מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי שבחבורה
הודעות: 1372
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

"שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 12, 2012 9:58 pm

הגמרא בסוטה (יא,א) אומרת, וז"ל: אמר ר' חייא בר אבא אמר ר' סימאי, שלושה היו באותה עצה – בלעם ואיוב ויתרו. בלעם שיעץ – נהרג, איוב ששתק – נידון ביסורין, יתרו שברח – זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית, שנאמר (דברי-הימים א' ב,נה) "ומשפחות סופרים יושבי יעבץ תרעתים שמעתים סוכתים המה הקינים הבאים מחמת אבי בית רכב", וכתיב (שופטים א,טז) "ובני קיני חותן משה וגו'", עכ"ל.
וכן איתא בסנהדרין (קו,א), וז"ל הגמרא: "וירא את הקיני וישא משלו" (במדבר כד,כא) – אמר לו בלעם ליתרו: קיני, לא היית עמנו באותה עצה – מי הושיבך אצל איתני עולם [רש"י: שעתידים בניך לישב בלשכת הגזית...]? והיינו דאמר ר' חייא בר אבא אמר ר' סימאי, שלושה היו באותה עצה - אלו הן: בלעם ואיוב ויתרו. בלעם שיעץ – נהרג, איוב ששתק – נידון ביסורין, יתרו שברח – זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית, שנאמר "ומשפחות סופרים יושבי יעבץ תרעתים שמעתים סוכתים המה הקינים הבאים מחמת אבי בית רכב", וכתיב "ובני קיני חותן משה וגו'", עכ"ל.
וכתב רש"י בסוטה (שם), וז"ל: "באותה עצה" – ד"נתחכמה לו" (שמות א,י), עכ"ל, ועל פי זה פירש את דברי הגמרא בסנהדרין "קיני, לא היית עמנו באותה עצה?" באותו אופן בפירושו לתורה (במדבר כד,יא) על הפסוק הנ"ל, וז"ל: "איתן מושבך" – תמה אני מהיכן זכית לכך, הלא אתה עמי היית בעצת "הבה נתחכמה לו", ועתה נתיישבת באיתן ומעוז של ישראל? עכ"ל. ויש לדקדק, שבסנהדרין (שם) פירש רש"י את דברי הגמרא הנ"ל באופן אחר, וז"ל: "לא עמנו היית באותה עצה" – שגזר פרעה "כל הבן הילוד היאורה" (שמות א,כב) – בתמיה – ודאי היית, כדלקמן, עכ"ל, וכן כתב להלן שם בע"ב בד"ה "בר תלתין ותלת" – יעוין שם, וצ"ע.

ארי שבחבורה
הודעות: 1372
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' יולי 12, 2012 10:01 pm

על כל פנים, איך שלא יהיה, מבואר בדברי רש"י ש'אותה עצה' היינו אחת מן הגזירות הקשות שגזר פרעה על בני ישראל במצרים. ולכאורה יש להקשות על כך מן הנאמר בגמרא בסנהדרין (שם ע"ב), וז"ל: אמר ליה ההוא מינא לר' חנינא: מי שמיע לך בלעם בר כמה הוה [כשנהרג]? אמר ליה: מיכתב לא כתיב, אלא מדכתיב (תהלים נה,כד) "אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם" – בר תלתין ותלת שנין או בר תלתין וארבע. אמר ליה: שפיר קאמרת, לדידי חזי לי פנקסיה דבלעם, והוה כתיב ביה: בר תלתין ותלת שנין בלעם חגירא [רש"י: תרגום של פיסח] כד קטיל יתיה פנחס ליסטאה [רש"י: שר צבא], עכ"ל, ואי נימא שבלעם היה מיועציו של פרעה במצרים קשה כיצד יתכן שבמלחמת מדין הוא היה רק בן שלושים ושלוש? ואכן, רש"י על אתר עומד על כך וכותב שבהכרח צריך לומר שאלו הן אגדות חלוקות, וז"ל: "בר תלתין ותלת" – ור' חנינא לית ליה דר' סימאי דאמר לעיל 'שלושה היו באותה עצה דפרעה - בלעם ואיוב ויתרו', דלר' סימאי בלעם חיה יותר מן מאתים ועשר שנים - דהא היה בעצת פרעה ד"כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו", דלר' סימאי כל אותן מאתים ועשר שנים שהיו ישראל בגלות מצרים עד מלחמת מדין חיה בלעם, עכ"ל. וה'חזקוני' (שמות א,ט) תירץ, וז"ל: ...אלא י"ל, תרי בלעם הוו, וזה אביו של אביו, ונכדו נקרא 'בלעם' על שם זקנו, עכ"ל.
אמנם, ב'דעת זקנים' וב'הדר זקנים' בפרשת שמות (שמות א,ו) הביאו את דעת ר' מנחם מיואנ"י שמכח קושיא זו פירש את דברי ר' סימאי באופן אחר לגמרי, וז"ל: ...לכך פירש ר' מנחם מיואנ"י, 'שלושה היו באותה עצה' – ד"לכה איעצך" (במדבר כד,יד), כדאמרינן: אמר ליה לבלק, אלוהיהם של אלו שונא זימה הוא, כדאיתא ב'חלק' (סנהדרין קו,א), עכ"ל, והובאה דעה זו אף ב'חזקוני' (שם).
ויש להוסיף, דלדעת רש"י ש'אותה עצה' היינו עצת בלעם לפרעה במצרים קצת קשה מדוע הגמרא אומרת ששכרו של יתרו שברח היה בכך ש'זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית' ולא בכך שזכה להשיא את בתו למשה רבינו? מה שאין כן לדעת ר' מנחם מיואנ"י ש'אותה עצה' היינו עצת בלעם לבלק בערבות מואב א"ש שכן מאורע זה אירע לאחר שכבר היה משה לחתנו של יתרו ועל כן הוכרחה הגמרא לומר ששכרו של יתרו שברח היה בכך ש'זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית' .
אמנם, לאידך גיסא, אף דברי ר' מנחם מיואנ"י מוקשים ביותר, שכן הגמרא בסוטה מביאה את דברי ר' סימאי בחדא מחתא עם מדרשים נוספים שעוסקים בשעבוד בני ישראל במצרים, ולפי דעת ר' מנחם מיואנ"י שמדרש זה כלל אינו קשור לשעבודם של בני ישראל במצרים לא מובן מדוע הביאה אותו הגמרא דווקא שם? ותו קשה, כיצד בלק העלה על דעתו להתייעץ עם יתרו שהיה באותה עת כבר חותנו של משה רבינו על אודות הדרך הטובה ביותר לפגוע בבני ישראל? וצ"ע.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ברסלב » ה' יולי 12, 2012 10:37 pm

הרב ארי, בנוגע למה שהקשית בתגובה הראשונה, סתירה מרש"י על רש"י, יש לתרץ בזה, שנתחכמה לו, וכל הבן הילוד היאורה תשליכו, מטרתם אחת, לעצור את היילודה אצל כלל ישראל, אם כי שאין זה בדיוק כך, וכפי שמבואר כל זה ברש"י בחומש.

ומה שכתב כבודו להקשות בהמשך, דלדעת רש"י ש'אותה עצה' היינו עצת בלעם לפרעה במצרים קצת קשה מדוע הגמרא אומרת ששכרו של יתרו שברח היה בכך ש'זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית' ולא בכך שזכה להשיא את בתו למשה רבינו?

יש לומר בזה, שיש בזה משום מדה כנגד מדה, שהוא יתרו ישב בבי"ד של פרעה כביכול וברח משם, על כן זכו בניו לשבת בלשכת הגזית ולהורות הלכה לכלל ישראל.

עוד יש לומר בזה, על פי מה שאמרו חז"ל בת פלוני לפלוני וכו', ובזה לא שייך כל כך זכויות, ובמזלא תליא מילתא, והגם שאמרו בגמ' הזהיר בנר הוי לי בני ת"ח, וברש"י שם, חתני ת"ח צריך לדעת הפשט בזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14420
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 12, 2012 11:58 pm

וידוע שבזוה"ק פרשת בשלח מבואר שהכוונה היא בעצת פרעה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1372
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' יולי 13, 2012 12:55 am

ברסלב כתב:הרב ארי, בנוגע למה שהקשית בתגובה הראשונה, סתירה מרש"י על רש"י, יש לתרץ בזה, שנתחכמה לו, וכל הבן הילוד היאורה תשליכו, מטרתם אחת, לעצור את היילודה אצל כלל ישראל, אם כי שאין זה בדיוק כך, וכפי שמבואר כל זה ברש"י בחומש.

יפה.
ומכל מקום כעת הראוני שהגמרא בסוטה (שם) דורשת להדיא את הפסוק "הבה נתחכמה לו" על גזירת "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו", והביאה רש"י בפירושו לתורה שם, ונמצא שזו באמת אותה גזירה, ולק"מ.

ארי שבחבורה
הודעות: 1372
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' יולי 13, 2012 12:56 am

ברסלב כתב:ומה שכתב כבודו להקשות בהמשך, דלדעת רש"י ש'אותה עצה' היינו עצת בלעם לפרעה במצרים קצת קשה מדוע הגמרא אומרת ששכרו של יתרו שברח היה בכך ש'זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית' ולא בכך שזכה להשיא את בתו למשה רבינו?

יש לומר בזה, שיש בזה משום מדה כנגד מדה, שהוא יתרו ישב בבי"ד של פרעה כביכול וברח משם, על כן זכו בניו לשבת בלשכת הגזית ולהורות הלכה לכלל ישראל.

עוד יש לומר בזה, על פי מה שאמרו חז"ל בת פלוני לפלוני וכו', ובזה לא שייך כל כך זכויות, ובמזלא תליא מילתא, והגם שאמרו בגמ' הזהיר בנר הוי לי בני ת"ח, וברש"י שם, חתני ת"ח צריך לדעת הפשט בזה.

יפה מאוד.
יישר כח.

ארי שבחבורה
הודעות: 1372
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' יולי 13, 2012 12:57 am

בברכה המשולשת כתב:וידוע שבזוה"ק פרשת בשלח מבואר שהכוונה היא בעצת פרעה.

וכן משמע במדרש-רבה על אתר (שמות א,ט).

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: "שלושה היו באותה עצה" - באיזו עצה מדובר?

הודעהעל ידי ברסלב » ו' יולי 13, 2012 1:46 am

הרב ארי שבחבורה, יישר כוחך, על הפירגון, אך לא אמנע טוב מבעליו, והאמת היא, שהתעוררתי לכתוב את מה שכתבתי, תוך כדי קריאת הדברים שכבודו העלה בטוב טעם ודעת, ובשביל זה יש לנו את הפורום, לקיים בנו, איש את רעהו יעזורו, אני נעזרתי בכבודו, וכבודו נעזר ממני במקצת.
חן חן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים