עמקן כתב:הוא גם לא התבייש לכתוב שאנשים שלו איימו לשרוף ביתו של רבן גמליאל אם הוא לא יקבל הפיקוד על הגליל. הוא כתב גם שכאשר ראה שהמלחמה ביורפת אבודה הוא ניסה לברוח אך ורק כדי להציל את עמצו אבל כשאנשים הרגישו שדעתו לברוח והתחננו ממנו להשאר הוא אמר להם שכוונתו הוא להביא תגבורות.
איפה יש בתלמוד שתלמידי ב"ש וב"ה הרגו זא"ז?חלמיש כתב:באם שלפי התלמוד בית שמאי ובית הלל אף הרגו זה את זה, אז מה כל כך פלא שיהודי מחוג תורני אחר ובסערת המלחמה והמאבקים האלימים ינקטו שפה אלימה. (ויש להביא ראי' מבר כוזיבא שהרג חכם מחכמי ישראל, ובוודאי שהיה שייך למחנה חז"ל אחרת רבי עקיבא לא היה נוהה אחריו). כמובן שיש להביט על התקופה בעיניים אחרות ולא ממבט שלנו
לא הבנתי את השאלה הלא הרמב"ם מביא אותו כדוגמא ומבאר שרק כיוון שנהרג נודע שאינו משיח.בר כוכבא זה באמת תעלומה שלא נפתרה, האם סימני הרמב"ם על מלך המשיח נמצאו בו?
ערער בערבה כתב:יש בתלמוד ירושלמי במס' שבת שם.
[אגב, 'כיום שניתן בו עגל', משפט שגוי כמובן].
הרמב"ם מביא אותו רק כדוגמא שמלך המשיח א"צ אות ומופת. ועתה טול את הסימנים שמנה הרמב"ם במשיח ותבדוק אם הם מתאימים אצל בר כוכבא.אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה הלא הרמב"ם מביא אותו כדוגמא ומבאר שרק כיוון שנהרג נודע שאינו משיח.בר כוכבא זה באמת תעלומה שלא נפתרה, האם סימני הרמב"ם על מלך המשיח נמצאו בו?
איש_ספר כתב:ערער תודה, לא ידעתי על הירושלמי.הרמב"ם מביא אותו רק כדוגמא שמלך המשיח א"צ אות ומופת. ועתה טול את הסימנים שמנה הרמב"ם במשיח ותבדוק אם הם מתאימים אצל בר כוכבא.אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה הלא הרמב"ם מביא אותו כדוגמא ומבאר שרק כיוון שנהרג נודע שאינו משיח.בר כוכבא זה באמת תעלומה שלא נפתרה, האם סימני הרמב"ם על מלך המשיח נמצאו בו?
הרמב"ם מביא אותו רק כדוגמא שמלך המשיח א"צ אות ומופת. ועתה טול את הסימנים שמנה הרמב"ם במשיח ותבדוק אם הם מתאימים אצל בר כוכבא.
אוצר החכמה כתב:
זה בכלל לא הבנתי מה אתה יודע על מי היה בר כוזיבא, חוץ מזה שלא היה מורח ודאין, (משמע ששאר מעלות היו בו)
זה פשיטא שבר כוכבא לא היה ממעתיקי השמועה כרבי עקיבא בעצמו וכו'.
אלא שזה לשון הרמב"ם:
[quoteח [ד] ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה'--הרי זה בחזקת שהוא משיח: אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל--הרי זה משיח בוודאי.]
יאיר כתב:ידוע למי הסבר מדוע הרמב"ם 'התעלם' מהגמ' בסנהדרין שחכמים הרגוהו לבר כוכבא משום דחזו דלאו מורח ודאין? (ומשמע שבקשו אות ומופת).
ואדרבה מוזכר שכשהיה יוצא למלחמה היה אומר לקב"ה אל תצא בצבאותינו וכו'.
בברכה המשולשת כתב:יאיר כתב:ידוע למי הסבר מדוע הרמב"ם 'התעלם' מהגמ' בסנהדרין שחכמים הרגוהו לבר כוכבא משום דחזו דלאו מורח ודאין? (ומשמע שבקשו אות ומופת).
הרי יש שם שתי שיטות בגמרא מה זה "והריחו ", ומה דחכמים הרגוהו זה רק לחד מ"ד, כך שהרמב"ם פסק כמ"ד השני.
איש_ספר כתב:בשום מקום לא נזכר בחז"ל שבחים מופלגים על בר כוכבא כאותם סימנים שמנה הרמב"ם בחזקת משיח (ומשיח ודאי שבונה ביהמ"ק וכו', כמובן שלא). ואדרבה מוזכר שכשהיה יוצא למלחמה היה אומר לקב"ה אל תצא בצבאותינו וכו'. בהחלט יכול להיות שר"ע לא החזיק מהסימנים שמביא הרמב"ם, ויתכן שהרדב"ז שם שכותב במקום על חכמי ישראל שנחלקו בדבר בר כוכבא, מתכון לנקודה זו.
ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו, אין הדבר כך, שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח.
חלמיש כתב:דקדק במצות אינו מוכיח שהיה פרושי או מהחברים. אך אולי בכלל אחרי החורבן כבר לא שומעים מצדוקים אסייים וכו', אלו שהיה נגד חז"ל השתייכו כבר לנוצרים שעל אלו תיקנו ולמשומדים.
אוצר החכמה כתב:אני ממש לא מבין את הצע"ק שלכם, אם האדמו"ר מלובאביטש היה אומר לך על מישהו שהכיר היטב שהוא ציס"ע , ואח"כ היית קורא בכל מיני מקורות היודעים מרחוק, דברים אחרים, למי היית מאמין, ור"ע וכל חכמי דורו אינם נאמנים בעיניך במה שראו בעיניהם?
ירושלמי (שבת פ"א ריש ה"ד) ש כתב:גמ' אותו היום היה קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל... תנא ר' יהושע אונייא תלמידי ב"ש עמדו להן מלמטה והיו הורגין בתלמידי ב"ה. תני ששה מהן עלו והשאר עמדו עליהן בחרבות וברמחים.
איש_ספר כתב:עמקן כתב:הוא כתב גם שכאשר ראה שהמלחמה ביורפת אבודה הוא ניסה לברוח אך ורק כדי להציל את עמצו אבל כשאנשים הרגישו שדעתו לברוח והתחננו ממנו להשאר הוא אמר להם שכוונתו הוא להביא תגבורות.
צ"ל יודפת.
חיים כתב:איש_ספר כתב:בשום מקום לא נזכר בחז"ל שבחים מופלגים על בר כוכבא כאותם סימנים שמנה הרמב"ם בחזקת משיח (ומשיח ודאי שבונה ביהמ"ק וכו', כמובן שלא). ואדרבה מוזכר שכשהיה יוצא למלחמה היה אומר לקב"ה אל תצא בצבאותינו וכו'. בהחלט יכול להיות שר"ע לא החזיק מהסימנים שמביא הרמב"ם, ויתכן שהרדב"ז שם שכותב במקום על חכמי ישראל שנחלקו בדבר בר כוכבא, מתכון לנקודה זו.
עצם הדבר שהיה צד לחכמים לבדוק שמא הוא מורח ודאין, מלמד שהיה מקום לייחס לו דרגות של רוח הקודש.
לפי הרמב"ם כל חכמי דורו של ר"ע סברו כמותו, קשה א"כ לומר שהרמב"ם קבע סימנים היפך דעת כל חכמי התנאים בדורו של רבי עקיבא
ז"ל רמב"ם מלכים יא, ג:ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו, אין הדבר כך, שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח.
לא נשלם שם. אולי מישהו יודע במה מדובר?מרד בר כוכבא ומשיחיות בהגות היהודית
מאת שמואל מאור 0505974040 ניתן לרכוש את הספר דרכי.
הספר חושף עמדות וגישות של הוגים מכל הזרמים ביהדות; בימי הביניים ובעת החדשה בנושא מרד בר כוכבא. מוקדש בו דיון רחב יריעה להבנת דברי הרמב"ם לפיהם ר' עקיבא "דימה הוא וכל חכמי דורו שבר כוכבא הינו המלך המשיח", עד שבדיעבד "נודע להם שאינו", ו"כיון שנהרג" איננו בגדר של מלך משיח הממלא את תפקידיו אך הוא "ככל מלכי בית דוד השלמים שמתו". (רמב"ם הלכות מלכים יא ג-ד)
בספרי אני חוקר את כתביהם של הדורות הבאים של מפרש
פולסברג כתב:שאלה עמרצית:
האם יש איזשהו ערך לדברי קדמוניות היהודים על סיפורי התנ''ך? האם דבריו מבוססים על עוד מקורות היסטוריים או בדם מלבו?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים