הודעהעל ידי הבונה » ד' יוני 20, 2012 11:05 am
תופעה זו קיימת בספרים רבים, בזכרוני כעת ספר "חנוכת הבית" להר"מ חפץ, הכונה היתה שצייר יעבור אח"כ על כל טופס ויצייר ידנית, ישנם טפסים של חנוכת הבית שאכן נעשתה בהם העבודה, אך ברוב הטפסים נותרו החללים ריקים, לפחות במקומות בהם היה אמור להופיע ציור מורכב.
אך קשה לי להאמין שזה ההסבר ברבנו ירוחם, בהנחה שזה היה תלוי במספר הטפסים שהודפסו, כמה שנדפסו יותר אקסמפלרים, לכאורה יותר היה כדאי ליצור גלופה. ומן הסתם רבנו ירוחם שהוא ספר הלכתי נדפס בכמות טפסים גבוהה.
יתכן שזה היה תלוי בזמינות של אומנים שידעו ליצור גלופות, כמדומה שבעל שלטי גבורים או בעל חכמת המשכן מדבר בהקדמתו על הבעיה שבעיר שרצה להדפיס לא היו אומנים ברמה הנדרשת. גם הסבר זה דחוק לעניננו כי הציורים בהל' ערובין ומזוזה הם שרטוטים פשוטים שלא צריך עבורם אומנים ברמה גבוהה.