היא שיחתי כתב:אם עבד עברי אינו רוצה לעבוד, כמובן שזכותו של רבו להכותו, אבל האם העבד עובר איזה איסור בזה? וכן יש לחקור בעבד כנעני האם יכול לומר שיכוני ויכריחוני אבל איני עובד מרצון או שעל פי דין תורה חייב לעבוד ולהסכים?
גוראריה כתב:היא שיחתי כתב:אם עבד עברי אינו רוצה לעבוד, כמובן שזכותו של רבו להכותו, אבל האם העבד עובר איזה איסור בזה? וכן יש לחקור בעבד כנעני האם יכול לומר שיכוני ויכריחוני אבל איני עובד מרצון או שעל פי דין תורה חייב לעבוד ולהסכים?
מהגמ' דקידושין גבי ברח [ובמקרים מסויימים אפילו בחלה] דמחוייב להשלים מוכח דיש בזה חוב ממון
תוכן כתב:דומה הדבר למה שחוקרים אם אפשר להזיק אם בדעתו לשלם, ואם אפשר לחטוא אם בדעתו להביא אשם תלוי. והתשובה לכל החקירות האלו היא אחד.
כרם כתב:וכי גרע מפועל?
צh33 כתב:מה אתה רוצה משור ? שור לאו בר חיובא.
היא שיחתי כתב:כרם כתב:וכי גרע מפועל?
פועל לא חייב לעבוד ועבד גרע מפועל כיון שהוא עבד ולא פועל
כרם כתב:היא שיחתי כתב:כרם כתב:וכי גרע מפועל?
פועל לא חייב לעבוד ועבד גרע מפועל כיון שהוא עבד ולא פועל
עי' תענית כ"ג ע"ב.
וברמב"ם פי"ג מה' שכירות ה"ז: כדרך שמוזהר בעל הבית שלא יגזול שכר עני ולא יעכבנו כך העני מוזהר שלא יגזול מלאכת בעל הבית ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן ומוציא כל היום במארה אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו חכמים על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה. וכן חייב לעבוד בכל כחו שהרי יעקב הצדיק אמר כי בכל כחי עבדתי את אביכן לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנ' ויפרץ האיש מאד מאד.
גוראריה כתב:אבל עבור העבד שולם ממון?
יצג כתב:יעויין קובץ שיעורים קדושין אות קכד
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 575 אורחים