תיקון קל:היא שיחתי כתב:שמעתי שאמרה שכל הטעם שנשים אינן מברכות על ספירות העומר הוא מפני שחוששים שישכחו לספור יום אחד ותימצא ברכתן ברכה לבטלה
איש_ספר כתב:אני לא מבין מה יש כאן מקום לויכוח. תפתח את השולחן שלמה ותראה מה הוא אומר. ואם המ"ב התכון למשהו אחר הוא לא היה מציין אליו.
http://www.otzar.org/aspcrops/104947_19 ... 252012.asp
"דהא ודאי יטעו ביום אחד ולא יודעין הדין"
איזה דין אינן ידועות?
הוי אומר שמי ששכח אין לו לספור שוב בברכה.
יש הסבר אחר?
ישיבה מאן דהו כתב:איש_ספר כתב:אני לא מבין מה יש כאן מקום לויכוח. תפתח את השולחן שלמה ותראה מה הוא אומר. ואם המ"ב התכון למשהו אחר הוא לא היה מציין אליו.
http://www.otzar.org/aspcrops/104947_19 ... 252012.asp
"דהא ודאי יטעו ביום אחד ולא יודעין הדין"
איזה דין אינן ידועות?
הוי אומר שמי ששכח אין לו לספור שוב בברכה.
יש הסבר אחר?
ניתן באותה מידה להישאר צמוד ללשונו, ולהסביר שהנשים אינן יודעות הדין שמי שטעה וספר יום אחר אין לו לספור שוב בברכה, ולכך מוטב שלא תברכנה כלל.
איש_ספר כתב:ישיבה מאן דהו כתב:ניתן באותה מידה להישאר צמוד ללשונו, ולהסביר שהנשים אינן יודעות הדין שמי שטעה וספר יום אחר אין לו לספור שוב בברכה, ולכך מוטב שלא תברכנה כלל.
לזה הפירוש גם אני כיוונתי. יש פירוש אחר?
אוצר החכמה כתב:קצת רחוק לומר שזה כוונתו אבל לדבריך הלך גם חידושה של הרבנית.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה אתה כותב, אני התייחסתי לפירושו של בעלזער, שכמו שכתבתי איני מסכים עמו, לפי פירושו יש חשש מסויים בנשים שיטעו בספירה (ולא מדובר בכלל בחשש שתשכח), ולפי זה גם ביום 49 אינה יכולה לספור בברכה כי אולי תטעה ותספור 24 למשל.
בעלזער כתב:היוצא מזה שאין להתחיל לספור בברכה כאשר אמור לעבור ניתוח באחד מימי הספירה.
אוצר החכמה כתב:אני התייחסתי לפירושו של בעלזער, שכמו שכתבתי איני מסכים עמו, לפי פירושו יש חשש מסויים בנשים שיטעו בספירה (ולא מדובר בכלל בחשש שתשכח), ולפי זה גם ביום 49 אינה יכולה לספור בברכה כי אולי תטעה ותספור 24 למשל.
היא שיחתי כתב:לפי דרככם למה החשש הוא שיטעו "יום אחד" למה לא יומיים
יותר מסתבר שיום אחד ישכחו ונד"א
שטיינער כתב:אבל האמת, שמה שהמ"ב כתב דודאי יטעו יום אחד, אין הפירוש שיטעו ביום אחד ויספרו יום יותר או יום פחות, אלא הכוונה שבודאי באחד מן הימים יטעו בספירה.
היא שיחתי כתב:שטיינער כתב:אבל האמת, שמה שהמ"ב כתב דודאי יטעו יום אחד, אין הפירוש שיטעו ביום אחד ויספרו יום יותר או יום פחות, אלא הכוונה שבודאי באחד מן הימים יטעו בספירה.
טעות בדבריך, שכן נוסח השולחן שלמה שצויין לעיל הוא "יטעו ביום אחד" ומעתה נפל הסברך הנוכחי
למאי_נמ? כתב:בעלזער כתב:היוצא מזה שאין להתחיל לספור בברכה כאשר אמור לעבור ניתוח באחד מימי הספירה.
- כבר נודע שדעת חכמי זמנינו איננה כן, והאריכו בזה בהערות 'דִרשוּ' על המ"ב (סי' תפט ס"ק ג הערה 10 - במילואים עמ' 40; וכן שם ס"ק לז הערה 73) ע"ש.
איש_ספר כתב:תיקון קל:היא שיחתי כתב:שמעתי שאמרה שכל הטעם שנשים אינן מברכות על ספירות העומר הוא מפני שחוששים שישכחו לספור יום אחד ותימצא ברכתן ברכה לבטלה
כידוע הויכוח שהיה בין הגרח"ק לגיסו הגרי"ש על מי שבודאי לא יכול לספור יום אחד (בשל ניתוח למשל) האם מלכתחילה יספור בברכה, והביאו ראיה מהמ"ב הנ"ל, שכתב שכיון ששוכחות לא יספרו בברכה לכתחילה, ושוב פתחו את מקור דברי המ"ב, הוא השלחן שלמה ממיר, ומצאו שם שכותב: דחיישנן שישכחו לספור, וימשיכו לספור בברכה. ע"כ. והיינו דזה לבד שישכחו אינה סיבה שלא לספור בברכה מלכתחילה.
גם זו לטובה כתב:איש_ספר כתב:תיקון קל:היא שיחתי כתב:שמעתי שאמרה שכל הטעם שנשים אינן מברכות על ספירות העומר הוא מפני שחוששים שישכחו לספור יום אחד ותימצא ברכתן ברכה לבטלה
כידוע הויכוח שהיה בין הגרח"ק לגיסו הגרי"ש על מי שבודאי לא יכול לספור יום אחד (בשל ניתוח למשל) האם מלכתחילה יספור בברכה, והביאו ראיה מהמ"ב הנ"ל, שכתב שכיון ששוכחות לא יספרו בברכה לכתחילה, ושוב פתחו את מקור דברי המ"ב, הוא השלחן שלמה ממיר, ומצאו שם שכותב: דחיישנן שישכחו לספור, וימשיכו לספור בברכה. ע"כ. והיינו דזה לבד שישכחו אינה סיבה שלא לספור בברכה מלכתחילה.
גיסו? לכ' ט"ס והכוונה לחמיו.
כמד' שמקובץ תשובות ח"ד מוכח שהגריש"א הבין את דברי המ"ב שלא כמבואר במקור הדין, ושמא לא עיין הגרי"ש בשלחן שלמה
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים