איש_ספר כתב:שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?
אוצר החכמה כתב:כמו בהרבה דוגמאות דומות, לא שייך כאן בכלל לדון על דעת המדע כי סביר להניח שהשפעה הדדית תמיד תהיה, וכל השאלה כאן היא עניין של הגדרה אם ינקי מהדדי וזו הגדרה הלכתית.
תוכן כתב:אולי הוא רוצה להתנהג כמו בעל היראים המובא ברא"ש פסחים ספ"ב.
עשוי לנחת כתב:אוצר החכמה כתב:כמו בהרבה דוגמאות דומות, לא שייך כאן בכלל לדון על דעת המדע כי סביר להניח שהשפעה הדדית תמיד תהיה, וכל השאלה כאן היא עניין של הגדרה אם ינקי מהדדי וזו הגדרה הלכתית.
לא מבין. לפי רשב"ג בטבעו של אילן שחלוק בתחתיתו שהשורשים מהחלק הימני של האילן אינם משפיעים כלל על היניקה של החלק השמאלי של האילן. ואילו לשיטת רבי אחרי שלמעלה האילן מתחבר, הרי שהאילן כולו יונק מהשורשים כולם.
כתוב או לא כתוב?
[לא נכנס כ"כ ברש"י ובגמ' לומר שלפי שתיהם כמות היניקה שוה, אלא שנחלקו אם כמות מזערית כזו של יניקה בכוחה לתת שם יניקה לחלק האחר של האילן]תוכן כתב:אולי הוא רוצה להתנהג כמו בעל היראים המובא ברא"ש פסחים ספ"ב.
???
ולאלו שלא נוח להם עם הסקרנות שלי, אפשר לומר שעיקר קושייתי היא במה נחלקו רבי ורשב"ג?
כרם כתב:לענ"ד, אם יקצצו חצי משרשי האילן הפונים לצד אחד, לא ימות הצד השני של האילן, כי יקבל את יניקתו מהחצי הנותר. אבל כל זמן שהשרשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו. ולכן פליגי בהתיחסות ליניקה.
עשוי לנחת כתב:כרם כתב:לענ"ד, אם יקצצו חצי משרשי האילן הפונים לצד אחד, לא ימות הצד השני של האילן, כי יקבל את יניקתו מהחצי הנותר. אבל כל זמן שהשרשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו. ולכן פליגי בהתיחסות ליניקה.
לא הבנתי. מצד אחד, שאם יקצצו לא ימות צד השני, וכדברי רשב"ג, שהרי לפי רבי הם מעורבים, וזה כאילו חותכים חצי אילן סתם.
מצד שני, כל זמן שהשורשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו, וזה גם כמו רשב"ג, שהרי לפי רבי כל צד הולך לכל האילן.
אז מה המחלוקת??
איש_ספר כתב:שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?
ביקוש האמת כתב:איש_ספר כתב:שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?
למה באמת לא? למה א"א לשנות את ההלכה? האם בגלל שברור לנו שחז"ל לא טעו- או בגלל שאף אם הם טעו ההלכה אינה זזה ממקומה
בברכה המשולשת כתב:יש על זה מאמר של הרב נריה משה גוטל שליט"א בכתב העת בד"ד (בנוסף לדיונים הפזורים בספרו השתנות הטבעים בהלכה).
ויעויין בזה עוד בסוף ספר מנוחת אהבה לגר"מ לוי זצ"ל (בנושא כינים בשבת והמסתעף)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 376 אורחים