תוכן כתב:הדף או העמוד? העמוד הכי קצר אין תיבות בכלל והוא בנזיר.
עשוי לנחת כתב:האם יש ענין בספירת המילים בש"ס?
משמע שבחז"ל היו בקיאים בספירת האותיות שבתורה, וגם נוגע פעמים רבות לדרשות. אך גם בתיבות הש"ס יש ענין?
[שמעתי ממקור נאמן (איני זוכר אם פה ראשון או פה שני) שאחד מבני משפחתו של הגרח"ק שמע ממנו שיש ענין לדעת מה הפרק בתנ"ך הכי קצר ומה הכי ארוך, המסכת הכי ארוכה ומה הכי קצרה וכן הדף הכי קצר בש"ס וכו' ועוד כהנה וכהנה [יתכן שנדפס בחוברת של פנינים מהגר"ח, איני זוכר כעת את שמה], ואותו בן משפחה שאל את הגר"ח מה התוס' הכי ארוך בש"ס, הגרח"ק לאלתר השיב לו: במילים או באותיות?! כי במילים תוס' פלוני הוא הארוך ואילו באותיות תוס' פלוני הוא הארוך(!), אותו אחד שאל את הגר"ח האם הוא ספר את זה פעם, השיב לו הגר"ח: לא, עכשיו ספרתי(!). ע"כ הסיפור. קשה לי מאוד להאמין לסיפור הזה אבל שמעתי אותו מאחד מבני משפחת הגר"ח].
נהנה מהאוצר כתב:לפי ספירת המילים בבר אילן המסכת הגדולה ביותר היא סנהדרין אח"כ חולין אח"כ ב"ב אח"כ ב"מ ואח"כ יבמות כתובות מנחות ואחר כך ברכות [דרך אגב במספר האותיות מנחות גדולה מכתובות
צביב כתב:האם צריך בשעת הלימוד לקרוא את המילים מתני' וגמ'?
יודל'ה כתב:אני יודע בהשערה מהסיפור הידוע של הפונביצער רב, בבבא קמא עז., הוא שאל מי יכול לומר לו עמוד גמרא בע"פ ויקבל פרס, ומישהו אמר לו העמוד בדף הנ"ל שזה רק 9 מילים, פרה מטמאה טומאת אוכלים הואיל והיתה לה שעת הכושר...
עשוי לנחת כתב:נראה לי שבשל"ה כותב משהו לגבי הצורך בגירסת הסימנים שבגמ' [בתחילת ענין כשיש כמה מימרות והגמ' עושה סימן בר"ת] שזה חלק מהגמרא.
אולי יש לדמות קצת.
[ומצד אחד יש להוכיח שזה לא ממש ממסדרי הש"ס כי כידוע פעמים רבות ניכר בראשונים שגרסו במקום שונה את המשנה, דהיינו שבמקום ציטוט מהמשנה, אצל הראשונים חלק זה של המשנה נכתב מלכתחילה במקום זה, ולכן פירשוהו רק שם, ולא במקום המשנה המקורית, ואולי זה לא ראיה סליחה על הבלבול וצ"ע]
שמואל דוד כתב:מהי הפרק הכי קטן במשניות?
שמואל דוד כתב:לכאורה לא. אבל ראיתי בשם הגר״ח קניבסקי זצ״ל שהפרק הכי קטן הוא פרק ו במסכת תמיד…
שמואל דוד כתב:לכאורה לא. אבל ראיתי בשם הגר״ח קניבסקי זצ״ל שהפרק הכי קטן הוא פרק ו במסכת תמיד…
שמואל דוד כתב:גם אני חשבתי כן, אולם הגר״ח ז״ל כתב שהפרק הקטן שבגמ' – פכ"א משבת – נוטל וכו'….
שמואל דוד כתב:שמואל דוד כתב:גם אני חשבתי כן, אולם הגר״ח ז״ל כתב שהפרק הקטן שבגמ' – פכ"א משבת – נוטל וכו'….
פרק שישי במסכת סוטה (למדנו כל הפרק בשבת קודש) כנראה הכי קטן בגמרא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 591 אורחים