.ייש"כ לכל העוזרים,
חיפוש באוצר מנפיק
מאות תוצאות וביאורים, עפ"ר חוזר על עצמו בסגנונות שונים, כולל הדברים דלעיל.
מתנצל מראש על אריכות דברי... ניתן לקפוץ מיד לסוף ואח"כ לראות המו"מ.
•
שטן •
על אף שכנראה עפ"ר אהבו בספרים הנ"ל לצמצם את ה"
שטן" כאן, שהכוונה
ליצרו הרע של האדם,
אעפ"כ כנכתב למעלה 'על דרך הפשט דפשט' - 'שטן'
במובנו הרחב במקראות כולל כל מציק ומשטין, יצה"ר/מקטרג/אויב/חיות רעות וכו'.
א"כ למה לנו לצמצם את בקשת הסרת ה"שטן" המבוקש כאן בתפלה, ליצר הרע או מקטרג דווקא ?
• אלא פירושו יהיה,
בקשה על הסרת כל "שטן" ומציק שיהיה.
•
מלפנינו ומאחרינו •
להאמור ש"שטן" כולל כל משטין, א"כ אחר שמבקש על הסרת השטן, מהי התוספת "מלפנינו ומאחרינו"?
כמו תמיד במקרים מעין אלו, לענ"ד, הפתרון הפשטי יכול לבוא, ע"י בדיקה והשוואה למקומות אחרים במקראות או חז"ל, שהשתמשו בביטוי זה.
ואכן איתא בברכות (י"ז ע"א) לגירסת העין יעקב והמהרש"א (וכ"ה בכמה כת"י שבדק"ס):
רבי אלכסנדרי בתר צלותיה אמר הכי:
רבון כל העולמים גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ומי מעכב שאור שבעיסה ושעבוד גליות.
יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתכניעם מלפנינו ומאחרינו ונשובה לעשות חקי רצונך בלבב שלם.
כפי פירוש רש"י שם ורבים מהמפרשים "שאור שבעיסה" פירושו: "שאור שבעיסה - יצר הרע שבלבבנו המחמיצנו".
הרי השתמשו כאן חז"ל בביטוי זה, בנוגע ל-
יצר הרע שבלב, ו
אומות העולם המשעבדים אותנו.
[מכאן "פירכא" - אם אפשר לקרוא לזה כך - לרוב הפירושים הדרושיים דלעיל וכיוצ"ב. כי לפירושם ב"מלפנינו ומאחרינו" איך הם יפרשו את זה בנוגע לאומות העולם..? -- ברור שכאן הם יכולים לפרשו כך וכאן כך, אך זה לא קצת דחוק?].
פתרון נאה בגמ' שם לביטוי "מלפנינו ומאחרינו", יש לנו במהרש"א שם, [ובקצרה: עפ"ד הרמב"ם שצריך לילך במיצוע, יצה"ר מסיתו להתגאות, ואומות העולם משפילים אותו, ומבקש "שתכניעם מלפנינו ומאחרינו" - היינו ב' קצוות, שנשוב לילך במיצוע], אלא שלענינינו לכאו' זה לא יועיל.אלא
בפשוטו אפשר לפרש הכוונה שם, שתכניע את היצה"ר והאומות העולם בכל צורה ותחבולה שהם יבואו לפנינו, ו"מלפנינו ומאחרינו" אינו אלא מליצה - כלוחם במלחמה שפעמים באים עליו מפנים פעמים מאחור, כך ע"ז הדרך תכניע אותם מאיזה צד ותחבולה שיבואו נגדינו.
[השווה מסילת ישרים פרק א': "...שהוא מושם באמת בתוך המלחמה החזקה... עד שנמצאת המלחמה אליו פנים ואחור"].•
קיצורו של הפירוש הפשטני והחדש (!), נאה ומרווח •
כעת גם כאן את ברכת "השכיבנו", ניתן לפרשה באופן היותר נוח.
אחרי שמבקש "והסר ממנו דבר וחרב ורעב.." - על הסרת האויב הדבר וחרב וכו' בפרטות, מוסיף בקשה נוספת כללית ומורחבת:
והסר שטן - כלומר כל מציק ומשטין שיהיה, אפילו אלו שלא הזכרנו לעיל, תסיר אותו ממנו "מלפנינו ומאחרינו" - כלומר מכל צד ומקום שיבוא להציקנו. וכנ"ל "מלפנינו ומאחרינו" אינו אלא כדוגמת הלוחם מ
פנים ו
מאחור.
אשמח לקבל ביקורות והערות!
.
.