מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3513
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' יולי 09, 2012 11:02 pm

יש מקורות שמצביעים על 22 כזמן שכחה? או על 25?

האם נידון זה של שכחה לאחר שנים נידון היכן שהוא?
בין שכחה ציבורית ובין פרטית

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 09, 2012 11:13 pm

יש משנה שהוא שישים שנה.

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי מענה לשון » ג' יולי 10, 2012 4:20 am

הקדמה: כל הכתוב להלן הוא פרי מוחי, ללא מקורות כלל, אלא בדרך האפשר.

מצינו (למיטב ידיעתי) ג' פעמים את המספר 22.

1. מספר השנים שבהם יעקב לא היה אצל אביו (ולא כיבדו)
2. כתוצאה מזה מספר השנים בהם יוסף לא ראה את אביו.
3. הגמ' בב"ק מביאה ש-22 שנים לא יישב רב יוסף את קושיית רבה עד שנתמנה.

ונראה לבאר ש-22 מסמל את מציאת האבידה, והשבת דבר שנתרחק.
ביעקב ויוסף הדברים מבוארים, וכן לגבי רבה ורב יוסף ש-22 שנה היה רחוק ממנו אותו ביאור של שינוי השם, ואח"כ שב אליו (שהרי מלפנים במעי אמו ידע כל התורה).
וא"כ אם כבר 22 מסמל את היפך השכחה במידת מה.
ומה שנבחר דוקא מספר 22, נראה שוב בדרך אפשר, שהרי הספרה 2 היא מיעוט הרבים, שכן מיעוט רבים שתים.
ו22 מחזק את הענין, ככפילות חלום פרעה.
וא"כ במקום שרוצים לציין שנתרבה משהו, אבל לא באופן אמיתי שהרי זה היה כבר לפני כן אצל האדם, ואין זה ריבוי מן החוץ, הרי זה נכלל בגדר מיעוט הריבוי וזהו מעלתו של 22.

נ.ב.
אולי ב-25 כוונתך למבואר בכתובות, שאלמנה שלא דרשה כתובה 25 שנה אינה יכולה עוד לתובעו. (תלוי שם בשיטות והאופנים)
וזהו כמדומני משום שזה זמן של יאוש או מחילה.

היא שיחתי
הודעות: 3513
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' יולי 10, 2012 9:28 am

יש 22 גם בסנהדרין באזור דף ל על דיין שגילה מי המחייבים לאחר 22 שנה

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 10, 2012 9:31 am

מענה לשון כתב:הקדמה: כל הכתוב להלן הוא פרי מוחי, ללא מקורות כלל, אלא בדרך האפשר.

מצינו (למיטב ידיעתי) ג' פעמים את המספר 22.

1. מספר השנים שבהם יעקב לא היה אצל אביו (ולא כיבדו)
2. כתוצאה מזה מספר השנים בהם יוסף לא ראה את אביו.
3. הגמ' בב"ק מביאה ש-22 שנים לא יישב רב יוסף את קושיית רבה עד שנתמנה.

ונראה לבאר ש-22 מסמל את מציאת האבידה, והשבת דבר שנתרחק.
ביעקב ויוסף הדברים מבוארים, וכן לגבי רבה ורב יוסף ש-22 שנה היה רחוק ממנו אותו ביאור של שינוי השם, ואח"כ שב אליו (שהרי מלפנים במעי אמו ידע כל התורה).
וא"כ אם כבר 22 מסמל את היפך השכחה במידת מה.
ומה שנבחר דוקא מספר 22, נראה שוב בדרך אפשר, שהרי הספרה 2 היא מיעוט הרבים, שכן מיעוט רבים שתים.
ו22 מחזק את הענין, ככפילות חלום פרעה.
וא"כ במקום שרוצים לציין שנתרבה משהו, אבל לא באופן אמיתי שהרי זה היה כבר לפני כן אצל האדם, ואין זה ריבוי מן החוץ, הרי זה נכלל בגדר מיעוט הריבוי וזהו מעלתו של 22.


חבל שהרסת מה שהתחלת יפה כל כך. הרי אין עוררין על כך שיוסף התרחק מאביו 22 שנה, לכן המשפט: "ומה שנבחר דוקא מספר 22, נראה שוב בדרך אפשר, שהרי הספרה 2 היא מיעוט הרבים, שכן מיעוט רבים שתים..." הוא דרשנות מיותרת. חבל.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי הגהמ » ה' יולי 12, 2012 6:25 pm

היא שיחתי כתב:האם נידון זה של שכחה לאחר שנים נידון היכן שהוא?

עי' כתובות דף כ:
ואיזו היא ישנה ששים שנה דברי ר"מ רבי יהודה אומר... ישנה שאין אדם זוכרה... אמר רב חסדא ש"מ מרבי מאיר האי סהדותא עד שיתין שנין מידכר טפי לא מידכר ולא היא התם הוא דלא רמיא עליה אבל הכא כיון דרמי עליה אפילו טובא נמי

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי חקר » ה' יולי 12, 2012 8:50 pm

יש לציין לזמן שכחה די"ב חודש הנזכר לענין מצות זכור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 22 שנה כזמן שכחה, או איזה מספר שנים אחר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 12, 2012 9:08 pm

ומאמר חז"ל שאין המת משתכח מן הלב עד אחר י"ב חודש עליו מתבסס החת"ס המזכיר את העניין בזכור.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 622 אורחים