון י-ם שם אות לו כתבו: וכן בתשובות הרמב"ם סי' רז (מטה שמעון הגב"י אות לח).
הקורא יכול להבין שיש תשובת הרמב"ם כדעת הרי"ף. האמת שהמכוון הוא לספר פאר הדור שהוא אסופה של תשובות הרמב"ם ובסופו ישנן תשובות מהרי"ף. הרב מטה שמעון התכוון לומר שתשובת הרי"ף הזו מצויה בספר תשובות הרמב"ם סי' רז.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 289 אורחים

cron