'בחדש הראשון' ופרשה שבראש הספר לא נאמרה עד אייר, למדת שאין מוקדם ומאוחר בתורה. ולמה לא פתח בזו, מפני שהיא גנותן של ישראל שכל ארבעים שנה שהיו במדבר לא הקריבו אלא פסח זה בלבד.
חידוש מקורי ומעניין מובא בשם הגר"ח מוולאזין בספר קהלת יצחק (פרחי ניסן):
וקשה הלא בכל מקום שכתב רש"י ז"ל שאין מוקדם ומאוחר בתורה לא כתב טעם כלל בזה רק זאת לבד שאין מוקדם ומאוחר, ר"ל שהתורה לא שמרה הסדר, ופה כתב טעם על זה.
ושמעתי בשם הגאון האמיתי וכו' מו"ה חיים מוולאז'ין נ"ע שתיבת 'ולמה' שכתב רש"י ז"ל הוא ר"ת ו'לפי מ'דרש ה'גדה, והם ב' טעמים, דטעם שאין מוקדם ומאוחר הוא במסכת פסחים (ו, ב), וטעם מפני שהיא גנותן של ישראל הוא בספרי בפסוק ויעשו את הפסח בראשון וגו', ע"ש.
חידוש זה נמסר בשם הגר"ח מוולאז'ין גם ע"י הגרי"ז זצ"ל כמובא בהגדש"פ 'מבית לוי' עמ' נב ועו"ס, וכעת מצאתי שהוא כבר קדום יותר והובא בספר עמק יהושע (פאלק) פרנקפורט תנ"ט!:
כיום שב"ה כתה"י והדפוסים הראשוניים של פירוש רש"י נגישים ניתן לבדוק אם אכן טעות דפוס היא, ולע"ע בדקתי בדפו"ר ובכ"י אחד המופיע באוצר ולא ראיתי זכר למרכאות בתיבת 'ולמה', אם יש ביד אי מי לבדוק זאת בכת"י נוספים אודה לו מאד.