מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'קול קורא במדבר'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 05, 2012 2:28 pm

ביטוי שכיח: 'קול קורא במדבר', והוא ע"פ ישעיה מ ג: "קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יְדֹוָד יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵאלֹהֵינוּ".
אך לכאורה, הקיטוע היוצר את הבטוי שגוי:
קול.png
קול.png (44.23 KiB) נצפה 3512 פעמים

קול2.png
קול2.png (11.5 KiB) נצפה 3512 פעמים

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי הבונה » ה' יולי 05, 2012 2:38 pm

מענין לענין, עיינתי פעם בס' בן סירא, ובסופו יש תיאור מלבב של שמעון בן חוניו כה"ג, והוא ממש מזכיר את הפיוט "כאהל הנמתח ... מראה כהן" הנאמר בקהילות מסוימות אחרי סדר העבודה ביו"כ (בביהכ"נ בו אני מתפלל מדלגים עליו), למרות שמה שהיה לפני כבר הורק מכלי לכלי בתרגומים השונים, הדמיון בולט מאד, ואין ספק שהפייטן שאב משם.
מישהו כבר כתב על כך?

יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי יגל » ה' יולי 05, 2012 2:47 pm

לדברי הכותב, המשמעות היא שקול הפעמונים אינו מועיל אלא הוא כ"קול קורא במדבר"? הלא נראה ברור שהפייטן רק התאים את המשפט לצלעות הפיוט.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 05, 2012 2:55 pm

כמדומה שיש משמעות באיזהו מקומן לבע"ח, אולי עוף, שקריאתו ללא תועלת.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי הבונה » ה' יולי 05, 2012 3:01 pm

יגל כתב:לדברי הכותב, המשמעות היא שקול הפעמונים אינו מועיל אלא הוא כ"קול קורא במדבר"? הלא נראה ברור שהפייטן רק התאים את המשפט לצלעות הפיוט.

זו משמעות הפגם המליצי בן ימינו, אך לא כונת הכותב, להיפך הוא כותב שהועיל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 05, 2012 3:07 pm

הבונה כתב:מענין לענין, עיינתי פעם בס' בן סירא, ובסופו יש תיאור מלבב של שמעון בן חוניו כה"ג, והוא ממש מזכיר את הפיוט "כאהל הנמתח ... מראה כהן" הנאמר בקהילות מסוימות אחרי סדר העבודה ביו"כ (בביהכ"נ בו אני מתפלל מדלגים עליו), למרות שמה שהיה לפני כבר הורק מכלי לכלי בתרגומים השונים, הדמיון בולט מאד, ואין ספק שהפייטן שאב משם.
מישהו כבר כתב על כך?

כתבו על כך רבים רבים, לדוגמא: א' מינץ-מנור, 'כתפוח נאה בפרות כן כהן בצאתו' - הדימוי בפיוטי 'מה נהדר' מתקופת הפייטנות הקדם-קלסית, גנזי קדם, ה.
(ניתן להורידו מהאתר של יד בן צבי)

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי ערער בערבה » ה' יולי 05, 2012 3:26 pm

א"י מי הפייטן, אבל חיפוש קצרצר מעלה שכנראה הוא לא הראשון שפיסק כך את הכתוב:

אגדת בראשית פס"ח
קול קורא [במדבר]. א"ר [לוי] למה במדבר אלא בנוהג שבעולם מי שהיה בידו מרגלית ואיבדה היכן הוא מבקשה לא במקום שאיבדה כך הקדוש ברוך הוא איבד את ישראל במדבר שנאמר במדבר הזה יתמו ושם ימותו (במדבר יד לה) ולשם הוא הולך ומבקש.

זוהר ח"א קיח.
קול קורא במדבר, מאי בעי הכא קלא במדברא, אלא אמר רבי זריקא, אלין אינון קלייא לאתערא מתי מדבר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14420
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 05, 2012 8:43 pm

ערער בערבה כתב:א"י מי הפייטן, אבל חיפוש קצרצר מעלה שכנראה הוא לא הראשון שפיסק כך את הכתוב:

אגדת בראשית פס"ח
קול קורא [במדבר]. א"ר [לוי] למה במדבר אלא בנוהג שבעולם מי שהיה בידו מרגלית ואיבדה היכן הוא מבקשה לא במקום שאיבדה כך הקדוש ברוך הוא איבד את ישראל במדבר שנאמר במדבר הזה יתמו ושם ימותו (במדבר יד לה) ולשם הוא הולך ומבקש.

זוהר ח"א קיח.
קול קורא במדבר, מאי בעי הכא קלא במדברא, אלא אמר רבי זריקא, אלין אינון קלייא לאתערא מתי מדבר.


אגדת בראשית מאוחרת לפייטננו (יעיין כתר"ה בדברי יהלום בספר שציטט הרב חכם באשי שליט"א בתחילת האשכול).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15928
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 06, 2012 11:33 am

לפי הטעמים הקריאה שלנו היא קול קורא, במדבר פנו דרך. וזכורני שבאחד מספרי הויכוח/האנטי נצרות מלגלג הכותב על קטע באוון גליון שנראה שהבין את הפסוק כ'קול קורא במדבר' (כמו שרגילים כולם היום).

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: 'קול קורא במדבר'

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' יולי 06, 2012 1:38 pm

על אף שעסוקים במקור הקדום, לא נמנע מלציין למהר"ל (נצח ישראל פרק נו, עמ' רו במהדורה המצויה, ובמהדו' הרב הרטמן עמ' תתסח):
"...ואמר: 'קול קורא במדבר פנו דרך ה' ישרו בערבה מסילה לא-להינו'. רוצה לומר, כי אז יתחייב מן השם יתברך בגזירה מחויבת בכח מדת הדין דבר זה. ולכך אמר 'קול קורא במדבר', שהוא מקום מדת הדין. ומה יהיה מתחייב, 'פנו דרך ה' ישרו בערבה מסילה לאלקינו', הוא הדביקות שיהיה לישראל בו יתברך לגמרי, עד שלא יהיה לישראל מונע מן הדביקות הזה. רק יהיה ההתדבקות אליו יתברך, כמו מי שהלך במסילה מבלי שום מונע כלל אל ה' אלקינו. ולכך 'כל גיא ינשא וכל הר וגבעה ישפלו', שלא יהיה מונע..."


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 232 אורחים